VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hayward control station  (läst 2671 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Torpalasse

Hayward control station
« skrivet: november 25, 2021, 10:52:37:37 »
Ngn som använder en sådan och kan ge ett utlåtande?
Kostnad i inköp och drift? Är det värt det?

Ps, ska man verkligen behöva svara på en massa  frågor varje gång för att göra ett inlägg ???

Poolgiganten

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Hayward control station
« Svar #1 skrivet: november 25, 2021, 11:44:28:28 »
Hej!
När du skrivit lite fler inlägg kommer den kontrollen att försvinna. det är för att hålla det lite renare i forumet.

Kolla nedan tråd.
Finns en del att läsa på forumet och det börjar bli fler och fler som köper så i sinom tid kommer det även finnas mer info.
Jag har själv och är mycket nöjd med den och skulle jag bygga ny pool inom snar framtid skulle jag välja den igen framför minimastern utan att tveka.
Har du fler frågor är det bara att hojta till

https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=15365.0
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Torpalasse

SV: Hayward control station
« Svar #2 skrivet: november 25, 2021, 16:32:55:55 »
Nu är den köpt iaf. Var på en konkurssuktion och gav ca 9.000:- inkl avgifter.
Hoppas det blir en vettig affär iaf

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Hayward control station
« Svar #3 skrivet: november 26, 2021, 10:14:33:33 »
normal pris ut till kund brukar ju ligga på 25k så du fick absolut ett bra pris om du fick med alla delar och att den inte saknar några kretskort.

Hayward har haft en period där dom missat att leverera med rx chippen men det märker man fort och har den varit i drift tidigare får man ju utgå från att allt är med.
Du kommer bli toppen nöjd när du får ordning på allt det är jag övertygad om
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Torpalasse

SV: Hayward control station
« Svar #4 skrivet: november 29, 2021, 07:39:08:08 »
Hoppas verkligen den är komplett med kalibreringvätskan mm.
Tycker det ser ok ut på bild. Även lite kopplingar verkar åka med.

Utloggad Torpalasse

SV: Hayward control station
« Svar #5 skrivet: december 09, 2021, 06:49:33:33 »
Vilken värmepump ska jag köpa till poolen som funkar ihop med stationen?
Kripsol komfort rc1200 by Hayward har jag tittat på hos pooltime. Kostar under 20 och borde funka till 8x4 med tak tycker jag?

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Hayward control station
« Svar #6 skrivet: december 26, 2021, 16:25:46:46 »
Hej
Normalt brukar Poolvärmepumpen jobba helt fristående från klor och pH automatiken, dvs. I värmepumpen finns en egen styrning som helt automatiskt hantera till och frånslag av värmepumpen.

I vissa klor för & pH automatiksystem finns funktion att styra ett relä med schemaläggning. Detta kan då tex styra till och frånslag av värmepumpen (många  värmepumpar har även denna möjlighet inbyggd i den egna styrautomatiken.)

En fördel med att använda denna funktion kan vara om man har olika el-tariffer på dygnet och då vill spärra drift på de dyrare tarifferna. Nackdel är väl om poolens temperatur inte blir jämn, utan att poolen sakta tappar värme under dagtid när tarifferna ofta är högre...

Hoppas att detta var till någon hjälp.
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad Torpalasse

SV: Hayward control station
« Svar #7 skrivet: januari 10, 2022, 22:46:53:53 »
Hej
Normalt brukar Poolvärmepumpen jobba helt fristående från klor och pH automatiken, dvs. I värmepumpen finns en egen styrning som helt automatiskt hantera till och frånslag av värmepumpen.

I vissa klor för & pH automatiksystem finns funktion att styra ett relä med schemaläggning. Detta kan då tex styra till och frånslag av värmepumpen (många  värmepumpar har även denna möjlighet inbyggd i den egna styrautomatiken.)

En fördel med att använda denna funktion kan vara om man har olika el-tariffer på dygnet och då vill spärra drift på de dyrare tarifferna. Nackdel är väl om poolens temperatur inte blir jämn, utan att poolen sakta tappar värme under dagtid när tarifferna ofta är högre...

Hoppas att detta var till någon hjälp.

Tack.
Jag tänkte om det var ngn pump som gick ihop med styrni gen och då kunde ge signal som styrningen skickar i appen. Eller det sitter kanske termometer i ngn av sensorerna för nivåer?

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Hayward control station
« Svar #8 skrivet: januari 11, 2022, 14:31:55:55 »
Tack.
Jag tänkte om det var ngn pump som gick ihop med styrni gen och då kunde ge signal som styrningen skickar i appen. Eller det sitter kanske termometer i ngn av sensorerna för nivåer?

Kollar vi controll station är det precis som Martin säger att du kan ställa på tider och temp. Dock enligt mig en ganska onödig funktion då de flersta värmepumpar mycket riktigt har det i sin egna styrning.
Köper du en inverter pump skulle jag nog säga att det är direkt dumt att styra den mot CS men har du en on/off pump kan du finna fördelar.

Både CS och värmepump har temp sensor. VP såklart för att kunna reglera temp och CS för att kunna beräkna värdena i poolen.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad TommyC

SV: Hayward control station
« Svar #9 skrivet: januari 16, 2022, 09:15:56:56 »
12 kW är väl tilltaget till en 8x4. Med pooltak och bra isolering fungerar 9 kW bra men det är bra med högre effekt om du vill starta tidigt på säsongen. 12 kW är 33% mer än 9 kW så ingen gigantisk skillnad. Pooltaket gör väldigt stor nytta för uppvärmningen. Under juli går värmepumpen nästan inte alls om det är soligt.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan