VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Montera pooltak, krav på underlagets planhet för skenorna?  (läst 1984 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Taber

Montera pooltak, krav på underlagets planhet för skenorna?
« skrivet: mars 29, 2022, 09:49:09:09 »
Snart dags att montera pooltak på vår thermopool! Kul såklart men jag är lite nervös för det här med toleranserna. Enligt leverantören är det +/- 0mm som gäller för höjdskillnad utmed skenans längd. Det är inte lätt att uppnå det som glad amatör och reglar som inte är helt spikraka.. Tanken är att antingen lägga 8mm Minerit/motsv eller fräsa ur en trallbräda som underlag för skenan ovanpå reglarna. Allt för att få skenan i nivå med omgivande trall. Som det ser ut nu måste jag slipa/fräsa ut reglarna lite får att få det helt spikrakt :/

Tar tacksamt emot tips och synpunkter på det här med toleranserna och monteringen, hur noga är det egentligen? Tänker att alu-skenorna måste kunna ta upp några få mm skillnader iaf?
Hur har ni andra gjort för att få en bra gång på pooltaket?

Poolgiganten

Utloggad hemirg

SV: Montera pooltak, krav på underlagets planhet för skenorna?
« Svar #1 skrivet: mars 29, 2022, 17:38:00:00 »
+/- 0mm i tolerans är bara amatörmässigt av dem att skriva. Finns ingen som kan hålla det. Då skulle ingen kunna skruva fast skenorna på sin trall exempelvis. Jag har dem på sten som har satt sig lite och det är inga problem. Nu skriver du inte vad du har för pooltak så det är omöjligt att säga något om just ditt tak. Men generellt skulle jag nog påstå att avståndet mellan skenorna är viktigare än variationen i höjdled som troligtvis kan variera flera centimeter utan problem. Enklast borde vara att lyfta dit en sektion på lösa skenor och testa innan du lägger ner en massa onödigt jobb.
8x4m Aqvispool med pooltak, saltklorinator, UV och fjärrvärme.

Utloggad Taber

SV: Montera pooltak, krav på underlagets planhet för skenorna?
« Svar #2 skrivet: mars 30, 2022, 08:14:39:39 »
Tack för svar! Det är ungefär som jag trodde då. Det står inte +/- 0 i manualen utan det fick jag muntligt av en kontakt. Jag tolkade det som att "var så noggrann du kan".
Återkommer med lite bilder på hur jag gör! Skall också lägga en stensarg, men taket kommer att ligga precis utanför stenarna.

Utloggad Corpes

SV: Montera pooltak, krav på underlagets planhet för skenorna?
« Svar #3 skrivet: mars 30, 2022, 08:57:12:12 »
Som @hemirg säger, sidled är viktigast. Jag skruva ihop en sektion och provrullade, när den rullade fint så skruvade jag fast skenorna. Inga problem. Trä rör sig så ett montage på +/-0 mm felmarginal går aldrig att uppnå. Du kan lugnt köra på.

Utloggad Taber

SV: Montera pooltak, krav på underlagets planhet för skenorna?
« Svar #4 skrivet: mars 30, 2022, 10:11:57:57 »
Det ger mig hopp. Om jag bara får bra planhet i fiberskivan som skenorna vilar på så skall det nog gå vägen!

Utloggad TommyC

SV: Montera pooltak, krav på underlagets planhet för skenorna?
« Svar #5 skrivet: april 10, 2022, 15:37:33:33 »
Någon eller några få millimeters variation i höjdled har nog ingen betydelse men taken är olika så det går inte att svara generellt. Jag hade stor nytta av en bräda 45x145 mm som jag sågade till så exakt längd som jag klarade för att använda som tolk för avståndet mellan skenorna. Svårt att veta men jag tror att jag låg inom ca 1 mm från 3500 mm som vi har mellan skenorna. Som redan nämnts så är nog det måttet viktigare än lite vingel i höjdled.  Att provmontera ett par skenor på trä och provrulla en sektion är en bra idé som jag tillämpade för att bättre förstå hur känsligt det var. Jag hade en bräda mellan skenorna i vardera ändan för att fixera avståndet samt pallade upp skenorna med några kortare träbitar. Det provmonterades på garageplanen.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Taber

SV: Montera pooltak, krav på underlagets planhet för skenorna?
« Svar #6 skrivet: april 11, 2022, 10:31:20:20 »
Tack för tips TommyC! Jag håller som bäst på med reglarna under och hoppas få på taket om ett par veckor.

Utloggad justus

SV: Montera pooltak, krav på underlagets planhet för skenorna?
« Svar #7 skrivet: april 24, 2022, 22:05:08:08 »
Avståndet mellan skenorna är betydligt viktare än planheten. Och det känsligast sektionerna är de i ändarna som har vägg, de är styvare och har svårare att ta upp mindre "fel".

Utloggad Taber

SV: Montera pooltak, krav på underlagets planhet för skenorna?
« Svar #8 skrivet: april 26, 2022, 08:13:32:32 »
En liten uppdatering! Pooltaket är på plats men är inte helt klart ännu. Jag kan bekräfta att trots avvikelser i regelhöjd så glider det väldigt jämnt och fint  :)
Skenorna vilar på Minerit-skivor som ger ett stumt underlag och gör att skenan kommer ligga i nivå med trallen. För att inte skruven genom skenan skall skjuvas av vid regelrörelser så kommer jag borra ett överdimensionerat hål i Mineriten.


Utloggad Thermojito

SV: Montera pooltak, krav på underlagets planhet för skenorna?
« Svar #9 skrivet: maj 01, 2022, 22:09:05:05 »
Grattis till taket! Ser snyggt ut. Efter snart 7 år med mitt tak är mina erfarenheter att trätrall rör på sig… (surprise…)….och när det gäller hur lätt det ska gå att rulla taket så är bredden/avståndet mellan skenorna absolut viktigast som sagt ovan.

MEN jag kan dock tillägga att det i mitt fall ändå var höjden som skapade mest problem över tiden. Eftersom man måste gräva rätt djupt för markpooler så sätter sig marken ganska mycket under de första 1-2 åren och i mitt fall blev det undersidan av takets sidogavlar som till slut började skrapa i ytterkanten på stensargen på poolen då trallen och därmed rälsen sjönk 15-20mm på värsta stället. Mitt på långsidorna hade rälsen även  konsekvent tryckts utåt i en båge (av snötyngden på vintern antar jag även om jag skottar så att det max ligger 10-15 cm snö.

Det slutade med att jag skruvade loss all räls och lade 15mm formplywoodremsor under rälsen för att återfå en rimlig marginal mellan stensargen och underkant på sidogavlarna. Samtidigt kunde jag då räta upp rälsen med nya skruvhål så att den höll rätt rälsavstånd hela vägen.

Så kortfattat, bygg med marginaler, lägg mest krut på att få konstant bredd och räkna med att eventuellt behöva justera det hela en gång innan allt satt sig. Den KOMMER att röra på sig….

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan