VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Betongpool med mosaikbeklädnad  (läst 28202 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jerhed

  • Tekn. Dr.
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Västerås/ Sverige
  • Antal inlägg: 92
  • Total likes: 33
  • Kön: Man
  • StructiCon-Structural Icons in a World of Concrete
    • Visa profil
    • StructiCon
SV: Betongpool med mosaikbeklädnad
« Svar #30 skrivet: november 22, 2018, 08:40:03:03 »
Hängformen blev en ”klätterform”  O0
Platsbyggd betongpool gjuten i hängform
Infiity med overfloow i en ända.
Svart och svart/vit glasmosaik.
Dubbla reningsystem.
System 1 - bufferttank 2m3, Phalen Ecowise, frekvensstyrd, Cantabrick 600 med AFM glas, Blue Lagon UV-C filter, Gullberg&Jonsson X30-3P Värmepump, Hayward Controllstation för automatiserad styrning och tillsättning av pH redox och klor. Phalen RGB LED-belysning. Phalen inlopp. System 2 - Phalen bottenutlopp och dammsug, Phalen 3-fas 0,75 kW, Cantabrick 600 med AFM glas, ansluten till Gullberg&Jansson X30-3P Värmepump.

Poolgiganten

Utloggad jerhed

  • Tekn. Dr.
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Västerås/ Sverige
  • Antal inlägg: 92
  • Total likes: 33
  • Kön: Man
  • StructiCon-Structural Icons in a World of Concrete
    • Visa profil
    • StructiCon
SV: Betongpool med mosaikbeklädnad
« Svar #31 skrivet: november 22, 2018, 08:41:21:21 »
Det kan aldrig bli för bra O0
Platsbyggd betongpool gjuten i hängform
Infiity med overfloow i en ända.
Svart och svart/vit glasmosaik.
Dubbla reningsystem.
System 1 - bufferttank 2m3, Phalen Ecowise, frekvensstyrd, Cantabrick 600 med AFM glas, Blue Lagon UV-C filter, Gullberg&Jonsson X30-3P Värmepump, Hayward Controllstation för automatiserad styrning och tillsättning av pH redox och klor. Phalen RGB LED-belysning. Phalen inlopp. System 2 - Phalen bottenutlopp och dammsug, Phalen 3-fas 0,75 kW, Cantabrick 600 med AFM glas, ansluten till Gullberg&Jansson X30-3P Värmepump.

Utloggad jerhed

  • Tekn. Dr.
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Västerås/ Sverige
  • Antal inlägg: 92
  • Total likes: 33
  • Kön: Man
  • StructiCon-Structural Icons in a World of Concrete
    • Visa profil
    • StructiCon
SV: Betongpool med mosaikbeklädnad
« Svar #32 skrivet: november 22, 2018, 08:59:14:14 »
Det kan aldrig bli för bra O0. En nackdel med hängform är att man vill ha bindreglar och tvärreglar långt ner i formen för inte formplywooden skall böja ut. Man kan ha tjockare plywood för att få en styvare nederrkant men det blir dyrt. Så mitt val blev att ta det merarbete det innebär med att slipa och spackla perimetern av plattan.
Platsbyggd betongpool gjuten i hängform
Infiity med overfloow i en ända.
Svart och svart/vit glasmosaik.
Dubbla reningsystem.
System 1 - bufferttank 2m3, Phalen Ecowise, frekvensstyrd, Cantabrick 600 med AFM glas, Blue Lagon UV-C filter, Gullberg&Jonsson X30-3P Värmepump, Hayward Controllstation för automatiserad styrning och tillsättning av pH redox och klor. Phalen RGB LED-belysning. Phalen inlopp. System 2 - Phalen bottenutlopp och dammsug, Phalen 3-fas 0,75 kW, Cantabrick 600 med AFM glas, ansluten till Gullberg&Jansson X30-3P Värmepump.

Utloggad topolino

SV: Betongpool med mosaikbeklädnad
« Svar #33 skrivet: december 18, 2018, 23:36:51:51 »
Jag har pratat med flera olika som anser sig vara poolkunniga och som har varnat för att bygga betongpool med mosaik. Skälet är att det blir problem med mosaik som trillar av på vintern etc. Är det en relevant oro? Har du gjort något för att försäkra dig om att det inte händer? Eller är det något man måste leva med?

Utloggad jerhed

  • Tekn. Dr.
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Västerås/ Sverige
  • Antal inlägg: 92
  • Total likes: 33
  • Kön: Man
  • StructiCon-Structural Icons in a World of Concrete
    • Visa profil
    • StructiCon
SV: Betongpool med mosaikbeklädnad
« Svar #34 skrivet: december 24, 2018, 11:28:37:37 »
Jag har pratat med flera olika som anser sig vara poolkunniga och som har varnat för att bygga betongpool med mosaik. Skälet är att det blir problem med mosaik som trillar av på vintern etc. Är det en relevant oro? Har du gjort något för att försäkra dig om att det inte händer? Eller är det något man måste leva med?

Det verkar som det finns en del ”poolkunniga”... jag har sök hjälp av dem med skiftande resultat.

Jag skrev en skrift åt Sveriges poolproducenter om hur man bygger pooler i betong för ca 15 år sedan, då upplyste jag om liknande problem. Vis av att ha utrett många skador och åtgärdat dem så har jag viss kunskap. 

Jag tror att man nu bör använda och kan lita på ”branschens riktlinjer”. Byggkeramikrådet har en skrift som tar upp viktiga punkter gällande pooler av betong och keramik. www.bkr.se. Även materialleverantörerna har anvisningar för deras produkter, många lika BKRs riktlinjer, med den viktiga skillnaden att materialleverantörerna ansvarar för sin produkt.

Väljer man att inte följa detta, har råd eller kunskap att laga själv, så kan man göra avsteg. En poolare valde att avstå från tätskikt i sin putsade thermopool, använda våtrumsfix och kakelfog med billig blue-mix mosaik. Han får laga någon kvadratmeter varje säsong och det funkar för honom som är plattsättare.

Vill man bara ägna sig åt bad och vanligt underhåll så får man göra på annat sätt. Min erfarenhet är att en springande punkt är att man är noggrann, väljer bra system och inte stressar. Min strategi, för min egen pool, är att jag kommer välja ett system med tätskikt och expoxi i fix och fog. Möjligen kommer jag att värma året runt. Med ökad isolering, flera värmesystem och att ha pooltak skall det tom gå att bada när man känner för det. Gör jag inte poolen badvarm på vintern, så kommer jag att underhållsvärma för att minska temperaturrörelser och temperaturgradienter. Jag vill inte att poolen rör sig för mycket i vilket fall oavsett om den är tät och kanske klarar frysning.

Här nedan är länken till BKRs skrift:

https://www.bkr.se/wp-content/uploads/2015/04/Riktlinjer-for-pooler-och-badanlaggningar.pdf
« Senast ändrad: december 25, 2018, 12:49:49:49 av jerhed »
Platsbyggd betongpool gjuten i hängform
Infiity med overfloow i en ända.
Svart och svart/vit glasmosaik.
Dubbla reningsystem.
System 1 - bufferttank 2m3, Phalen Ecowise, frekvensstyrd, Cantabrick 600 med AFM glas, Blue Lagon UV-C filter, Gullberg&Jonsson X30-3P Värmepump, Hayward Controllstation för automatiserad styrning och tillsättning av pH redox och klor. Phalen RGB LED-belysning. Phalen inlopp. System 2 - Phalen bottenutlopp och dammsug, Phalen 3-fas 0,75 kW, Cantabrick 600 med AFM glas, ansluten till Gullberg&Jansson X30-3P Värmepump.

Sampan230

  • Gäst
Sampan230
SV: Betongpool med mosaikbeklädnad
« Svar #35 skrivet: juni 30, 2019, 17:26:17:17 »
Man är ju väldigt intresserad av en update på detta bygge!

Utloggad jerhed

  • Tekn. Dr.
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Västerås/ Sverige
  • Antal inlägg: 92
  • Total likes: 33
  • Kön: Man
  • StructiCon-Structural Icons in a World of Concrete
    • Visa profil
    • StructiCon
SV: Betongpool med mosaikbeklädnad
« Svar #36 skrivet: juni 30, 2019, 21:42:50:50 »
Man är ju väldigt intresserad av en update på detta bygge!

Hej Sampan230.
Den som väntar på något gått väntar alltid för länge....

Det har ju gått ett tag sedan gjutningen i höstas. Har väntat ut härdningen av betongen samt gjort lite annat jobb under tiden både på poolen och på jobbet.
Just nu är det jobbet som gäller vilket är tråkigt. Hoppas kunna uppdatera till denna tråd till semestern.

Något kan jag ändå berätta om vad har hänt mellan FEM-beräkningar och beräkningsrapporter (tur att man har eget bolag).
- Rivit form och formstag
- Köpt översvämningsmagasin (2 m3)
- Förzinkat och spacklat över formstagshål med lagningsbruk
- Monterat slangar jordkablar (med epoxifyllda skarvdosor) och isolerat ut väggar
- Återfyllt delvis
- Satt vintertäckning på bockryggar för att minska snö och regn och annat skitigt nedfall
- Belysning och tillfällig el i taket.
- Beställt och fått hem mosaik
- Stundvis väntat på mindre lerigt väder och lediga stunder som passar med detta...
- Badar Lazy-Spa under tiden.

Ha det gott!
Mvh // Jerhed
 

Platsbyggd betongpool gjuten i hängform
Infiity med overfloow i en ända.
Svart och svart/vit glasmosaik.
Dubbla reningsystem.
System 1 - bufferttank 2m3, Phalen Ecowise, frekvensstyrd, Cantabrick 600 med AFM glas, Blue Lagon UV-C filter, Gullberg&Jonsson X30-3P Värmepump, Hayward Controllstation för automatiserad styrning och tillsättning av pH redox och klor. Phalen RGB LED-belysning. Phalen inlopp. System 2 - Phalen bottenutlopp och dammsug, Phalen 3-fas 0,75 kW, Cantabrick 600 med AFM glas, ansluten till Gullberg&Jansson X30-3P Värmepump.

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Betongpool med mosaikbeklädnad
« Svar #37 skrivet: juli 01, 2019, 15:25:40:40 »
Imponerande bygge så här långt men utan fler bilder vet vi inte om det bara är snack ;D

Kämpa på O0
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad jerhed

  • Tekn. Dr.
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Västerås/ Sverige
  • Antal inlägg: 92
  • Total likes: 33
  • Kön: Man
  • StructiCon-Structural Icons in a World of Concrete
    • Visa profil
    • StructiCon
SV: Betongpool med mosaikbeklädnad
« Svar #38 skrivet: maj 25, 2020, 15:52:57:57 »
Hej igen det var ett tag sedan. Nu är vi igång igen. Poolbetongen har härdat och jag har börjat slipa väggar och har murat ett teknikrum för buffertanken (bilder kommer). Mellan regnskurarna har det gått ganska bra men 2019 var för jävligt rent ut sagt. Vi grävde då ut bakom poolen mot förrådet ca 7x1,7 x1,7 m vilket blev en del muskler, svett och svordomar från både mig och frugan. Under vintern och våren har plattan för teknikrummet gjutits, väggar murade med leca-block och allt är slätputsat invändigt.
Platsbyggd betongpool gjuten i hängform
Infiity med overfloow i en ända.
Svart och svart/vit glasmosaik.
Dubbla reningsystem.
System 1 - bufferttank 2m3, Phalen Ecowise, frekvensstyrd, Cantabrick 600 med AFM glas, Blue Lagon UV-C filter, Gullberg&Jonsson X30-3P Värmepump, Hayward Controllstation för automatiserad styrning och tillsättning av pH redox och klor. Phalen RGB LED-belysning. Phalen inlopp. System 2 - Phalen bottenutlopp och dammsug, Phalen 3-fas 0,75 kW, Cantabrick 600 med AFM glas, ansluten till Gullberg&Jansson X30-3P Värmepump.

Utloggad jerhed

  • Tekn. Dr.
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Västerås/ Sverige
  • Antal inlägg: 92
  • Total likes: 33
  • Kön: Man
  • StructiCon-Structural Icons in a World of Concrete
    • Visa profil
    • StructiCon
SV: Betongpool med mosaikbeklädnad
« Svar #39 skrivet: maj 25, 2020, 16:00:49:49 »
Avtagning av vintertäckningen gjordes i helgen, då kröp lusten fram igen...
« Senast ändrad: maj 25, 2020, 22:51:06:06 av jerhed »
Platsbyggd betongpool gjuten i hängform
Infiity med overfloow i en ända.
Svart och svart/vit glasmosaik.
Dubbla reningsystem.
System 1 - bufferttank 2m3, Phalen Ecowise, frekvensstyrd, Cantabrick 600 med AFM glas, Blue Lagon UV-C filter, Gullberg&Jonsson X30-3P Värmepump, Hayward Controllstation för automatiserad styrning och tillsättning av pH redox och klor. Phalen RGB LED-belysning. Phalen inlopp. System 2 - Phalen bottenutlopp och dammsug, Phalen 3-fas 0,75 kW, Cantabrick 600 med AFM glas, ansluten till Gullberg&Jansson X30-3P Värmepump.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan