VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Under spabad  (läst 11936 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Asson

Under spabad
« skrivet: maj 10, 2016, 09:32:57:57 »
Snart dags att få hem ett viskan saltö.
Har läst en del om underlaget, vad olika har använt för material.
Jag har nu ovanpå markduken ett lager av 25cm 8-16 makadam.
Ovanpå den nu hårt packade makadamen har jag en xps 300 (hård cellplast)
Det känns stabilt, men ni med erfarenheter, låter det rimligt?
Min störst fundering är om makadamen börjar "vandra" och röra på sig?...
Någon?

Poolgiganten

Utloggad Robban70

SV: Under spabad
« Svar #1 skrivet: maj 10, 2016, 14:27:30:30 »
Hej jag skulle nog använt bärlager 0-32 då det innehåller mindre sten/grus som binder, ovanpå det en krossad flis 2-5, då blir det bra bärighet. Var noga med att padda mellan varven, räkna med att padda minst 3ggr för att slippa framtida sättningar. Padda inte på flisen utan raka bara av den med ett rör eller dyl.

Utloggad Fredrik77

SV: Under spabad
« Svar #2 skrivet: maj 10, 2016, 19:37:55:55 »
Får mitt Viskan på Torsdag. Jag har Markduk sedan ca 25cm packad 0-30 sedan 2-5 där jag lagt plattor 50x50x5 cm.
Känns onödigt med den extra isoleringen, Viskan har bra isolering från början i sina bad.
 

Utloggad Asson

SV: Under spabad
« Svar #3 skrivet: maj 10, 2016, 21:41:41:41 »
Tack för feedback.
Efter att kört padda några omgångar känns det riktigt stabilt. Har avslutat med ett lager singel också. Hörde också att isolering under är onödigt men en hög densitets xps hjälper väl till att fördela vikten en del.
Bara altanen, eldragning kvar och lite till.
Antar att du Fredrik badar före mig...

Utloggad jopalm

SV: Under spabad
« Svar #4 skrivet: maj 11, 2016, 10:49:36:36 »
Kan man ha singel? Det packar sig väl inte?
Gjorde det misstaget själv i höstas inför vårt Viskan Saltö. Fick gräva bort ett antal kilo singel som inte packade sig när jag paddade. Blev sedan Duk/makadam 0-32/Duk/stenmjöl/XPS/cementplatta. Nu står det stadigt som berget. Om det behövs XPS eller inte under ett Visan vet jag inte, men jag känner till de personer här i Skåne som fått lyfta sina Spa i efterhand och lägga under isolering pga markkylan. Det har varit spamärken som också påstår att de har den bästa isoleringen.

Utloggad Asson

SV: Under spabad
« Svar #5 skrivet: maj 11, 2016, 14:02:35:35 »
Enligt "mark gubben" jag rådfrågat och köpt makadamen av tyckte det var bra som extra lager för att få det jämnare, däremot tyckte han inte att man skulle lägga markduk meller de olika sten lagren.

Utloggad jopalm

SV: Under spabad
« Svar #6 skrivet: maj 11, 2016, 19:11:21:21 »
Då går det säkert bra med singel också. Vi fick besked om att separera med duk. Men men, bara det fungerar så ska man vara nöjd.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan