VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Dräneringspump trasig - dräneringsbrunn rejält fylld. Läge för panik?  (läst 20115 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erica

SV: Dräneringspump trasig - dräneringsbrunn rejält fylld. Läge för panik?
« Svar #10 skrivet: december 04, 2012, 01:01:38:38 »
Nej inte tror jag att du kan ha skadat poolen med detta. Linern har ju inte flutit upp (det skulle du säkert ha sett). Däremot kan du ju, om detta varat under en längre tid, ha slösat bort onödigt mycket energi på att värma poolen. Du får ju en väldigt kraftig kylande effekt om det står vatten på linerns utsida.

Poolgiganten

Utloggad andreasi

SV: Dräneringspump trasig - dräneringsbrunn rejält fylld. Läge för panik?
« Svar #11 skrivet: december 11, 2012, 13:31:31:31 »
Konstigt...

Nu slutade den nya pumpen att fungera även den (samma modell från Jula)? Denna gång upptäckte jag det tidigare dock.

Samma beteende: Sensorn reagerar inte på att den nås av vatten. Dock, om man drar ut stickkontakten och stoppar in den igen så börjar pumpen pumpa tills brunnens vattennivå gått ner till rätt nivå.

Tål den inte kyligare vatten eller vad är det som händer....?

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Dräneringspump trasig - dräneringsbrunn rejält fylld. Läge för panik?
« Svar #12 skrivet: december 11, 2012, 14:36:32:32 »
Låter ju som att det är något med den undre givaren.

Från bruksanvisningen:
Citera
Om pumpen startar och stannar alltför ofta, eller om pumpen startas av givare 1 utan att givare 2 registrerar närvaro av vätska, stoppas pumpen av en skyddsbrytare. Du kan återställa denna skyddsbrytare genom att dra ut sladden, vänta några sekunder och sätta i sladden igen. Skyddsbrytaren återställs och pumpen utför självtest enligt beskrivningen ovan.

Eller så har du ett jäkla flöde (inte konstigt kanske med höstens regnande) så att den tycker att den startar och stoppar för ofta.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad MathiasS

SV: Dräneringspump trasig - dräneringsbrunn rejält fylld. Läge för panik?
« Svar #13 skrivet: december 11, 2012, 15:34:27:27 »
givare två, är det den övre givaren? Droppar eller rinner det vatten på pumpen så att den övre givaren får vatten på sig före den undre?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Dräneringspump trasig - dräneringsbrunn rejält fylld. Läge för panik?
« Svar #14 skrivet: december 11, 2012, 16:09:58:58 »
Citera
Pumpen har två givare, en på ovansidan (givare 1) och en på fotplattan (givare 2). Denna givare syns inte utifrån.

Jag får väl skicka in en brasklapp på det här, jag har bara förutsatt att det är den rostfria pumpen de har som han har köpt, det är den enda jag hittar som inte har en vippa.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad andreasi

SV: Dräneringspump trasig - dräneringsbrunn rejält fylld. Läge för panik?
« Svar #15 skrivet: december 11, 2012, 19:48:23:23 »
Ja, det är den rostfria "Meec"-pumpen från Jula som jag har köpt.

Ska kolla av om det är dropp på givaren men jag tycker att ingenting har ändrats i förutsättningarna nu på vintern jämfört med under hösten. Förutom möjligtvis temperaturen på vattnet. Det skulle väl vara att det skulle komma ner snö på pumpen men det tror jag knappast att det gör.

En annan sak: Denna utbytespump slutade aldrig att pumpa efter att jag startat om den i morse. När jag kom ut 6 timmar senare stod den fortfarande och försökte "torrpumpa".


Utloggad andreasi

SV: Dräneringspump trasig - dräneringsbrunn rejält fylld. Läge för panik?
« Svar #16 skrivet: december 11, 2012, 19:50:34:34 »
Appråpå dropp på givare: Pumpen (och alla dess givare) har helt dränkt både nu och för 2 veckor sen när det hände första gången

Utloggad Rico

PP-Pool från Poolnet 6x3,5 med invändig hörntrappa och runda hörn. Pooltak LQ Klassik A pluss.
Värmepump: HydroPro 7. SMC20 saltklorinator. Pump: Vagner 0,75kw, Pentair sandfilter 105 kg sand.

Utloggad Ado

SV: Dräneringspump trasig - dräneringsbrunn rejält fylld. Läge för panik?
« Svar #18 skrivet: juni 30, 2021, 13:59:03:03 »
Du kan ju slå två flugor på smällen med ett:

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=37-547-93&toc=19679&q=niv%C3%A5

Skippa flottören, använd externa givare, koppla lampa eller tuta till reläutgången...

Jag är lite nyfiken på att införskaffa det här som en billig back-up till att pumpen fallerar. Men att då endast tända en lampa när övre nivån är uppnåd.

För den lösningen skulle det fortfarande krävas 2 prober till elfa-nivåvakten? Eller räcker det med 1 prob som vid kontakt med vatten tänder en varningslampa?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan