Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Förslag på effektiv Ozonator till Spabad  (läst 1758 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kaostronaut

Förslag på effektiv Ozonator till Spabad
« skrivet: maj 17, 2019, 12:13:06:06 »
Hej.

Renoverar ett stort spa och ska beställa ny Ozonator. Av vad jag sett verkar de flesta generera samma mängd ozon, kring 5-600mg/hr. Om det är så är första frågan vilken som ger bäst kvalitet för pengarna?

Jag är lite känslig för klor så jag vill minska det så mycket jag kan och tänkte försöka hitta en bra ozonator och kanske även en bra UV-lösning.

Om det finns ozonatorer som ger lite mer per timme, vilka ska jag då leta efter?

Eller är hela frågan kass och XXXMg/hr kanske inte spelar någon praktisk roll? 

Poolgiganten

Utloggad Jessesun

  • ceo
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: China
  • Antal inlägg: 12
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Förslag på effektiv Ozonator till Spabad
« Svar #1 skrivet: november 10, 2021, 02:29:32:32 »
Om du vill använda ozon för att behandla poolvatten måste du ta reda på två problem,

1. Vad är mängden vatten i ditt spa (inklusive cirkulerande vatten), varje timme och dagligen?
2. Vad är ditt krav på koncentrationen av ozon i vatten i ppm, och hur lång är kontakttiden? (När i vatten är koncentrationen av ozon 1 ppm=1,0g/m3)

Beräkna vilken typ av ozongenerator eller ozonsystem du behöver utifrån dina krav på vattenvolym och ozonkoncentration. Förresten, maskinen med 500 mg ozon per timme som du nämnde är väldigt liten. Du kan använda den här formeln för att beräkna den.

Nedbrytningshastigheten för ozon i vatten under en timme är 61 %
Ozongeneratorns arbetseffektivitet är 75%
Din vattenvolym per timme är V kubikmeter
Koncentrationen av ozon måste vara B (du kan kontrollera standarden)
Ozonmaskinens produktion per timme är Y

Y=BxV/(1-61%)x75%, observera att när Y-värdet är större än 1 kg krävs ett ozonblandningssystem, vilket vanligtvis inkluderar luftkompressorer, filter, kyltorkar, adsorptionstorkar, syrgasmaskiner, ozon maskin, blandningstank, jet- eller gas-vätskeblandningstank, ozonvattendetektor och rymddetektor, larm, etc.
Jesse

CE Environment Technology Co., Ltd

Utloggad RasmusAlmqu

SV: Förslag på effektiv Ozonator till Spabad
« Svar #2 skrivet: juli 27, 2023, 19:02:09:09 »
Hej.

Renoverar ett stort spa och ska beställa ny Ozonator. Av vad jag sett verkar de flesta generera samma mängd ozon, kring 5-600mg/hr. Om det är så är första frågan vilken som ger bäst kvalitet för pengarna?

Jag är lite känslig för klor så jag vill minska det så mycket jag kan och tänkte försöka hitta en bra ozonator och kanske även en bra UV-lösning.

Om det finns ozonatorer som ger lite mer per timme, vilka ska jag då leta efter?

Eller är hela frågan kass och XXXMg/hr kanske inte spelar någon praktisk roll?

Hej.
Vad kom du fram till?
Mvh
Rasmus

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan