Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hur märka ut hörnpunkter för poolstomme?  (läst 981 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad henrik79

Hur märka ut hörnpunkter för poolstomme?
« skrivet: oktober 06, 2021, 09:55:03:03 »
Hej!

Håller som bäst på med poolgropen, och har stött på ett litet bekymmer, nämligen hur jag på bästa sätt kan märka ut de två hörn där poolen ska stå? Man vill ju att den ska vara exakt parallell med altanen, annars kommer trallbrädorna att bli sneda och det ser lustigt ut. Det är även för sent att flytta stommen när den är i nivå med gräsmattan och man enkelt hade kunnat dra ett måttband från altanen ut till stommens kant.

Antagligen finns det en enkel lösning för detta, men vill inte göra fel på en sån viktig punkt.

Se bifogad bild.

Tack på förhand
Henke

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Hur märka ut hörnpunkter för poolstomme?
« Svar #1 skrivet: oktober 06, 2021, 14:14:32:32 »
Jag har för mig att vi mätte med måttband och satte ett lod i ändan som fick hänga just över botten i gropen så vi kunde märka ut exakt var det skulle vara.
Annars kan du sätta käppar en meter ut i sidled från där poolen skall vara, dra ett snöre mellan, och sedan mäta samtidigt som du justerar käpparna tills det blir rätt avstånd till gamla trallen.
För oss hamnade den ändå ett par cm snett, men det justerade vi när vi la den nya trallen, det märks aldrig om du låter dem vara 0.5 mm glesare på en sida jämfört med på den andra.
För att det skulle bli perfekt så mätte vi, och ritade streck på reglarna exakt där varje nytt varv med trallbrädor skulle hamna, lite matematik, och mycket mäta, men sedan var det ju bara skruva trall på löpande band.

Vi mätte för övrigt från husets fasad, för du kan nästan vara säker på att din gamla trall "sneddar" lite om det inte är en pedant som gjort jobbet.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Hur märka ut hörnpunkter för poolstomme?
« Svar #2 skrivet: oktober 06, 2021, 20:43:25:25 »
Jag mätte upp snören som satt i kors och rätt ut fästa i varsin stolpe. Stolpen lodades med vattenpass. Sedan kontrollmätte jag med laser och justerade. Vid längre avstånd använde jag även vattenslang för lod.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan