Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Nedsänkta skenor?  (läst 6426 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Cyberowl

Nedsänkta skenor?
« skrivet: maj 12, 2020, 20:15:55:55 »
Hej!

Ny i forumet och ska bli poolägare. Pooltak beställt, Nova Comfort. Funderar nu när jag planerar trädäcket att man kanske ska sänka ner skenorna (de är 12mm höga)? Är det värt besväret eller kommer jag skapa problem, typ att taket slår i trallen bredvid? Hur mycket marginal måste man isf ha på sidorna, blir det fula glipor som samlar skräp?
Kanske någon som har bilder på sina nersänkta skenor?

Poolgiganten

Utloggad FfromB

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Bunkeflostrand
  • Antal inlägg: 46
  • Total likes: 17
  • Kön: Man
  • Pool på gång!
    • Visa profil
    • Byggtråd:
SV: Nedsänkta skenor?
« Svar #1 skrivet: maj 13, 2020, 09:31:27:27 »
Hej

håller själv på med pool, men ännu inte bestämt om vi ska sänka eller ej. Lutar åt att vi börjar utan sänkning, det går ju hyfsat enkelt att göra om i efterhand.
Det blir ju glipor (20 mm på utsidan och 9 mm på insidan) om man följer nedan instruktion.

Har fått denna ritning från Gullberg & Jansson (gäller tak med 4 sektioner som exempelvis vårt till 4*8 meters pool).
4*8 Thermopool 2.0 från PoolStore
Hel gaveltrappa
2 LED RGB
Pump KS EVO VS
Filter Cantabric 500 med AFM
Saltklorinator KLX 16 med pH, Redox o WiFi
Värme  G&J Inverter X20
Pooltak Nova Comfort 4x8, Antracit klarplast
Poolrobot - Pulit Advance 5+
Liner 1,5 mm platssvetsad Persian Blue
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=15986.0

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Nedsänkta skenor?
« Svar #2 skrivet: maj 13, 2020, 11:51:13:13 »
Hej,
Jag är en person som alltid slår tårna i trösklar så för mig var valet lätt.
Jag installerade pooltaket först och lade sedan trallen "runt" skenorna. Skenorna är alltså något lägre än trallen men det funkar utan problem. Annars, ja, det samlas en del skräp i skenorna tror att det skulle göra det annars med dock.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad PeeWee

SV: Nedsänkta skenor?
« Svar #3 skrivet: maj 13, 2020, 16:04:24:24 »
Vi har ett pooltak från Folkpool, Galant som jag tror det är samma tak som Nova comfort. Vi har fällt ner skenorna som ligger på 45x145 reglar. Sågade ner i bjälklaget med sänksåg (väldigt exakt höjd på klingan) så att skenorna hamnade på samma höjd som trallen 34x145. Det behöver inte vara några glipor på sidan om skenorna mot trallen om man gör på detta sätt. Det var ungefär en dags jobb att fälla ner skenorna och montera dem men det blev väldigt bra, klart värt det! Har ett par bilder men ingen bra på slutresultatet..

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Nedsänkta skenor?
« Svar #4 skrivet: maj 13, 2020, 17:04:16:16 »
Det där såg riktigt smart ut.
Får du problem med att virket slår sig under säsongen? Så taket kärvar.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Cyberowl

SV: Nedsänkta skenor?
« Svar #5 skrivet: maj 13, 2020, 19:26:02:02 »
Tack alla för bra tips. Jag får nog fundera en sväng till. Glipor tror jag nog där måste vara annars kan ju inte trallen svälla ordentligt på vintern. Men 20 mm på en sidan är ganska mycket, men det är nog lite för takets skull också om jag ser rätt på ritningen i bilagan som FfromB skickade med. Det går ju faktiskt att lösa efteråt också och nu vet vi hur också! En sänksåg har jag ju inte sedan tidigare så bara det kan ju motivera  :P

Utloggad PeeWee

SV: Nedsänkta skenor?
« Svar #6 skrivet: maj 14, 2020, 11:39:50:50 »
Det där såg riktigt smart ut.
Får du problem med att virket slår sig under säsongen? Så taket kärvar.

Det vet jag inte än, vi är mitt uppe i bygget :)
De liggande reglarna under skenan är skruvade rejält i regelverket cc60 i altan. Snickarn från poolfirman sa att de normalt bara lägger någon typ av skiva under skenan (för att få i höjd med trallen) utan att sänka ner i regelverket men tyckte att den här lösningen som jag gjorde var bra mycket stadigare då du har stöttning från en liggande regel hela längden. Kostar dock en dags jobb typ. Jag tror inte reglarna kommer orka slå sig men det återstår väl att se, känns bra nu iaf :)

Utloggad TommyC

SV: Nedsänkta skenor?
« Svar #7 skrivet: maj 14, 2020, 17:15:38:38 »
Svårt att tro att det där skulle kunna slå sig. Ja, har man ingen sänksåg så får man hitta en bra motivering.  O0
Har man ingen Festool Rotex så får man hitta en bra motivering för den också.  ;D
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Nedsänkta skenor?
« Svar #8 skrivet: maj 14, 2020, 17:28:11:11 »
Nja, säg inte det.
Trä har en förmåga att röra sig en hel del.
Jag vet flera fall där personer med tak på trall som tycker att det kärvar under vissa perioder under året för att sedan gå tillbaka. Rälsen är ju ganska lång och inte ett dugg följsam.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 122
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Nedsänkta skenor?
« Svar #9 skrivet: maj 14, 2020, 17:31:46:46 »
Svårt att tro att det där skulle kunna slå sig. Ja, har man ingen sänksåg så får man hitta en bra motivering.  O0
Har man ingen Festool Rotex så får man hitta en bra motivering för den också.  ;D

skönt med en fru som är förstående och tröttnat på alla mina argument så nu kan jag köpa alla verktyg jag bara vill utan att redovisa :D
Senast fick det bli en ny swpac rundpadda.

för att följa tråden så gjorde jag en liknande lösning men höjde mellan reglarna iställde så samma fast omvänt.
inte fårr det att slå sig än. fick tipset att lägga en 11mm formplyfa undet och bara skruva i men det tror jag hade skagit sig mer, dessutom ville jag ha lite mer att skruva i.

Tror att den där lösningen kommer vara kanon utan att slå sig
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag