VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Ni som bytt liner...  (läst 1335 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fedge

Ni som bytt liner...
« skrivet: september 01, 2019, 19:39:35:35 »
Hej!

Har en Poolkungenpool, 3x7m med galvad stålstomme, som är från 2010. Jag har börjat fundera lite hur ett linerbyte skulle kunna gå till vilket jag tror jag kommer behöva göra om c:a 2-3 år.

Jag pratade med en poolkille noprr om Stockholm som sa att man helt enkelt tömmer poolen, utan att stötta upp stommen, och att även en pool som jag har skall vara byggd så att den då inte skall rasa ihop (rasa in när man inte har vattentrycket). Jag trodde denna konstruktion inte var självbärande när man väl tömmer poolen. Han nämnde också att han varit med några gånger om att pooler rasat in vid linerbyte. Känns lite risky tycker jag, alltså att 'testa och se om det håller' när det är så mycket pengar involverat.

Ni som har bytt liner, och har en liknande konstruktion som jag, hur har erat linerbyte gått till? Var det bara att tömma vattnet utan att stötta upp? Hur såg den galvade stålstommen ut när linern kom av? Rost?

Tacksam för svar.

Mvh,
Philip

Poolgiganten

Utloggad Thermopool

SV: Ni som bytt liner...
« Svar #1 skrivet: september 01, 2019, 22:33:00:00 »
Jag skulle kolla med Poolkungen, de har ju sålt poolen och måste veta hur det ska gå till.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Ni som bytt liner...
« Svar #2 skrivet: september 02, 2019, 08:55:13:13 »
Vi har en rostfri poolstomme från Svenska Poolfabriken, säljs numera av Ellipspool, gissar att det är en liknande konstruktion med strävor på utsidan som håller väggen uppe när man tömmer ur vattnet.
Under vår renovering för 2 år sedan så hade vi den tom i över en vecka, så jag strävade tvärs poolen på mitten med en  2" X 8" planka.
Huruvida det behövdes eller ej låter jag vara osagt, men det kändes i vart fall som en god ide.
Better safe than sorry.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad fedge

SV: Ni som bytt liner...
« Svar #3 skrivet: september 03, 2019, 22:03:40:40 »
Tack för svar!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan