VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Bilder och tankar kring bygget av Folkpool Quadrapool 4x8  (läst 1582 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lanna-Janne

Bilder och tankar kring bygget av Folkpool Quadrapool 4x8
« skrivet: november 22, 2021, 12:21:16:16 »
Okej. Jag lovade mig själv, efter att ha vunnit ett lotteri mot döden, att bli lite mer generös mot mig själv. Det har jag sannerligen blivit.

Jag och min fru har flertalet gånger diskuterat hur vi ska inreda baksidan av vår trädgård. Några träd behöver planteras samt några buskar, för att det inte skall de ut som en ödslig fotbollsplan. Planen har dock dragit ut på tiden. Det är svårt att välja bland allt som finns att köpa. Efter att vi flera gånger kört fast, och inte kunnat bestämma oss, utbrister plötsligt min fru: -Nej, nu struntar vi i allt det är. Jag orkar inte fundera på vilka träd och buskar som blir bäst ihop. Vi bygger en pool istället.

Okej..

Jag som tyckt att de träd vi kollat på varit dyra fick nu tänka om. Här pratade vi alltså om att gå upp ungefär en faktor tusen i projektkostnad. Jag såg även ett berg av tankearbete och beslut framför mig, vilket jag inte egentligen hade energi till.

-Du tror inte att blodlönnen blir bra ändå, försökte jag.

-Nej, vi bygger pool. Det blir enklare.

Sagt och gjort, det var bara att köra igång och börja läsa på. Efter fjorton dagars konstant poolsurfande utan vatten, började alternativen av poolstomme att utkristallisera sig:

1. Glasfiberpool. Snabbt och enkelt. Lång livslängd. Ganska prisvärt. Problemet är att det inte går att välja färg eller mönster i någon större omfattning. Frun vill nämligen ha mosaik. -Nej, det där ser ut som ett stort plastbadkar för barn, var hennes kommentar. Okej.. vi letar vidare.

2. Thermopool. Mmm, ett intressant alternativ, men komplicerat och kräver gjutning i betong mm. Alltså ganska dyrt. Nej på detta med.

3. Stålpool/Miamipool. Ett alternativ som tog sig till final. Problemet dök upp då jag själv fascinerats av den moderna saltklorinator-tekniken. Rostfritt stål och saltvatten kanske kan fungera, men det är ju inte optimalt. Det ska vara jävligt rostfritt isåfall.

4. Träpool. Det sista jag skulle köpa när vi började prata om pool. Nedgrävt trä i blöt lerjord, som ruttnar innan man tagit sitt första dopp? Absolut inte. Jodå, vi slog till. Dyrt blev det också.

Efter att det gått upp för oss att mosaik, är en plastduk, en så kallad liner, och inte riktig kaklad mosiak, så föll ändå valet på Folkpools senaste träpool, Quadra Classic 4 x 8 m.

Konstruktionstypen har funnits i 50 år, och är Sveriges mest sålda. Quadra, betyder att det är fjärde generationens utveckling av konceptet. De lämnar även 25 års garanti på stommen som byggs i grova tryckimpregnerade reglar av klass NTR A. Stommen är även förstärkt av varmförzinkade stålkonsoler.

Eftersom poolen dräneras nästan lika väl som en nybyggd villa med djup utgrävning, tjockt lager makadam, pumpar och dräneringsrör, övertalade säljaren mig tillslut att poolen inte kommer ruttna i morgon.

-När du byter liner om femton år kommer den fortfarande se som ny ut, menade han.

-Vi hjälper ofta kunder med linerbyte, och det är i stort sett aldrig något problem med träkonstruktionen.

Mmm visst, han är säljare, vilket betyder att allt han säger är halvsanningar och smärre överdrifter (jag är ju själv säljare). Men jag fick ändå någon form av förtroende för honom. Jag hade ju även som sagt läst igenom allt som skrivits på nätet om pooler i olika forum, och det finns ju för- och nackdelar med alla lösningar.

Så, då hade vi i stort sett valt leverantör och stomme, då var det bara att bestämma alla tillval och be om offert. Självklart tog vi in offerter från två andra leverantörer också. Även om dessa var en stålpool, och en glasfiberpool, så gav det en fingervisning om vad allt kostar.

Det var extremt många val att göra jämfört vad vi trodde från början. Dessutom olika entreprenörer för grävning, montering, snickerier och elinstallationer. Folkpool sålde egentligen bara delarna. Dessutom lite extra bök, när allt ska ske höst och vintertid då allt är mer väderberoende.

Ett exempel på krångel är tex när jag frågade Folkpool, -Vem kopplar in all extra automatisering gällande tex Wi-Fi-styrd cirkulationspump och belysning?

- Det gör elektrikern, ta det med honom, svarade Folkpool tvärsäkert och glatt.

- Det gör Folkpools montörer, svarade elektrikern lika glatt. -Ta det med dem du.

Jaja, det tar vi när vi är där tänkte jag. Det här med Folkpools totalentreprenad ”vi sköter allt” var tydligen en sanning med modifikation.

Vi valde iallafall MAX av allt till vårt poolsystem. Var inte snål mot dig själv.

1. Värmepump Heatforce Inverter Plus 90. Supereffektiv med sju gånger så mycket effekt tillbaka i nordiskt klimat. Självklart Wi-Fi-styrd.

2. Aquarite Flo Advance. Saltklorinatorsystem med inbyggd smart poolstyrning, som genom elektrolys skapar klor i vattnet om man kör med saltvatten. Systemet kan utrustas med automatisk redox-styrning, pH-styrning, styrning av cirkulationspump och belysning via Wi-Fi. Jag tog självklart alla tillbehör. Genom detta system sköter poolen sig själv, och man behöver inte kasta i klorpuckar en gång i veckan, vilka ackumulerar diverse otrevliga ämnen i poolen.

3. Reningsverk Villa 500, med 0,75 hk cirkulationspump MaxFlo XL från Hayward.

4. Helgaveltrappa Relax 4m

5. Liner 4x8x1,5 mosaik blå

5. Solfångardusch Solstråle för pooldäck.

6. Pooltak Galant Obsidian i antracitgrå aluminium. Här höll jag visserligen på att ramla baklänges, när jag såg prislappen.

7. Pooldäck 14 x 8 m i extra tjockt premiumvirke. Aldrig att jag börjar skruva trall för ett 80 m2 stort pooldäck mitt i vintern efter arbetstid. Nej, det köper vi också färdigt.

Sådär, påskrivet och klart. Då var det bara att ringa banken, vilket andra kanske gjort innan de satt sitt bläck på kontraktet. Vi ville dock att det nu skulle gå undan, och tog det som steg två. =)

Handelsbanken var snabba och behjälpliga, vilket de även tidigare varit då andra banker krånglat. En stjärna till dem för det.

Här finns fler bilder på hur det hela fortskridit:

https://dragspelaren.blogspot.com/2021/11/22-vart-poolprojekt-inte-sa-enkelt-men.html

Uppdatering gällande all teknik kommer framöver.
« Senast ändrad: november 22, 2021, 12:25:08:08 av Lanna-Janne »
Folkpool Classic 4x8m, saltklorinator Hayward Aquarite Flo Advanced med ph-styrning, pooltak Galant Obsidian, värmepump Heatforce Inverter Plus 90.

Poolgiganten

Utloggad Delta2004

SV: Bilder och tankar kring bygget av Folkpool Quadrapool 4x8
« Svar #1 skrivet: november 23, 2021, 19:16:51:51 »
Bra val!
Vi har liknande fast lite mindre storlek på poolen. Samma värmepump och klorinator med automatik (dock utan wifi). Värmepump är väldigt tyst, levererar 32 grader utan problem, mestadels står stilla på sommaren.
Automatiken med klorinator är skönt - behöver knappt underhåll.
Taket är inte bara att hålla värme men även hålla smuts borta. Filter var fortfarande ren vid vinterstängning trots över två månaders intensiv badande.
Vi valde dock steglös pump för att den sägs vara tystare. Hörs knappt när vi kör

Utloggad Lanna-Janne

SV: Bilder och tankar kring bygget av Folkpool Quadrapool 4x8
« Svar #2 skrivet: december 27, 2021, 11:47:56:56 »
Nu finns lite mer bilder och tankar kring teknikinstallationen i garaget på min blogg.

https://dragspelaren.blogspot.com/2021/12/24-poolteknik-pa-plats.html

God fortsättning!
Folkpool Classic 4x8m, saltklorinator Hayward Aquarite Flo Advanced med ph-styrning, pooltak Galant Obsidian, värmepump Heatforce Inverter Plus 90.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan