VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Cyanursyra alldeles för hög  (läst 2973 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Cyanursyra alldeles för hög
« Svar #10 skrivet: november 01, 2021, 07:44:43:43 »
Vi har haft vårt SPA i många år nu, och bara kört pipecleen en gång, så länge jag inte har några problem med avlagringar som lossnar när jag kör massage-pumparna så utgår jag från att eventuell beläggning är marginell.
Anledningen är som du säger att det blir ett heldagsprojekt om man skall göra det - jag är helt enkelt både för lat och för snål.  <dontkn>
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Cyanursyra alldeles för hög
« Svar #11 skrivet: november 03, 2021, 22:41:07:07 »
Vi har haft vårt SPA i många år nu, och bara kört pipecleen en gång, så länge jag inte har några problem med avlagringar som lossnar när jag kör massage-pumparna så utgår jag från att eventuell beläggning är marginell.
Anledningen är som du säger att det blir ett heldagsprojekt om man skall göra det - jag är helt enkelt både för lat och för snål.  <dontkn>

Hej Rickard,

Har ingen åsikt om du är lat eller snål. Men du har säkert helt rätt?

Jag tror att det är stor skillnad på riskvatten från din polarbreddgrad och de nere i Skåne?

Anledningen är omgivningen och mikroorganismer.
De trivs hellre i Skåne än hos dig. Vilket betyder att ditt vatten utsätts för mindre risk för mikroorganismer. Vidare kanske kylan tar kol på dessa under vintern?

När du startade ditt forum så finns det en hel del frågor om klordioxid. Dessa köps från andra länder.

Personligen skulle jag inte rekommendera dessa som desinfektion. Men som en pipeclean är de troligen mycket bättre än alla andra preparat?
Verkar inte finnas någon återförsäljare av dessa klorat-tabletter?
De tar bort biofilm och dödar bakterier mycket bättre än allt annat.

MVH
Roger


Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Cyanursyra alldeles för hög
« Svar #12 skrivet: november 04, 2021, 07:30:54:54 »
Nja, tror nog inte att det är någon nämnvärd skillnad på riskerna med polarvatten och annat vatten, vattnet är ju trots allt 39 grader varmt, så det är en perfekt grogrund för allehanda bakterier oavsett årstid.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad espo999

SV: Cyanursyra alldeles för hög
« Svar #13 skrivet: november 04, 2021, 18:50:04:04 »
Vi har haft vårt SPA i många år nu, och bara kört pipecleen en gång, så länge jag inte har några problem med avlagringar som lossnar när jag kör massage-pumparna så utgår jag från att eventuell beläggning är marginell.
Anledningen är som du säger att det blir ett heldagsprojekt om man skall göra det - jag är helt enkelt både för lat och för snål.  <dontkn>

Vi har bytt vatten 2-3 gånger/år och då kört Spacare Biofilm cleaner. Skummar allt otroligt mycket och mycket skit har kommit ut. Kan sen skyffla skum i en timme, men har ju ändå känts nödvändigt att göra detta med tanke på hur mycket skit som verkar funnits i rören.

Processen är ju dock kostsam och tidskrävande. Provade Delphin Spa pipe cleaner. Inte lika mycket bubblor och skit med denna. Kanske inte lika effektiv, men billigare.

Men om du Rickard klarar dig med att bara byta vatten ska jag prova det denna gång åtminstone och se vad bara ett vattenbyte får för effekt.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Cyanursyra alldeles för hög
« Svar #14 skrivet: november 05, 2021, 21:50:45:45 »
Alla tensider skummar. Prova diskmedel. Ger samma effekt.
Behöver inte vara skit för att din pipeclean skummar.

En pipeclean är en tensid som skummar.

Hur många använder diskmedel i sin anläggning? Det dödar inte mycket.
Det ger mycket skum. Likaså en pipeclean.

Bästa sättet är att undvika dessa pipeclean. Höj hellre klorhalten och dra igång alla jets. River loss eventuell biofilm. Då fixar kloret resten.
Vidare slipper du det mesta av skummet.

Råkade tidigare skriva fel.
Det finns att köpa klorit som bildar klordioxid. Vattnet blir gult just då. Detta har förmågan att tränga igenom bakteriers biofilm och ta kol på dessa.


När vattnet är gult ska man inte bada i detta fall. När färgen försvinner är det ok.

Vissa länder har förbjudit det som bildas som är klordioxid.

Anledningen är dess giftighet som gas. Den är mycket lättlöslig i vatten så risken är minimal om tabletter används.

Tänker dessa som en sista rening innan byte av vatten.

Roger



Utloggad espo999

SV: Cyanursyra alldeles för hög
« Svar #15 skrivet: november 07, 2021, 10:54:53:53 »
Så Roger du menar att jag helt ska sluta använda olika typer av pipeclean och att det kan vara dessa som leder till skum?

Istället ska jag använda klorit eller väldigt kraftig dos av chockklorering innan vattenbyte?

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Cyanursyra alldeles för hög
« Svar #16 skrivet: november 07, 2021, 21:00:13:13 »
Hej,

Höj din klorhalt rejält istället för en pipeclean. Gör som Rickard sa att köra pumparna.

Sen tömmer du ditt vatten.

Klorit som bildar klordioxid som är mycket bra på detta finns det för lite information om just nu.

Denna kemikalie som används som kemikalie för dricksvatten och i vissa badanläggningar finns det tyvärr för få råd om.

Fördelen är att den inte bildar bundet klor och hanterar biofilm av bakterier mycket bättre än vanligt klor.

MVH
Roger

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag