VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Nytt poolbygge - Folkpool 4x8  (läst 4980 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ores

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Visby
  • Antal inlägg: 65
  • Total likes: 16
  • Kön: Man
  • Hemma bra men bada är bäst!
    • Visa profil
SV: Nytt poolbygge - Folkpool 4x8
« Svar #10 skrivet: maj 17, 2021, 09:58:59:59 »
Sätter man inloppen på motsående sida från trappen så kommer man nog att få rätt mycket flygfän och grejer som blåser ned i poolen när det badas - som samlas vid trappen.
Då jag gissar att trappen kommer att vara rätt väl används som "sittyta" så kanske det kan upplevas som lite obehagligt att allt skräp samlas just på den sidan av poolen.

När vi nu ändå talar om det här med placering så skulle jag vilja tillägga att inloppen helst skall placeras i den huvudsakliga vindriktningen.
Hos oss är det oftast sydliga vindar när det är bra "badväder", så inloppen skall ligga på "södra sidan poolen" och utloppen på norra.
Jag skulle också gärna sätta trappen i norrläge då jag tror att de flesta som sitter i trappen skulle vilja ha solen i ansiktet, när man sitter i trappen skall man kunna sola "framsidan".

Dessa principiella förhållnings-sätt indikerar att det skull kunna vara bättre att sätta inloppen på kortsidan som saknar trapp, och utloppet i närheten av trappen, men mycket beror ju på hur poolen är vriden i förhållande till väderstrecken.  <dontkn>

Väldigt bra synpunkter Rickard. I poolen där vi hade vår tidigare sommarbostad fanns två skimmers på kortsidan vid gaveltrappan, ovanför översta trappsteget. Eftersom den användes inte bara av oss så var den lite halvsunkig överallt så jag har inte ens tänkt tanken att det skulle bli mer skräpigt vid skimmersidan... Nåväl. Vår ”nya” pool får hörntrappa och skimmern på kortsidan vid trappan. Dock blir skimmerplaceringen rätt utifrån de andra parametrarna — solläge och huvudsaklig vindriktning — korrekta. Svårt att få allt att bli 100% rätt, det blir alltid kompromisser.  8)

En anledning till att skimmrarna var placerade på trappsidan var säkert att de annars hade hamnat under pooltaket då det inte fanns plats att skjuta det förbi motstående kortsida. Gäller ju att se till att man lätt kan komma åt dem också.

Lycka till med det fortsatta poolbygget LeoLin. Hoppas du fått lite idéer!
/Johan

Poolgiganten

Utloggad LeoLin

SV: Nytt poolbygge - Folkpool 4x8
« Svar #11 skrivet: maj 17, 2021, 23:37:47:47 »
Helsike, första riktiga bakslaget med ras i gropen. Ena kortsidan kollapsade och genererade ett stycke ryggskott och rediga valkar i händerna. Grannarna är nog inte superimponerade heller då jag fick dra igång grävarn och frakta bort rasmassorna som jag manuellt skottade upp. Förbannade vädergudar som pissar ner på tomten i två dygn.

Utloggad LeoLin

SV: Nytt poolbygge - Folkpool 4x8
« Svar #12 skrivet: maj 23, 2021, 22:40:53:53 »
Så nu är teknikrummet byggt.


Utloggad LeoLin

SV: Nytt poolbygge - Folkpool 4x8
« Svar #13 skrivet: november 18, 2021, 10:31:52:52 »
Slutet gott. Inser att jag inte uppdaterat med slutresultat och trots en jävla massa ångest under bygget så är vi sjukt nöjda nu såhär efteråt. Första och sista bilden är innan taket kom på.




Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Nytt poolbygge - Folkpool 4x8
« Svar #14 skrivet: november 19, 2021, 08:02:20:20 »
Riktigt fint, det där kommer att förgylla ert liv i många år.
Bra jobbat!
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Lanna-Janne

SV: Nytt poolbygge - Folkpool 4x8
« Svar #15 skrivet: november 22, 2021, 15:42:04:04 »
Riktigt snyggt! Bygger lika som dig, men blev förundrad över att min trapp är i frigolit och hårdplast. Din ser ut att vara i trä. Är det original, eller eget bygge?
Folkpool Classic 4x8m, saltklorinator Hayward Aquarite Flo Advanced med ph-styrning, pooltak Galant Obsidian, värmepump Heatforce Inverter Plus 90.

Utloggad LeoLin

SV: Nytt poolbygge - Folkpool 4x8
« Svar #16 skrivet: november 30, 2021, 14:36:10:10 »
Det var den som ingick i leveransen från Folkpool men dom kanske har bytt standard?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan