VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hjälp med val av värmepump och reningsverk  (läst 1620 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hassebo

Hjälp med val av värmepump och reningsverk
« skrivet: januari 27, 2021, 21:05:31:31 »
Efter vridit och vänt på alternativen har vi nu till slut bestämt oss för att bygga en Folkpool Classic träpool 3,5x6,5m till våren. Originalplanen var egentligen 3x6m, men då det inte skiljer mycket i pris mellan modellerna och driften blir marginellt dyrare enligt de fackmän jag kollat med så blir det den större varianten. Faran är väl att man ångrat sig annars efter något år angående storleken :). Det känns som att främst den extra bredden är värdefull.

I första läget var vi som sagt ute efter mindre varianten av pool, vanligt poolskydd och default poolstege. Med tiden har det dock även hunnit växa fram att vi vill ha gaveltrappa och pooltak. Därför börjar det bli dags att slå till innan det hela växer ännu mer haha.

Nu är det i princip två beslut kvar, värmepump och reningsverk. Dessa alternativ har jag fått på offerten:
Värmepump (22990:-): https://www.folkpool.se/produkter/pool/poolvarme-poolvarmepump/poolvarmepump/poolvarmepump-inverter-plus/poolvarmepump-heatforce-inverter-plus-73.html
Reningsverk (17976:- i offerten): https://www.folkpool.se/produkter/pool/cirkulation-och-anslutning/cirkulationssystem-komplett/cirkulationssystem-extra-max-poolvolym-35m3.html

Jag är övertygad om att det är bra produkter, dock lite saftigare priser än min originalkalkyl. Därför tänkte jag kolla av här om ni har några bra tips på prisvärda värmepumpar och reningsverk som är ungefär i klass med mina alternativ men med "bättre" prislapp? Eller har jag redan hittat det prisvärdaste? Jag har kollat runt en hel del på forumet men skulle behöva ringa in det ytterligare. Alla tips tas tacksamt emot!


Poolgiganten

Utloggad Eee

SV: Hjälp med val av värmepump och reningsverk
« Svar #1 skrivet: januari 28, 2021, 02:12:50:50 »
Värmepump har jag ingen erfarenhet av men reningspaketet kan jag tycka är saftigt.

Bäst priser kan man få om man plockar ihop sakerna själv. Väljer de med bäst pris för varje komponent. Är inte glasklart vad som exakt ingår i det där paketet. OM det är olika kopplingar så är det inte alltid det man behöver.
Efter mitt bygge så kan jag konstatera att alla pooler ger olika förutsättningar.  Längden på pem slangen är den lång nog? Vart ska värmepumpen stå? Ibland är det bättre att enbart köpa det som man behöver och inte ett paket som innehåller lite av allt.. men som i slutändan kanske måste kompletteras eller kompromissa med för att man vill använda sakerna som är med i "paketet".

Min pump som jag köpte i mitt paket kan jag hitta för halva priset idag på nätet med frakt hem.. Så det finns pengar att hämta.
Spabad Hydropool Serenity 7000
6,5x4m Tjällden pool med gaveltrappa
Persian Grey liner.
Pump Astral Sena 0,74kW
Sandfilter Mediterrano 500, 100kg Sand
Elecro G2 Titan 122kW, IVT GEO 512 Bergvärme 170m
Astral LED x2 med Plejd styrning
Isaver+ Pumpstyrning
EC Series Salt Chlorine Generator EC16
Leia pooltak 4 sektioner
Dolphin E20 poolrobot

Utloggad Ores

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Visby
  • Antal inlägg: 65
  • Total likes: 16
  • Kön: Man
  • Hemma bra men bada är bäst!
    • Visa profil
SV: Hjälp med val av värmepump och reningsverk
« Svar #2 skrivet: januari 28, 2021, 14:09:07:07 »
Du kanske har fått rabatt på ett poolpaket? Den kanske ryker om du vill köpa vissa grejer någon annanstans? Men kolla upp priser på liknande grejer så kan du använda det i diskussionen med leverantören om det kan hjälpa att få ett bättre pris. Vi lyckades inte men lät oss nöjas med paketrabatten.

För oss var det också viktigt att bara ha en enda leverantör så att de inte kan skylla på någon annan om något skulle bli fel. Vi är ju kompletta nybörjare på det här med pool. Kan man lite mer lönar det sig säkert att plocka ihop grejer själv och jaga bästa priser.

Värmepumpen kanske du kan köpa någon annanstans, du kan ju säga att du bara vill ha poolen till kallbad.  ;) Vi valde den modellen du fått pris på eftersom vi ville ha en riktigt tyst VP. Annars kan man ju skippa inverter, Wi-Fi och annat lull-lull och spara många tusenlappar. Men det var ju bra kampanjpris nu. Vi la en tusing mer...  :P


Utloggad Hassebo

SV: Hjälp med val av värmepump och reningsverk
« Svar #3 skrivet: januari 28, 2021, 18:42:23:23 »
Du kanske har fått rabatt på ett poolpaket? Den kanske ryker om du vill köpa vissa grejer någon annanstans?
Folkpool kör just nu en kampanj med 20% på köpet men det ska inte behöva påverka om jag ändå väljer att köpa värmepump någon annanstans. Är ni nöjda med denna modell, är den energieffektiv? Att den är tyst låter mycket lovande. Sedan var det 10års garanti på denna jämfört med deras modell under som hade 5års garanti, annars var den ett intressant alternativ (Inverter M71). Inverter har jag hört både och om men främst att det gör pumpen ännu mer energieffektiv vilket är av vikt för mig. Men det går ju som sagt att skippa lull-lullet också  :)

Jag har iaf hittat två andra varianter här som känns ganska likvärdig i specen och är några tusingar billigare.
SILENCE PRO INVERTER 9 (18900:-) https://www.polarpumpen.se/pool/poolvarmepump/varumarken/aquaheat/silence-pro-inverter-9-aquaheat
Swim & Fun Inverter 9,0kw (18489:-) https://www.gardenstore.se/varmepump-swim-fun-inverter-9-0-kw-black?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=Utemilj%C3%B6%20%3E%20Pool%20%26%20Spabad

Värmepump har jag ingen erfarenhet av men reningspaketet kan jag tycka är saftigt.
Ja, hade gärna fått ner priset på reningspaketet några tusen. Alternativet "ett steg ner" är Powerline 35 för runt 11000:- men det är enligt säljarna på Folkpools utsago stor kvalitetsskillnad och den är på väg ur sortimentet (bra säljargument)

Sedan är väl allt förhandlingsbart i slutändan, jag tänkte deala lite med dem imorgon igen. Tycker ändå att jag ligger på en lovande nivå då jag ligger på runt 260 000:- för hela baletten inkl. grävning (utan komplikationer), fyllningsmaterial/dränering och elektriker. Det övriga tänker jag göra själv.

Utloggad Ores

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Visby
  • Antal inlägg: 65
  • Total likes: 16
  • Kön: Man
  • Hemma bra men bada är bäst!
    • Visa profil
SV: Hjälp med val av värmepump och reningsverk
« Svar #4 skrivet: januari 28, 2021, 22:01:27:27 »
Värmepumpen är inkopplad men poolen är inte klar förrän till sommaren, så vi vet inte hur den fungerar i praktiken. Det var den tystaste de hade i sortimentet enligt spec. Vi hoppas att den håller vad den lovar.

Vi gjorde den resa ni gör nu i höstas och det landade på en Folkpool Classic 6 x 3 (får inte plats med större). Så jag kan bara jämföra med den offert vi fick.
/Johan

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan