Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: T-formad pool.  (läst 877 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad vithaj

T-formad pool.
« skrivet: januari 16, 2022, 20:16:30:30 »
Hej

Efter 10 år med typ"bestway"-pool :) har vi till slut beslutat att skaffa en riktig pool. "Problemet" är att vi gärna vill ha en lite annorlunda form.
Vi vill ha en vanlig 4x8m men på ena långsidan skall det vara en ca:2x2 m del också. Tänk att 4x8-delen är den vågräta delen i toppen på T och 2x2-delen är den lodräta delen på T. Vi är inte så noga med vilken typ av pool det blir. Glasfiber/thermo etc. bara vi kan få in en romersk trappa på ena kortsidan av  4x8-delen. Vi har begärt in offerter från 4-5 tillverkare, 4 av dem jobbar med Thermopooler och en med EP-pool. Några av Thermopoolleverantörerna var inte ens intresserade då jag inte ville hålla mig till "standardmått, dvs en fyrkantig pool.

Fördyrningen med vår lilla 2x2 utstickare ger offerter som landar runt 1.000.000 kronor. vid totalentreprenad vilket vi tycker är i mäktigaste laget när man jämför vad en vanlig 4x8 landar på.
Det är inte några mosturösa pooltak etc som är orsak till fördyringen (Vi skall bara ha tak över 4x8-delen) utan det är vår lilla 2x2 avstickare med platssvetsad liner mm som är orsaken.
Jag har sökt på forumet vilket gett att jag även har skickat iväg en offertförfrågan till Aqvis-pool men i övrigt har mina sökningar här och i nätet på friform, T-formad pool etc inte gett något matnyttigt. Nu står mitt hopp till Er samlade kunskap om tips på leverantörer som kan tillverka/bygga en pool med mina mått till ett bättre pris.

Jag tar tacksamt emot alla tips, tack på förhand//Håkan

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: T-formad pool.
« Svar #1 skrivet: januari 17, 2022, 08:40:56:56 »
I teorin kan man ha vilket form som helst på en pool, men det blir som med allt annat, hus, bilar m.m. att skall man ha något som är ovanligt och specialtillverkat så kostar det rejäla summor. Enda sättet att komma ned i pris på sådant är nog genom gär-det-själv-byggen.  Vissa pooltyper som bygger på förtillverkade delar kan man ju glömma. Generella byggmetoder som gjuten betongpool eller murad/armerad konstruktion med platssvetsad liner går väl att anpassa till det mesta, men formsättningen blir ju t.ex. mera komplicerad för en pool med udda former, jämfört med en standard rektangulär. Sprutbetongpooler (vanliga i USA men sällsynta i Sverige) går att anpassa till alla möjliga förmer.

Sedan måste man ju fundera över vattencirkulationen i en pool med udda former. Allt vatten måste ju passera genom reningssystemet, det får inte bli områden/fickor med stillastående vatten någonstans. Detta gör troligtvis att en pool med den formen fodrar fler in och utlopp jämfört med en rektangulär pool. Men visst kan man ha udda poolformer - jag har t.ex. sett en pool formad som en flygel, en pool formad som en gitarr, som en häst, och även en som ett hundben ungefär, lång och smal med en cirkelrund "vändplats" i varje ända.

Utloggad vithaj

SV: T-formad pool.
« Svar #2 skrivet: januari 19, 2022, 07:33:58:58 »
Stort tack för ditt svar.
Förstår att det är fördyrande men hoppades att det skulle finnas något alternativ jag inte kände till som var lite billigare som någon kunde tipsa om. Vi har inte fått svar från Aqvis-pool ännu så där finns fortfarande möjlighet att bli positivt överraskad....så än har jag inte gett upp hoppet helt men vi får nog redan nu förbereda oss på att bygga en vanlig pool eller slanta upp rejält.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan