VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: ALLT läcker!  (läst 2791 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Emilia

ALLT läcker!
« skrivet: juli 11, 2016, 16:12:29:29 »
Ok, så har kopplat ihop allt så noga jag bara kan. Använt gängtejp till alla kopplingar och skruvat åt alla klämringar så hårt det går. Fyller poolen till bräddavloppet och kör en backspolning som man ska. När jag sen vrider till filtrering och kör igång pumpen så sprutar det vatten överallt. Från sandfilter och förfiltret på vattenpump. Vad gör man? Kan det bli för högt tryck? Såklart börjar det åska så stängde av skiten och gick in. Hur brukar man förresten göra vid oväder ska ju åska flera dagar nu, går det att ha vattenpump och värmepump igång? Extremt tacksam för hjälp <help>

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: ALLT läcker!
« Svar #1 skrivet: juli 11, 2016, 17:06:53:53 »
Spontant låter det ju som att det är stopp. Dubbelkolla att du verkligen har satt ventilen i filtreringsläge. Prova även cirkulation (då går inte vattnet genom sanden) och se om det är där det är stopp.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Mickelin

SV: ALLT läcker!
« Svar #2 skrivet: juli 11, 2016, 18:32:07:07 »
Du ska inte behöva dra kopplingarna så hårt, bara med handkraft. Däremot är det en bra ide att smörja o-ringarna till förfilterlocket och till spindelventilen på sandfiltret med silikonfett. Känn också efter så det är helt rent, ingen sand eller annat, innan du sätter tillbaka ventilen. Banka fast klämringen med gummiklubba eller hammare innan du skruvar fast den. Dra inte skruvarna för hårt. Jag har aldrig behövt använda gängtejp, det är tätt ändå.

Utloggad 007

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 5
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Snart 50 år med pool
    • Visa profil
SV: ALLT läcker!
« Svar #3 skrivet: juli 11, 2016, 21:16:34:34 »
Jag satte o-ringarna fel och fick samma effekt som du beskriver. Blev enklare att sätta dem på slangen innan jag skruvar ihop dem ( om du nu har samma typ av koppling jag har). Ska ju inte spruta vatten, låter som ett fel som ändå går att åtgärda.
Pumpen går jämnt även i åskväder. Badar dock inte då..
Pool nr1: Handgrävd grop med presenning
Pool nr 2: Lagunpool
Pool nr 3: Folkpool i trä 4x8

Utloggad Emilia

SV: ALLT läcker!
« Svar #4 skrivet: juli 11, 2016, 21:34:57:57 »
Tack för svar, ska kolla över oringar och sånt imorgon. En annan fundering, måste värmepumpen vara påslagen för att vattnet ska kunna passera ? Har ingen bypass... Tänkte att jag skulle provköra sandfiltret först men de kanske måste sättas igång samtidigt?

Utloggad Onsalabo

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 216
  • Total likes: 18
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: ALLT läcker!
« Svar #5 skrivet: juli 11, 2016, 21:44:26:26 »
Tack för svar, ska kolla över oringar och sånt imorgon. En annan fundering, måste värmepumpen vara påslagen för att vattnet ska kunna passera ? Har ingen bypass... Tänkte att jag skulle provköra sandfiltret först men de kanske måste sättas igång samtidigt?

Vattnet passerar genom värmepumpen även om den inte är påslagen. Du kan köra cirkulationen utan att ha värmepumpen på. Värmepumpen har en flödessensor som stänger av den om det inte finns någon cirkulation.

En bypass använder man om man bara vill leda en del av flödet genom värmepumpen och resten direkt tillbaka i poolen. Har man en kraftig cirkulationspump kan flödet bli så högt att värmepumpen inte hinner värma vattnet ordentligt. Därav behovet av en bypass.
« Senast ändrad: juli 13, 2016, 00:29:31:31 av Onsalabo »
Rubinpool rund 6 m diameter med Gullberg & Jansson värmepump, Zodiac Tri 10 Pro saltklorinator och ribb-topp från Plastman.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan