CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Svensktillverkat, USA tillverkat eller Kinatillverkat??  (läst 4155 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Robban70

Svensktillverkat, USA tillverkat eller Kinatillverkat??
« skrivet: mars 14, 2016, 08:17:21:21 »
Jag skulle bara bara vilja reda ut vissa saker gällande tillverkning av spabad, det är mycket prat om Kina, USA och Svensktillverkade bad.
Därmed så skulle jag vilja veta exakt vad i ett Viskan spabad som är "Svensktillverkat"?? Är det pumpar? motorer? dysor? är plasten till badet "hemmablandat"? är isoleringen hemmagjord? vore intressant att se om det står "Made in Sweden" på ovan nämnda delar eller om det bara är så att man gjuter det, isolerar och plockar ihop badet i Sverige, är det då som det kallas Svensktillverkat så duger det säkert minst lika bra med ett Kinabad.

Det kan säkert vara en liten skillnad på de ingående " svenskimporterade" komponenterna men skillnaden i pris mellan baden kompenserar säkert detta om något mot all förmodan skulle gå sönder på ett Kinabad.

Kommentarer på det?

Poolgiganten

Smaug

  • Gäst
Smaug
SV: Svensktillverkat, USA tillverkat eller Kinatillverkat??
« Svar #1 skrivet: mars 14, 2016, 14:40:28:28 »
Jag skulle bara bara vilja reda ut vissa saker gällande tillverkning av spabad, det är mycket prat om Kina, USA och Svensktillverkade bad.
Därmed så skulle jag vilja veta exakt vad i ett Viskan spabad som är "Svensktillverkat"?? Är det pumpar? motorer? dysor? är plasten till badet "hemmablandat"? är isoleringen hemmagjord? vore intressant att se om det står "Made in Sweden" på ovan nämnda delar eller om det bara är så att man gjuter det, isolerar och plockar ihop badet i Sverige, är det då som det kallas Svensktillverkat så duger det säkert minst lika bra med ett Kinabad.

Det kan säkert vara en liten skillnad på de ingående " svenskimporterade" komponenterna men skillnaden i pris mellan baden kompenserar säkert detta om något mot all förmodan skulle gå sönder på ett Kinabad.

Kommentarer på det?

Slangar och träkonstruktion verkar vara svensktillverkat.

Den viktigaste skillnaden är dock att Viskan har ett varumärke att skydda och utveckla. Man har ambitioner att tillverka riktigt bra produkter och väljer därför komponenter med erkänt bra kvalitet samt bedriver kontinuerligt kvalitetsarbete i sin produktion. Detta driver självklart upp priset. Å andra sidan vet kunden att produkten inklusive alla ingående komponenter håller hög kvalitet.

Pumparna man använder är europeiska om jag inte missminner mig. Isoleringen är väl utprovad och man är öppen med testresultat från energimätningar. Man använder tjockare akryl än branschgenomsnittet och köper jets och munstycken från en känd leverantör. Locket är tillverkat i högdensitetscellplast för att hålla betydligt längre innan det börjar suga in vatten. Med andra ord, badet är byggt för att hålla länge.

Med det sagt hade jag själv gärna ägt ett Viskanbad och förstår att många gärna betalar lite mer för erkänd kvalitet. Själv hade jag lite lägre budget och köpte därför ett kinatillverkat bad. Jag är dock medveten om att pumparna kanske inte håller lika länge och att locket säkerligen behöver bytas om några år. Jag går med andra ord inte runt och tror att mitt bad som kostade hälften så mycket håller lika hög kvalitet som ett bad från Viskan.

Alla har vi olika förutsättningar och ambitionsnivåer.

Utloggad Tope

SV: Svensktillverkat, USA tillverkat eller Kinatillverkat??
« Svar #2 skrivet: mars 19, 2016, 10:18:59:59 »
Varför lägga ut frågan här och få massa luddiga chansartade svar? Ställ frågan direkt till Viskan så får du rena fakta.


Utloggad TommyC

SV: Svensktillverkat, USA tillverkat eller Kinatillverkat??
« Svar #3 skrivet: mars 19, 2016, 14:16:56:56 »
De flesta försäljare svarar på frågor med en varierande blandning av utvalda fakta och rena lögner beroende på graden av seriositet.

Genom att söka i tidigare trådar här så kan man ganska enkelt få en bra uppfattning om vilka medelmmar på forumet som vet vad dom pratar om och på så vis få del av en stor samlad kunskapsbank utan en massa säljsnack och svårbedömda påståenden. Sen kan man ju jämföra svaren här med vad man får för historier från försäljarna. Grundat på detta bildar man sig en egen uppfattning om vad som passar bäst för en själv.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Tope

SV: Svensktillverkat, USA tillverkat eller Kinatillverkat??
« Svar #4 skrivet: mars 20, 2016, 11:00:13:13 »
Håller med till viss del, men här var ju frågan om vad i Viskan som är svensktillverkat eller inte och det kan ju ingen försäljare snacka bort.

I forum osv kan man säker få information om vad många tror och tycker, och det är säkerligen många försäljare även i forumen som pratar ned andra tillverkare och leverantörer.

Jag skulle helt enkelt ringt till Viskan och få svaren direkt.

Utloggad Asson

SV: Svensktillverkat, USA tillverkat eller Kinatillverkat??
« Svar #5 skrivet: mars 21, 2016, 08:44:48:48 »
Håller också på att kolla på lite olika alternativ.
För mig finns det 2 viktiga fördelar med Viskan.
1. Närhet till service
2. Dom behöver värna om sitt varumärke
Nr 2 är väl det viktigaste, dom har helt enkelt inte råd med att snåla ut på viktiga funktioner.
Däremot, vad är Svensktillverkat, givetvis är många komponenter producerade utomlands precis som i viken bransch som helst. I en BMW sitter säkert en hel del grejer som inte tillverkas i Tyskland.
Pumparna i Viskan kommer från Italien.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag