CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Lite frågor inför byggnation av teknikrum  (läst 6562 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mactheknife

Lite frågor inför byggnation av teknikrum
« skrivet: september 06, 2017, 17:54:20:20 »
Hej! Ska snart påbörja byggnation av mitt teknikrum som kommer att uppföras några meter från bortre hörnet av poolen. Tanken är att det ska isoleras och vara frostfritt. Någon som har en idé om ungefär hur tjockt med isolering man behöver för att man pumpen inte ska låta nämnvärt mycket? Det handlar om en sapphir 110 från poolkungen, till en 4x8m pool.

Sen undrar jag också om man behöver en golvbrunn i rummet? Tänker i så fall främst på vinterstängningen då jag har läst att man ska tömma filterbehållare och pump genom pluggen i botten. Det går inte att tömma på något sätt genom samma kanal som backspolningen? Och behöver man verkligen tömma om det ändå är frostfritt på vintern? Då räcker det kanske att alla anslutningar utanför teknikrummet är tömda på vatten?

Mvh,
Mac

Poolgiganten

Utloggad PeeGee

SV: Lite frågor inför byggnation av teknikrum
« Svar #1 skrivet: september 06, 2017, 20:13:02:02 »
Vi har ett vinterisolerat förråd med 70-reglar, det tycker jag fungerar alldeles utmärkt ljud och temperaturmässigt. Själva pumpen låter egentligen inte så mycket, det är resonans/vibrationsljud man ska akta sig för.

Vi valde att inte köra någon golvbrunn av praktiska skäl, och det ångrar jag inte. Jag har klätt in golvet med våtrumsmatta om någon olycka skulle vara framme, och tömning av pump och framförallt filter är inga problem. Bara att skruva bort bottenplugg och sedan sätta dit en slang som leder ut vattnet ur förrådet.

Precis som du själv är inne på så behöver man inte tömma allt om man kör frostfritt, vi hade runt 8 grader i förrådet förra vintern. Det är dock så pass enkelt att göra det så jag har gjort det hittills ändå, mest för att det går av bara farten.

Lycka till!
Pool: PP-pool Top Level (7x3.5x1.5) från Niveko Pools
Pooltak: Nova Comfort från Gullberg & Jansson
Värmepump: V20 9.2 kW från Gullberg & Jansson
Sandfilter: Astral Cantabric 500
Vattenpump: Speck Badu Top 14
Kemi: Zodiac Ei18 saltklorinator

Utloggad MathiasS

SV: Lite frågor inför byggnation av teknikrum
« Svar #2 skrivet: september 06, 2017, 22:09:31:31 »
1. Isolering är inget bra sätt att ljuddämpa. Det räcker med att fylla facken i en vägg till hälften eller någon tredjedel för att bli av med lådresonanserna. Vill du ljuddämpa så är det bättre att bygga tätt och med flera lager gips.

2. Golvbrunn är bra. Det går inte att tömma systemet genom backspolning.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Lite frågor inför byggnation av teknikrum
« Svar #3 skrivet: september 07, 2017, 09:31:30:30 »
Vid ljudisolering så hänger det på vad du har för slags oljud som du vill slippa. Är det mera högfrekventa ljud så kan du absorbera en hel del av dem med t.ex. akustikplattor eller mineralullsplattor med glasfiberväv som ytskikt. Lågfrekventa ljud är svårare att absorbera, där är det oftast enklare att stänga ute dem genom att bygga tillräckligt tätt och ha tillräckligt tunga konstruktioner. En murad LECA-vägg stoppar då t.ex. bättre än en gipsvägg.

Sedan har vi det allmänna rådet för när man planerar sitt teknikrum - BYGG INTE FÖR TRÅNGT ! Man får bittert ångra senare om man byggt rummet så att apparaterna lagom går in med hjälp av skohorn. Servicejobb blir väldigt jobbiga och obekväma i sådana rum. Skall man t.ex. ta isär kopplingar så måste det finnas plats att jobba med en rejäl rörtång. Även enkla jobb blir svåra om det är för trångt.

Utloggad mactheknife

SV: Lite frågor inför byggnation av teknikrum
« Svar #4 skrivet: september 07, 2017, 09:52:46:46 »
Tack för svar!

Teknikboden står på en öppen plintgrund och det finns inget boningshus i närheten, så om jag ska bygga en golvbrunn så blir det i princip bara ett rör ner i backen, men det lät ju ganska bra som PeeGee skrev, att man kan koppla en slang när man ska tömma.

Ang ljudisoleringen, min ursprungliga tanke var att bygga med 120-reglar, cc60, osb på insidan, vindpapp/väv på utsidan, glasull emellan, liggande panelbrädor ytterst. Tror ni detta duger som isolering om man vill uppleva resultatet som väldigt tyst? Eller borde jag sätta gips + osb på insidan? Kanske rent av dubbel uppsättning 70-reglar istället för att slippa genomgående?

Sen undrar jag lite över golvkonstruktionen. Boden kommer i princip att stå på samma golvreglar som intilliggande trädäck, dock kommer jag avsluta trallbrädorna utanför för att inte vatten ska rinna in under syllen. Min första tanke var att använda trallbrädor som golv även i teknikboden (då jag har många sådana kvar), men i och med isoleringen under kanske detta blir problematiskt med tanke på golvspringorna? Eller kan man sätta våtrumsmatta ovanpå trallbrädorna? Andra bra förslag? Bifogar en principskiss för hur jag har tänkt mig. Förslag på förbättringar mottages gärna. Ha dock i åtanke att jag vill inte lägga hur mycket tid som helst på detta, så enkla bra lösningar är guld ;)

Utloggad mactheknife

SV: Lite frågor inför byggnation av teknikrum
« Svar #5 skrivet: september 07, 2017, 09:56:18:18 »
Vid ljudisolering så hänger det på vad du har för slags oljud som du vill slippa. Är det mera högfrekventa ljud så kan du absorbera en hel del av dem med t.ex. akustikplattor eller mineralullsplattor med glasfiberväv som ytskikt. Lågfrekventa ljud är svårare att absorbera, där är det oftast enklare att stänga ute dem genom att bygga tillräckligt tätt och ha tillräckligt tunga konstruktioner. En murad LECA-vägg stoppar då t.ex. bättre än en gipsvägg.

Sedan har vi det allmänna rådet för när man planerar sitt teknikrum - BYGG INTE FÖR TRÅNGT ! Man får bittert ångra senare om man byggt rummet så att apparaterna lagom går in med hjälp av skohorn. Servicejobb blir väldigt jobbiga och obekväma i sådana rum. Skall man t.ex. ta isär kopplingar så måste det finnas plats att jobba med en rejäl rörtång. Även enkla jobb blir svåra om det är för trångt.

Hej Erica! Vad räknas ljudet från en pump som, lågfrekvent eller högfrekvent? Skulle tro någonstans mer åt det lägre registret va? Får kanske lägga gips bakom OSB ändå som MathiasS föreslog. Ang. storleken så blir det ca 1,5m på djupet och ca 3m på bredden och full takhöjd, det borde väl räcka?

Mvh

Utloggad MathiasS

SV: Lite frågor inför byggnation av teknikrum
« Svar #6 skrivet: september 07, 2017, 18:02:02:02 »
Jag tror det är att överdriva att regla dubbla väggar etc för att inte leda ljud genom väggen. Jag föreslår att det är viktigare att få utrymmet tätt. Ska det bli tyst kan du inte ha trallbrädor och glipa nedåt. Bygg bjälklag i tryckts virke och sedan syll och uppåt på vanligt vis + golvspån i teknikrummet.

Din vägg vill också ha en läkt utvändigt så att du får en luftspalt bakom fasadpanelen.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad mactheknife

SV: Lite frågor inför byggnation av teknikrum
« Svar #7 skrivet: september 07, 2017, 21:37:00:00 »
Ok, skippar trallbrädorna då och kör golvspån och våtrumsmatta på det. Ångspärr under golv / bakom väggar borde jag kunna hoppa över när det gäller ett sådant här enklare bygge antar jag?

Luftspalt ja, det tänkte jag att jag skulle ha, det föll visst bort på skissen, men tack för påminnelsen =)

Utloggad MathiasS

SV: Lite frågor inför byggnation av teknikrum
« Svar #8 skrivet: september 07, 2017, 21:41:45:45 »
Ångspärr kan du skippa...
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Lite frågor inför byggnation av teknikrum
« Svar #9 skrivet: september 10, 2017, 20:21:11:11 »
Högfrekventa ljud är pipjud och liknande som pumpar ibland kan ge ifrån sig. Lågfrekventa ljud är mera dovt buller. Ljudet från pumpar handlar ofta om en blandning av båda sorterna. Har du luftpump/högtrycksfläkt (t.ex. till jetstream eller spa) så får du definitivt ett högfrekvent ljud.

Jag skulle aldrig tänka mig att skippa golvbrunnen i ett teknikrum, i vart fall inte om det helt eller delvis ligger under poolens vattenyta. Våtrumsmatta i all ära men om t.ex. en slang brister eller filtret spricker t.ex. så kan ju mycket stora vattenvolymer komma loss - något som en matta definitivt inte stoppar. Vår pool har teknikrummets golv i nivå med poolens botten och vi har ett bottenavlopp. I princip skulle vid en kraftig läcka hela poolvolymen kunna komma ut. Vi gjorde därför en "katastrofkanal", ett litet nedsänkt dike med fall , som lutar ut mot trädgården. Skulle det värsta hända så blir det en liten sjö på gräsmattan.. Diket passerar ut under en liten gummiklaff som ser till att kalluft inte tränger in men som öppnar direkt om det kommer en massa vatten.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag