CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Grönt grumligt vatten  (läst 11675 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad farbrorfreij@live.se

SV: Grönt grumligt vatten
« Svar #10 skrivet: juni 07, 2016, 17:31:10:10 »
Men med den klor testare jag har på bilden där! Kan nån förklara vad o hur man ska läsa av o vad som är rätt värde?  Vad är br tex?  Fanns ingen bruksanvisning med kittet 👎
Vad menar ni med fritt o bundet klor?
« Senast ändrad: juni 07, 2016, 17:42:28:28 av farbrorfreij@live.se »

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Grönt grumligt vatten
« Svar #11 skrivet: juni 07, 2016, 17:45:26:26 »
BR värde är om du använder brom, antar att du använder klor ? klorvärdet ser ju ok ut, men frågan är om du haft samma värde hela tiden eller du höjt klorvärdet efter att vattnet blivit grönt ??

Varför inte bara tömma ut vattnet och fylla på nytt. 17 kubik , vad kan det kosta 150-200 kr , max

Du ser ut att ha mkt lågt PH värde, då jobbar inte kloret som det skall .
Luktar vattnet klor ?
« Senast ändrad: juni 07, 2016, 17:49:08:08 av nyborjare »

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Grönt grumligt vatten
« Svar #12 skrivet: juni 07, 2016, 20:41:40:40 »
Fritt klor är det som kan reagera med föroreningar. Bundet klor är det som har reagerat med föroreningar. Fritt + bundet = Totalt klor. Man eftersträvar att ha max hälften bundet jämfört med fritt klor. Så om du har 3 ppm fritt och 2 ppm bundet så är det dags att chockklorera.

DPD1 mäter fritt klor. Sedan stoppar du i en till tablett DPD3. Då mäter du totalt klor. Bundet klor är Totalt klor minus fritt klor.

Finns en massa trådar om kemin i en pool, sök så finner du mycket kunskap att läsa in.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad farbrorfreij@live.se

SV: Grönt grumligt vatten
« Svar #13 skrivet: juni 07, 2016, 22:37:20:20 »
Har nog höjt värdet efter det blev grönt. Testade igen nu två dagar efter o då var kloret borta igen. Måste man fylla klor varje dag,  trodde inte det försvann så fort. 
Se bif bild. På nu och bild 2 är direkt ur kranen på mit kommunala. Där syns ju tydligt att det är högre pH oxå än i min pool.
Men nu tömmer jag allt o börjar om. Nu behövs tips på bra klordoseringar. Pulver/tabletter?  sen gärna om nån har nåt ni är nöjda med att mäta era värden med?

Utloggad nyburjare

SV: Grönt grumligt vatten
« Svar #14 skrivet: juni 07, 2016, 23:03:54:54 »
ja du har alldeles för lågt ph , och om du tillsätter mer klor efter att det blivit grönt är det liksom så dax, jo det dödar växterna men dom finns ju kvar i måste filtrerar , i ditt filter funkar ej detta så bra.
Chocka du eller bara satte till lite klor så där "lagom " ? kloret kan försvinna snabbt i solen, beror på hur mkt du tillsatte per m3, tips på dosering , köp en burk snabbklor o chocka, läs på förpackningen hur många gram.
sen efter några dagar kolla nivån o håll det på en bra nivå med veckopuckar, de tabletter du har funkar ju bra .
troligen har det regnat i din pool , du har fått lågt ph, dålig klornivå och klor som är bundit pga av hög förorening, hemligheten är rätt från början och uppföljande koll

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Grönt grumligt vatten
« Svar #15 skrivet: juni 08, 2016, 00:15:47:47 »
Jag har en Scuba och så har jag de där genomsiktsglasen som du har. Använder både ock.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad sandstream

SV: Grönt grumligt vatten
« Svar #16 skrivet: juli 19, 2022, 08:05:33:33 »
Hej!

Det har säkert löst sig, men till nya läsare: använd dubbla mängden filterbollar än rekommenderat för din pump. Det löste mitt problem.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag