Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Fjärrvärme eller värmpump?  (läst 8914 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pool anno 68

Fjärrvärme eller värmpump?
« skrivet: december 12, 2006, 22:25:52:52 »
Vi har köpt ett hus med en inomhuspool på 5x4 meter som idag värms med el  :-\ Huset värms annars med fjärrvärme. Är det bäst att koppla även poolen till fjärrvärmen, eller kan det löna sig att investera i en luft-vatten-värmepump? Med fjärrvärme är man ju beroede av vad kommunen sätter för taxa... Någon som har erfarenhet av detta?

Poolgiganten

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Fjärrvärme eller värmpump?
« Svar #1 skrivet: december 12, 2006, 22:54:05:05 »
Jag skulle tveklöst koppla in fjärrvärme, detta pga av lägre investeringskost, högre effekt, helt ljudlös, krångelfri!
VP producerar nog lite billigare värme men och andra sidan får du dras med den högre investeringen samt missar de andra fördelarna!

Ja, Du sitter i klorna på fjärrvärmeleverantören, men det gör man i viss mån även hos elleverantören efetersom priserna är så lika att det knappt lönar sig att byta, i alla fall inte för pooluppvärmningen!

Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Ingenjören

SV: Fjärrvärme eller värmpump?
« Svar #2 skrivet: december 14, 2006, 22:45:22:22 »
Tjena!

Vi kör fjärrvärme till vår pool. Det fungerar med vissa undantag.
Vi får lätt varmt och skönt när det är kallt ute men när det som nu är 9 grader ute blir värmen därefter.
Idag har vi runt 25 grader vilket är i minsta laget för ett trivsamt bad.
Samma problem på sommaren då man får komplettera med solvärme då värmen helt stängs av.

Men... Det enda du behöver investera för att koppla på fjärrvärmen till poolen är en värmeväxlare och tre timmar från en rörmokare.

Lycka till!!!

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Fjärrvärme eller värmpump?
« Svar #3 skrivet: december 14, 2006, 22:53:45:45 »
intressant, har leverantören svalare vatten i rören när det är varmt ute?
i så fall hur svalt?
växlaren fungerar bra ner mot 40 grader i primärtemp, bara ta ett eller två snäpp större vxl, typ storlek till en VP!
Hur får man då varmvatten i huset på sommaren? <hmm>
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Ingenjören

SV: Fjärrvärme eller värmpump?
« Svar #4 skrivet: december 14, 2006, 23:14:03:03 »
Kanske uttryckte mig oklart...

Leveransen av varmvatten från leverantören är konstant.
Men... När det blir varmt ute slussar vår fjärvärmeenhet ut mindre värme i huset.
Vi har idag endast en krets för uppvärmning på vilken även värmeväxlaren till poolen är inkopplad.
Så... Är det varmt ute kommer ingen värme till elementen och inte heller till poolvärmeväxlaren.
Varmvattnet för dusch är en separat växlare så på sommaren kan man helt stänga av själva uppvärmningen av huset... Och poolen.
Detta går säkert att lösa om man vill ha separat värme till poolen med för oss hade detta säkert kostat ytterligare 20 000.
Detta är problemet med att anslute poolen till fjärrvärme.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Fjärrvärme eller värmpump?
« Svar #5 skrivet: december 14, 2006, 23:21:51:51 »
Hej,

Intressant att jämföra hur fjärrvärme levereras. I Helsingborg där vi bor varierar tempen på inkommande vatten ifrån
fjärrvärmenätet radikalt med utetempen. På sommaren kanske det är 40-60 inkommande medan det på vintern kan
vara upp till 110 grader. Vill man värma pool så är det två växlare mellan fjärrvärmenätet och poolen så det kan bli en del spill...

:)

Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Fjärrvärme eller värmpump?
« Svar #6 skrivet: december 15, 2006, 08:10:09:09 »
OK! fattar! O0
Det är, troligen, i alla fall fjärrvärme som är att föredra om det redan finns i huset, bara kolla med leverantören hur inkommande temp varierar med utetempen och dimensionera vxl efter detta!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Fjärrvärme eller värmpump?
« Svar #7 skrivet: december 15, 2006, 16:07:51:51 »
Hej,

RLA, bara en dubbelkoll. Det är inte aktuellt (eller tillåtet) att koppla vvx till poolen direkt mot fjärrvärmenätet.
Är man abbonent så har man en växlare som utsätts för variationerna i nätet, här mäts också förbrukningen mha tempgivare på in resp utgående och en flödesgivare. Skall man värma poolen så måste dess växlare kopplas mot sekundärkretsen dvs samma krets som under vintern är radiatorer i huset.

Antar att allt detta redan var klart för de inblandade, postar detta för säkerhets skull :)

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Ingenjören

SV: Fjärrvärme eller värmpump?
« Svar #8 skrivet: december 16, 2006, 23:43:06:06 »
Har idag 25,9 grader i poolen. Visst går det att värma med fjärrvärme.
Skulle dock gärna ha en egen växlare för detta.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag