CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Varning för härligabad!!!!! (KONKURS 15-08-04)  (läst 31372 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jennie Claesson

  • Gäst
Jennie Claesson
SV: Varning för härligabad!!!!! (KONKURS 15-08-04)
« Svar #60 skrivet: september 03, 2018, 13:20:56:56 »
Poolstommen och betongplatta är inte i våg och inte dränerad. Vi hade totalentreprenad. Trallen som omger är utöver 310 000 kr så den måste ju avlägsnas och allt ska schaktas. Sedan dränering och pump. Om detta går för grävaren grävde för djupt så vi har extra frigolit under betongplattan också. Det är en sorglig röra och vi är där vi är. Det värsta är att han gör om detta hela tiden. Över hela Sverige.

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Varning för härligabad!!!!! (KONKURS 15-08-04)
« Svar #61 skrivet: september 03, 2018, 15:24:19:19 »
Är poolens sargkant inte i våg eller handlar det "bara" om bottenplattan ? Att bottenplattan lutar (inom måttliga gränser ) är i sig självt inget problem utöver att det kan kräva en (dyrare) platssvetsad liner. Vi har en inomhuspool, gjuten, i betong, men bottenplattan/poolbotten lutar något. Detta berodde på att vi stötte på berg vid bygget och vi ville inte ge oss på att spränga invid huset, inne i vad som skulle bli poolrummet. Att det skiljer ca 5 cm i djup när man går i tvärled i poolen är inget som man störs av och i längsled är den ändå byggd med olika djup i olika ändar avsiktligt.

Nej det är bedrövligt att det finns så vårdslösa entreprenörer och att de många gånger kommer undan. Det här med pooler har ju vuxit mycket under senare år och säkert finns det svarta får som sökt sig till branschen, en del som avsiktligt lurar folk, andra som saknar de kunskaper som de skulle behöva för att få ett bra jobb gjort.

Möjligheterna att komma någon vart rättsligt med ett företag som gått i konkurs är nog ganska små. Så för att få ordning på eländet så gäller det väl att försöka hitta en vettig lösning som kommer att fungera och där man kan utnyttja så mycket som möjligt av det som är användbart eller är utfört. Vore kanske en tänkbar variant att låta bottenplattan vara kvar och gräva ett dräneringsdike runt den (förutsatt att djupet finns) och att samla upp vattnet där och pumpa bort det ?

Vad tråkigt att ni fått en sådan mardrömsstart på det här med att ha pool ! Det är ju rena utförandefel som ställt till det - jag har ingen erfarenhet av thermopooler men efter vad man läst om här så finns det många nöjda poolägare med den varianten. Och pooltak börjar ju bli alltmer populärt också. Köpte ni det i samma entreprenad eller separat ? Är det ok eller är det problem där också ?

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Varning för härligabad!!!!! (KONKURS 15-08-04)
« Svar #62 skrivet: september 03, 2018, 20:58:11:11 »
Men jag förstår inte och bilderna (som brukar säga mer än 1000 ord) är inte tillräckligt tydliga. Det syns inte, men är inte Thermoblocken "fyrkantiga" och sedan har man lagt in en trappa av frigolit innanför. I så fall är det ju bara trappan som ska fixas, jag tror (utan att veta) att själva stommen är OK. Den ska tåla marktryck utan problem, det var därför jag byggde en sån. I så fall behövs ingen schaktning.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad 62ragtop

SV: Varning för härligabad!!!!! (KONKURS 15-08-04)
« Svar #63 skrivet: september 04, 2018, 09:39:00:00 »
Men jag förstår inte och bilderna (som brukar säga mer än 1000 ord) är inte tillräckligt tydliga. Det syns inte, men är inte Thermoblocken "fyrkantiga" och sedan har man lagt in en trappa av frigolit innanför. I så fall är det ju bara trappan som ska fixas, jag tror (utan att veta) att själva stommen är OK. Den ska tåla marktryck utan problem, det var därför jag byggde en sån. I så fall behövs ingen schaktning.

Jag är också inne på Erik N, och Ericas linje här... Men som sagt, det är ju enbart utifrån ett par bilder. Från bilderna, så ser det ju främst ut som att ni har bekymmer med själva trappan - att den blivit som ett "flyt-element" som trycker ut linern. Själva vägg-konstruktionen ser ju ok ut...

Hur ser det ut på långsidorna. På bilderna så ser det ju ok ut. Men du skriver att den (linern) helt rasat in.

Det är verkligen trist att ni hamnat i denna soppa, med en entreprenör som uppenbarligen inte har kompentensen, eller som helt sonika tar en massa genvägar där konsekvensen blir att det blir "ank-skit" i slutändan, och som slutligen stänger butiken och sticker med svansen mellan benen...

Har ni haft en riktig byggare/grävare ute och kikat? Då menar jag inte nödvändigtvis ytterligare någon "pool-leverantör" med lite "bygg-kompentens", utan någon som kan "bygg", "gräv", "dränering".

Jag vill gärna tro att det borde gå att få till något av det ni redan lagt en massa pengar på och jobba framåt, snarare än att lägga en "herrejösses" peng på att riva och börja om. Men som sagt, ni lever ju i verkligheten och vi ser enbart ett par bilder.


Utloggad Nimble

SV: Varning för härligabad!!!!! (KONKURS 15-08-04)
« Svar #64 skrivet: september 05, 2018, 13:39:02:02 »
Ångrar att jag inte kollade upp Kustens Pool bättre innan vi anlitade dem.

Var tvungen att häva kontraktet nu under sommaren då de aldrig dök upp för att slutföra.

Hoppas innerligt att det inte är något fel med själva poolen nu, men känslan är att även om det drog ut på tiden något oerhört så är det ändå OK gjort.

Mitt stora problem nu är väl att jag förskottsbetalade för en pooltäckning som jag väl aldrig kommer se röken av.

Tips på hur man går vidare med en sån sak. Johan svarar ju inte direkt i telefon eller på mail.

Utloggad 62ragtop

SV: Varning för härligabad!!!!! (KONKURS 15-08-04)
« Svar #65 skrivet: september 05, 2018, 14:49:56:56 »
Ångrar att jag inte kollade upp Kustens Pool bättre innan vi anlitade dem.

Var tvungen att häva kontraktet nu under sommaren då de aldrig dök upp för att slutföra.

Hoppas innerligt att det inte är något fel med själva poolen nu, men känslan är att även om det drog ut på tiden något oerhört så är det ändå OK gjort.

Mitt stora problem nu är väl att jag förskottsbetalade för en pooltäckning som jag väl aldrig kommer se röken av.

Tips på hur man går vidare med en sån sak. Johan svarar ju inte direkt i telefon eller på mail.

Nu är jag ingen fan av att hänga ut företag, eller personer... Det kan väldigt lätt bli fel...

Viktigt i sådana här fall är ju att kolla vilket företag man har avtal med, vilket företag som ställer ut fakturor etc. Nu skriver somliga här om Kustens "Hit och Dit" AB. Och ibland inte ens ett "AB". Organisationsnummer är av vikt...

En enkel sökning, visar att det finns en "Johan" som är/varit befattningshavare i ett antal "Kustens" bolag. Ett bolag "Kustens Teknik AB", säger sig, i sin verksamhetsbeskrivning, syssla med "försäljning, byggnation, installation av pool.. " och den sedvanliga "därmed förenlig verksamhet". Det bolaget verkar inte ha inledd någon konkurs (men bäst är väl att ta kontakt med KFM).

Sen finns det ett bolag som heter "KS Montage i Halland AB", där samme "Johan" sitter som bolagsman. Det bolaget har inlett konkurs 2018-08-28. (som någon innan möjligen påpekade).

Ett tips är att ta kontakt med Kron-kalle-myndigheten (KFM). Där kan man, möjligen, bevaka en konkursförvaltning. Men, finns det inget att hämta så finns det inget att hämta... Och oftast är det lite att hämta när det handlar om folk som sätter "dålig affärsverksamhet i system"...


Utloggad Fredde-Gbg

SV: Varning för härligabad!!!!! (KONKURS 15-08-04)
« Svar #66 skrivet: september 07, 2018, 21:42:21:21 »
Nu är jag ingen fan av att hänga ut företag, eller personer... Det kan väldigt lätt bli fel...

Viktigt i sådana här fall är ju att kolla vilket företag man har avtal med, vilket företag som ställer ut fakturor etc. Nu skriver somliga här om Kustens "Hit och Dit" AB. Och ibland inte ens ett "AB". Organisationsnummer är av vikt...

En enkel sökning, visar att det finns en "Johan" som är/varit befattningshavare i ett antal "Kustens" bolag. Ett bolag "Kustens Teknik AB", säger sig, i sin verksamhetsbeskrivning, syssla med "försäljning, byggnation, installation av pool.. " och den sedvanliga "därmed förenlig verksamhet". Det bolaget verkar inte ha inledd någon konkurs (men bäst är väl att ta kontakt med KFM).

Sen finns det ett bolag som heter "KS Montage i Halland AB", där samme "Johan" sitter som bolagsman. Det bolaget har inlett konkurs 2018-08-28. (som någon innan möjligen påpekade).

Ett tips är att ta kontakt med Kron-kalle-myndigheten (KFM). Där kan man, möjligen, bevaka en konkursförvaltning. Men, finns det inget att hämta så finns det inget att hämta... Och oftast är det lite att hämta när det handlar om folk som sätter "dålig affärsverksamhet i system"...

Kustens Group eller Kustens Pool stog för kontrakten och fakturerade. Kustens Teknik AB togs in som underentreprenör och gjorde själva installationerna. Företagen var skrivna på samma adress och ägdes i stor utsträckning av samma personer.

 Är det kustens Group som har bytt namn till KS Montage? Jag gissar och tror att det är ett namnbyte för att dribbla bort folk lite och hålla namnet ”Kustens” rent.

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Varning för härligabad!!!!! (KONKURS 15-08-04)
« Svar #67 skrivet: september 07, 2018, 22:15:27:27 »
Poolstommen och betongplatta är inte i våg och inte dränerad. Vi hade totalentreprenad. Trallen som omger är utöver 310 000 kr så den måste ju avlägsnas och allt ska schaktas. Sedan dränering och pump. Om detta går för grävaren grävde för djupt så vi har extra frigolit under betongplattan också. Det är en sorglig röra och vi är där vi är. Det värsta är att han gör om detta hela tiden. Över hela Sverige.


Jag lider med er, jag har också haft samma leverantör och otroligt mycket fel.

Allt är reklamerat och Johan har också varit här och tagit del och bekräftat mina reklamationer, allt är dokumenterat och inget blev åtgärdat. Jag har succesivt åtgärdat först akuta problem men även andra mindre akuta saker.

Men efter mycket tryck så kom dom ändå i vintras/våras och installerade en platssvetsad ersättningsliner. Nu läcker den förvisso en sel och det är nåt veck som jag tycker man borde ha alla förutsättningar att undvika. Jag får väl titta över det till våren innan uppstart. Dom (och då menar jag Johan. Den andra, Bosse har allvarliga problem och borde ha munkorg på allmän plats) försöker alltså trots allt leverera och är inte per definition bedragare men kopetensen ör under all kritik.



Jag får ju för mig att ni bor på mark som generellt är rätt väldränerad. Har man då högt grundvatten så är det, hur konstigt det än låter ett problem, för om man pumpar bort så blir det ändå stor tillrinning och väldigt svårt att åstakomma en lokal grundvattensänkning. Vill man göra det så är tex lera som tätar väldigt bra bättre.

Men har ni inte tillgång till några sidor av poolen utan att riva hela altanen? Jag hade gått varsamt fram och tex försökt gräva ut på en långsida och om möjligt även minst en kortsida. Sen lagt duk och återfyllt med ren makadam.

Finns det möjlighet att gräva sig ut med fall och skapa en riktig dränering därifrån så är det det klockrena valet men går inte det så skulle jag byggt en pumpbrunn som då naturligtvis ligger i den väldränerade makadamen.

Jag hade sett till att detta var klart innan vintern så man ser hur det ser ut.

Blir det sen pumpning och det finns förutsättningar att hålla grundvattner stången på det sättet så skall man naturligtvis bara pumpa under badsäsong och det är ju för att inte behövs värma upp grundvattnet i hela södra sverige.

Ni måste då, under vintertid alltid ha högre vattenivå i poolen än vad grundvattnet är, den nivån håller ni koll på i er pumpbrunn. Och ni måste byta ut er helgaveltrappa i frigolit mot tex leca så den inte flytet upp varje vinter.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag