VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Thermopool 8x4 med gaveltrappa  (läst 39859 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thermopool

SV: Thermopool 8x4 med gaveltrappa
« Svar #80 skrivet: september 01, 2019, 15:33:07:07 »
Insåg rätt tidigt att jag borde ha monterat en ventil (V11)på röret till dräneringsbrunnen för att kunna sänka vattennivån genom att låta pumpen suga vatten via inloppen istället för skimmern när jag ska vinterstänga poolen.
Nu efter att ha legat på hyllan i garaget alldeles för länge har den äntligen kommit på plats.
På första bilden ser man normalflödet och på andra bilden ser ma n flödet när pumpen suger vatten via inloppen.
« Senast ändrad: september 03, 2019, 21:25:46:46 av Thermopool »

Poolgiganten

Pierre O

  • Gäst
Pierre O
SV: Thermopool 8x4 med gaveltrappa
« Svar #81 skrivet: september 27, 2019, 10:43:12:12 »
Schysst lösning, hur stor är luckan och hur kraftiga gasfjädrar valde du? Räcker dem till?

Utloggad Thermopool

SV: Thermopool 8x4 med gaveltrappa
« Svar #82 skrivet: september 27, 2019, 11:06:27:27 »
Schysst lösning, hur stor är luckan och hur kraftiga gasfjädrar valde du? Räcker dem till?

Kan mäta luckan ikväll. Gasfjädrarna är på 200N och funkar perfekt för luckan. Tänk på att inte köpa för kraftiga, kan bli jobbigt att öppna eller stänga beroende på hur de monteras.

Köpte dessa https://www.afsa.nu/product/gasfjader-8mm-kolvstang-19

Här kan du räkna på hur långa och kraftiga gasfjädrar du behöver https://www.gasfjadershop.se/

Utloggad MathiasS

SV: Thermopool 8x4 med gaveltrappa
« Svar #83 skrivet: september 27, 2019, 11:27:48:48 »
Copy cat....:)

Suga med vatten pumpen har vi snackat om här i flera år (@ErikN) men det har blivit mest snack. Planen var en snorkel från breddavloppet till botten (istället för att använda den långa dammsugarslangen). Här om året fick jag dock den begåvade idén att just höst-tömningen faktiskt kunde göras via inloppen om jag bara la till en ventil till.....sagt och gjort. Har kört så ett par år nu tror jag, och det fungerar verkligen toppen.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Thermopool

SV: Thermopool 8x4 med gaveltrappa
« Svar #84 skrivet: september 27, 2019, 11:44:30:30 »
Copy cat....:)

Suga med vatten pumpen har vi snackat om här i flera år (@ErikN) men det har blivit mest snack. Planen var en snorkel från breddavloppet till botten (istället för att använda den långa dammsugarslangen). Här om året fick jag dock den begåvade idén att just höst-tömningen faktiskt kunde göras via inloppen om jag bara la till en ventil till.....sagt och gjort. Har kört så ett par år nu tror jag, och det fungerar verkligen toppen.

 O0 Yes, det funkar bra.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Thermopool 8x4 med gaveltrappa
« Svar #85 skrivet: september 27, 2019, 13:48:18:18 »
Copy cat....:)

Suga med vatten pumpen har vi snackat om här i flera år (@ErikN) men det har blivit mest snack. Planen var en snorkel från breddavloppet till botten (istället för att använda den långa dammsugarslangen). Här om året fick jag dock den begåvade idén att just höst-tömningen faktiskt kunde göras via inloppen om jag bara la till en ventil till.....sagt och gjort. Har kört så ett par år nu tror jag, och det fungerar verkligen toppen.

Blir ju inte i år i alla fall med tanke på min ventil.  >:D
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Thermopool

SV: Thermopool 8x4 med gaveltrappa
« Svar #86 skrivet: oktober 02, 2019, 20:25:39:39 »
Schysst lösning, hur stor är luckan och hur kraftiga gasfjädrar valde du? Räcker dem till?

Glömde bort att mäta luckan...... :-\ Om man tittar framifrån är den 80 cm bred och 70 cm djup.
Öppningen ner är 70 cm bred och 64 cm djup.

Utloggad mejenas

SV: Thermopool 8x4 med gaveltrappa
« Svar #87 skrivet: juli 11, 2021, 09:31:39:39 »
Hej!

Snygg lösning med papptak på teknikrummet, lite sugen på att göra så istället för att bygga fall på tak och lucka. Nyfiken på om du har några reflektioner efter några år - Hur fungerar det utan fall, rinner vattnet undan, etc.?

Med vänlig hälsning,

Markus

Utloggad Thermopool

SV: Thermopool 8x4 med gaveltrappa
« Svar #88 skrivet: juli 11, 2021, 11:55:14:14 »
Hej!

Snygg lösning med papptak på teknikrummet, lite sugen på att göra så istället för att bygga fall på tak och lucka. Nyfiken på om du har några reflektioner efter några år - Hur fungerar det utan fall, rinner vattnet undan, etc.?

Med vänlig hälsning,

Markus


Det funkar bra, kommer inte en droppe vatten in i teknikrummet. Taket har minimalt med fall ut mot sidorna. Trallen ligger på distanser som är olika höga för att trallen ska ligga i våg.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan