CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Liner problem från Renolit  (läst 2759 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Liner problem från Renolit
« Svar #10 skrivet: juni 01, 2022, 16:28:40:40 »
Hej,

Ett tips!
Lyft din fråga varje vecka så inte tråden går förlorad.

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Liner problem från Renolit
« Svar #11 skrivet: juni 02, 2022, 19:35:39:39 »
Ja, Erik, det var rätt färg från början.

Enligt han som monterat linern så säger han att han hade koll på batchnummer, men det blir väl svårt att bevisa om det var så eller inte. Det är enstaka våder som har bleknat, en våd på golvet samt samtliga våder använt på trappan.

Renolit hävdar att linerna är coatad och att coatningen har en minsta tjocklek specad. De menar att en batch aldrig har för tunn coatning, men att någon rulle kan ligga på tjockare coatning än minimum i spec. Så deras slutsats är att felaktig hantering av saltklorinator och/eller kemikalier orsakar blekning av linern. Linern är alltså väldigt känslig. Och att en våd skulle blekas snabbare än en annan beror på coatningens tjocklek.

Detta bedömer jag som bedräglig förklaring. Jag sköter dessutom min pool exemplariskt. Det låter som de erkänner kvalitetsproblem med den förklaringen. De har dessutom inte varit och tittat på min pool eller gjort någon mätning. De meddelade mig över telefon att de aldrig kommer byta eller ersätta något pga av blekningen....

Så mitt råd är, var försiktig med Renolit, se till att du får en garanti som faktiskt gäller innan du köper något från dem....
Hej,
Måste citera igen.
Klor bleker alltid en liner. Inget konstigt med det. Ingen vill att linern ska blekas på detta sätt. Känns som poolen blir billig i en omgivning. Inget som en kund vill ha?
Vidare allmänna råd om chock som ger mycket högre klorhalt än klorinator. Jag köper inte detta resonemang.

Tror på det som Rickard skrev om tapeter. Ingen vill ha olika av dessa. Naturligt är det som de skriver om coatning. Men ingen vill ha olika sådan när utfallet blir så här.

Roger


Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Liner problem från Renolit
« Svar #12 skrivet: juni 02, 2022, 19:58:05:05 »
Mig veterligen hör/ser man inte från de större leverantörer av liner om detta problem?
Som Folkpool och Pahlens som exempel.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Liner problem från Renolit
« Svar #13 skrivet: juni 02, 2022, 20:26:02:02 »
Måste kolla, men jag tror att min liner är Renolit. Det är inget litet märke, konstigt att de inte tar större ansvar. Min har inte blekts något alls på 10 år.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Liner problem från Renolit
« Svar #14 skrivet: juni 02, 2022, 20:39:08:08 »
Hej Erik,

Tror du har som bas med CYA-baserade puckar? De bleker inte på samma sätt som oorganisk/ostabiliserande klor. Anledningen är CYA. Sen vet jag att du kör med kalciumhypoklorit mer nu.

Klor är inte alltid lika. Har skrivit för mycket om detta. Handlar om att kemin inte alltid är lika beroende på kloret som används.Men ändå är alla råd konvergerande.
Roger




Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Liner problem från Renolit
« Svar #15 skrivet: juni 02, 2022, 21:11:33:33 »
Tråden kanske inte handlar om produkten Renolit?
Kanske om de som använder produkten? Använder olika batcher?
Där kan man inte lägga ansvaret på produkten utan de som utför jobbet med materialet? Det går inte att skylla på kemin som är lika för alla.

Där kanske problemet ligger. Olika tapeter.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Liner problem från Renolit
« Svar #16 skrivet: juni 06, 2022, 11:23:35:35 »
Har kollat nu. Det står inte specificerat någonstans exakt vilken liner jag har i offerter eller faktura från Poolstore, men han som gjorde montaget och levererade duken var Johan på Stockholm Pool & Bygg. De verkar bara använda Alkorplan.

https://www.byggpool.nu/index.php/material
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag