Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Problem med vatten i nystartat SPAbad  (läst 3851 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ik_gr

Problem med vatten i nystartat SPAbad
« skrivet: juni 13, 2016, 19:12:50:50 »
Hej, har haft vårt nybyggda spabad igång i en dryg vecka och vi fick nästan direkt problem med grumligt vatten och senaste dagarna även lukt (luktar lite sur disktrasa när man lyfter locket)

Badet är alltid varmt (ca 37 grader) och reningsverket går 6  timmar/dag. PH ligger rätt enligt teststickorna och jag använder (på rekommendation av poolfirman) ett medel som heter science water guardian (klorfritt).

Är det någon som kan hjälpa en nybörjare hur man ska bete sig för att få bukt med problemet? Om jag tvingas byta vatten, hur ska man då göra för att inte få samma problem igen?

mvh

Fredrik

Poolgiganten

Utloggad nijo2

SV: Problem med vatten i nystartat SPAbad
« Svar #1 skrivet: juni 13, 2016, 19:25:05:05 »
Verkar onekligen som ditt vatten är just "surt". Eftersom det är klorfritt så bör du väl tillsätta någon form av algmedel?! Sa inte din poolfirma något om det?

Utloggad ik_gr

SV: Problem med vatten i nystartat SPAbad
« Svar #2 skrivet: juni 13, 2016, 19:44:24:24 »
Verkar onekligen som ditt vatten är just "surt". Eftersom det är klorfritt så bör du väl tillsätta någon form av algmedel?! Sa inte din poolfirma något om det?

Hej, jaså algmedel separat? Nej det sa dom inget om? Jag trodde det var en komponent i medlet jag använder?

Utloggad nijo2

SV: Problem med vatten i nystartat SPAbad
« Svar #3 skrivet: juni 13, 2016, 19:53:11:11 »
Hej, jaså algmedel separat? Nej det sa dom inget om? Jag trodde det var en komponent i medlet jag använder?
Det var bara som jag antog men nu läste jag på lite om just det medlet och det verkar ju så som du skriver att det inte skall behövas något mer.
Då kan jag tyvärr inte hjälpa dig :( Själv kör jag med vanligt klor.

Utloggad ik_gr

SV: Problem med vatten i nystartat SPAbad
« Svar #4 skrivet: juni 13, 2016, 19:58:50:50 »
Det var bara som jag antog men nu läste jag på lite om just det medlet och det verkar ju så som du skriver att det inte skall behövas något mer.
Då kan jag tyvärr inte hjälpa dig :( Själv kör jag med vanligt klor.

Jag såg att man kan köpa någon "oxidizer" som komplement för att få bukt med missfärgat/illaluktande vatten. Får prova det

mvh

Fredrik

Utloggad Erica

SV: Problem med vatten i nystartat SPAbad
« Svar #5 skrivet: juni 13, 2016, 21:21:00:00 »
I spa- och poolbranschen tycks det med jämna mellanrum dyka upp nya produkter, ofta med exotiska namn... De flesta verkar ha svårt att hålla allt det fantastiska som de lovar. Kan även detta vara ett sådant ?

Smaug

  • Gäst
Smaug
SV: Problem med vatten i nystartat SPAbad
« Svar #6 skrivet: juni 13, 2016, 22:03:28:28 »
I spa- och poolbranschen tycks det med jämna mellanrum dyka upp nya produkter, ofta med exotiska namn... De flesta verkar ha svårt att hålla allt det fantastiska som de lovar. Kan även detta vara ett sådant ?

Håller med!

Så länge ingen i familjen är överkänslig mot klor skulle jag rekommendera alla att börja med det. Helst i granulatform och givetvis avsett för spabad. Sen kan man gärna pröva andra preparat när man har haft badet i minst ett halvår eller så och vet mer hur det funkar och vilka kemikalier man behöver tillsätta för att hålla värdena stabila.

Många gillar exempelvis att använda brom och vissa satsar på helt klorfritt (med blandade resultat, oftast negativa). Men gör det enkelt för dig och börja med klor är mitt tips.

Utloggad ik_gr

SV: Problem med vatten i nystartat SPAbad
« Svar #7 skrivet: juni 14, 2016, 08:15:21:21 »
Håller med!

Så länge ingen i familjen är överkänslig mot klor skulle jag rekommendera alla att börja med det. Helst i granulatform och givetvis avsett för spabad. Sen kan man gärna pröva andra preparat när man har haft badet i minst ett halvår eller så och vet mer hur det funkar och vilka kemikalier man behöver tillsätta för att hålla värdena stabila.

Många gillar exempelvis att använda brom och vissa satsar på helt klorfritt (med blandade resultat, oftast negativa). Men gör det enkelt för dig och börja med klor är mitt tips.

Hej, jag har ingen aning om detta medel som vi använder, mer än att det är jävligt dyrt... Om man ska använda klorbaserat, är det något mer än klor man använder, (typ algmedel?)

mvh

Utloggad Erica

SV: Problem med vatten i nystartat SPAbad
« Svar #8 skrivet: juni 14, 2016, 08:31:40:40 »
Kloret håller borta både bakterier och alger. Algmedel/algdräpare och vad det kallas behövs normalt inte om du håller koll på dina klorvärden. Sådana produkter blir normalt bara aktuella om du tappat kontrollen (läs glömt att klorera i tid) och fått igång en ordentlig algtillväxt.

Däremot måste du ju ha kemikalier för pH-styrning även med klor. Beroende på ditt vatten och på vad du använder för sorts klor så kan pH bli för högt eller lågt och behöva justeras.

Utloggad Telekiter

SV: Problem med vatten i nystartat SPAbad
« Svar #9 skrivet: juni 14, 2016, 10:07:54:54 »
Precis som övriga säger så test klorera så ser du om problemet försvinner. Jag kör själv med bromtabletter men brukar även sätta i klor (10-15 ml, typ en ggn/månad) för att rensa ordentligt. Funkar utmärkt för mig och det är relativt lite jobb med det.

/Urban.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan