VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Poolbygge Trä  (läst 6141 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad meckis

Poolbygge Trä
« skrivet: december 26, 2021, 13:30:22:22 »
Hej!

Nu var det vår tur att bygga pool, valet föll på att bygga en pool i lösvirke. köpte en ritning på nätet hur man bäst går till väga. Blir en träpool i måtten 3,5x7. Ska ha gaveltrappa och på motsatt sida en sittbänk. På samma sida ska jag montera in Jetstream och även ett bubbelaggregat.

Har varit en lång process att vaska fram lämpliga leverantörer till alla prylar. Har som mål att det ska hamna under 200k för alltihopa. trädäcket runtom är dock inte med i kalkylen. men däremot helt färdig pool. blir ett pooltak som man kan bada under.

har gjort ett exelark där jag har alla kostandsposter listade, både utförda o kommande gissningar. just nu ligger det på ca 190k. Har kommit till att bygga färdigt stommen. så nu väntar isolering i väggar, formplyfa på väggarna. sedan skall trappa o ölhylla byggas :)

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Poolbygge Trä
« Svar #1 skrivet: december 27, 2021, 14:46:07:07 »
Pooltak gör väldigt mycket för poolens användbarhet. Även en riktigt dålig sommar så badar vi nästan varje dag i 32-gradigt vatten. Trappa är också bra för användbarheten. Ni kommer att bli nöjda med era val.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad karljon

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 68
  • Total likes: 8
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Poolbygge Trä
« Svar #2 skrivet: december 27, 2021, 15:12:20:20 »
Hej jag hade formplywood i min pool efter ca 15 år så började den att vittra sönder efter 23 år gav poolduken upp du kan se bilder här (https://kennethj.se/pool) Jag valde då att det ska vara tryckta skivor i dom som folkpool använder 1500x1500 är lite svåra att köpa i hela landet samt at de är dyra skulle till min pool 8x4 kosta 2016 18000kr hittade de bara i Stockholm och priset var utan frakt. Googlade lite och hittade ett företag som handlar med plywood skivor i Malmö mailade de och frågade om de hade tryckta furuskivor 1500x1500. Fick tills svar att har vi inte men vi har björkplywood som är exteriör limmade som de sedan kunde tryck behandla men att de var 1525x3050x12 mm. Fick ett pris på 9800kr med frakt hem till mig. Så jag vill nog råda dig att välja tryckta skivor vet andra som har använt formplywood och fått bytta dessa mellan 10-20 år. Har också hjälp folk som har gamla träpooler från folkpool med deras skivor att byta liner de har varit ca 25 år gamla och det var inte behov att byta skivorna. Företaget där jag köpte mina skivor heter WBP Trading AB
Mvh
Karljon

Utloggad meckis

SV: Poolbygge Trä
« Svar #3 skrivet: december 28, 2021, 09:40:44:44 »
Hej! Tack för svar. jag ser mycket fram emot både trappa och tak. tror man kommer få en lååååång säsong.

Ang skivmaterial så tack för tipset. Jag får se om jag kan få tag i nått. Det som jag funderar på i din pool är att där var väldigt dåligt med dränerande material vid skivorna. Såg ut som att lera/markmaterial var intill skivorna. Finns där en fungerande drännering? jag kommer ha en halvmeter makadam runt alla väggar ,sedan ligger dränneringen 20cm under grusbädden med nivåvakt. så tror det kommer klara sig bättre. Men kan man få tag i skivor som du pratar om är det nog att föredra. Ska höra med dem. tack för du tipsade. skivorna är inte köpta ännu

Utloggad meckis

SV: Poolbygge Trä
« Svar #4 skrivet: december 28, 2021, 09:47:00:00 »
såg att de hade dessa:Furuplywood, B/X, exteriör
13120N25001250L
Saldo: 63
Mått: 2500x1250x12 mm
Jag har reglat för att kunna sätta 1200x2400 skivor så är inte bunden till stora skivor. björk är ju ett träslag som är väldigt rötbenäget, man brukar säga att björk ska man bara använda inomhus. så kan de tryckbehandla dessa skivor i furu blir jag tryggare. men Jag kanske har fel. tryckt björk kanske klarar sig tack vare behandlingen

edit: ringde de nyss, de sa att de inte kunde lösa tryckinpregnerade skivor. skumt. var det längesedan du fråga?
« Senast ändrad: december 28, 2021, 09:52:26:26 av meckis »

Utloggad karljon

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 68
  • Total likes: 8
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Poolbygge Trä
« Svar #5 skrivet: december 28, 2021, 17:24:17:17 »
Hej ingen
Ja det var för fem år sedan jag köpte skivor från WBP allt ändras med åren.
Kanske lite halv dålig dränering mot skivorna men inte under poolen samt att halva poolen ligger över marken mot skivorna var det 2-5 även kallad flis.
Granne till mig byggde året efter mig med formplywood där var det bra dränering runt hela och botten efter 10 år så var det några skivor som började ge sig han valde då att bytta till tryckta furu. Mina började ge sig efter ca 17 år men fick hänga med tills linern gav upp. sen om du tittar på mina bilder så valde jag att lägga en skarv på form skivorna för annars blir det mycket spill när byggdjupet är 1500 min är byggd efter folkpools ritningar där av så passade de nya skivorna bättre som de var 1525x3050x12 mm .
Men lycka till med ditt poolbygge.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Poolbygge Trä
« Svar #6 skrivet: december 29, 2021, 07:52:46:46 »
Jag skulle nog välja nåt liknande detta: https://www.blocket.se/annons/jonkoping/parti_ny_flakplyfa_12_18__21___24_mm_till_slap_mm/94637739
 2 av mina grannar på kvarteret byggde med denna typ av skiva för över 20 år sedan och det håller i alla fall än så länge utan några upplevda problem så vitt jag vet, och jag har frågat dem rätt många gånger hur det verkar fungera.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad meckis

SV: Poolbygge Trä
« Svar #7 skrivet: december 29, 2021, 09:18:38:38 »
@Rickard Ringde på denna annons, kör nog o hämtar dessa skivor. verkar vettiga. Han sa att ofta är billig formplyfa gjord av poppel. Dessa var av björk med flera mm faner. så skulle hålla vädligt bra. Tror det blir svårt o få tag i tryckimpregnerade skivor. tackar såklart @Karljon för att han uppmärksammade mig på skivmaterialet

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Poolbygge Trä
« Svar #8 skrivet: december 29, 2021, 09:45:21:21 »
När det gäller återfyllning med singel vs sand/jord så är jag osäker på om det påverkar röta nämnvärt.
För att trä skall brytas ned så behövs fukt, värme och syre.
Fukt och värme kommer du aldrig undan i närheten av en pool, men syre kommer inte åt trät om man återfyller med ett tätt material.
Det vanligaste när det gäller folkpoolstommar som jag sett, vid renoveringar eller linerbyten, är att skruvar rostat och att skivor och reglar ovan mark och ned ca 10-20 cm i marken har haft störst angrepp.
Även bultförband kring skimmer och lampa har haft angrepp på skivmaterialen.
Möjligen om du får skivmaterial över att du kan limma dubbla skivskikt på de platser där insprutare, skimmer och lampa skall in.
Limma i så fall med vattenfast lim typ polyuretanlim.

Och så rostfria skruvar och åtminstone ett tätt ytskikt i marknivå tror jag kan vara en god ide, typ packat stenmjöl.

Själv lade jag plast från stommen och ca 1 meter med fall utåt från poolen så att vatten som stänks ut inte skall rinna ned närmast poolen, för även om vi har rostfri stomme så kommer våt mark närmast poolen att kyla lite mer än vad "torr mark" gör.
Vi återfyllde med den väldigt finkorniga natursand som vi har på vår tomt.
« Senast ändrad: december 29, 2021, 09:49:06:06 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Poolbygge Trä
« Svar #9 skrivet: december 29, 2021, 09:53:02:02 »
Reglarna skall vara tryckimpregnerat klass NTR A
Är det det du köpt?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan