VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Stora problem med vattnet  (läst 10663 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SingingSailor

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #60 skrivet: september 17, 2021, 11:24:23:23 »
Tack för vänliga ord Roger!

Den kemiska jämvikten du nämner tror jag refererar till en annan tråd där vi hade en djupare kemi diskussion. Jag hämtade det helt och hållet från Falk, ingen större insats från mig egentligen  :).

Har lite svårt att tolka en del av det du skrev. Osäker på om jag kan bidra så mycket mer, så nöjer mig så här.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Stora problem med vattnet
« Svar #61 skrivet: september 17, 2021, 21:30:01:01 »
Hej,

Hoppas tråden avslutas med mitt sista inlägg på denna tråd?

I dina inlägg skrev du precis som jag tänker. Vidare alltid drar rätt slutsatser hela tiden enligt mig.

Vidare är du mer ödmjuk än många av oss på forumet.

Nyburgare har också rätt angående filtreringen.

Till trådens skapare kan jag bara hänvisa till Rickards råd om att byta vatten. Blir vattnet omöjligt att hantera är det oftast lättare att byta vatten. Att börja om från början är alltid lättare.

Inget kul att byta vatten då temperaturen ute sjunker. Förstår trådskaparens frustration.

Trådskaparen gjorde helt rätt enligt instruktion och råd?

Tänk om dessa inte är rätt?
Där finns trådskaparen nu. Vad ska man lita på?

Jag tycker det borde vara lätt att sköta pool och spa.

Tyvärr är det inte det?

Tror alla vill ha en enkel mall att följa?

Detta borde inte vara svårt för våra leverantörer att ordna?

Problemet är att alla vatten har samma parametrar oavsett vilka kemikalier man tillsätter.

Tror ett fel uppstår där?

Med vänlig hälsning
Roger

Utloggad Joksi

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #62 skrivet: september 17, 2021, 22:38:32:32 »
Jag bytte ut halva vattnet! Får se om de räcker, gör det inte det kör jag nästa halva till våren (säsongen är ändå över nu...)

Har fortfarande inte fått svar om de räcker med en st dubbeldos chocklor dock? Ska ju finnas en metod som inom branschen kallad SLAM,eller dylikt..

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Stora problem med vattnet
« Svar #63 skrivet: september 17, 2021, 23:08:15:15 »
Hej,

Hoppas vi kan släppa gammalt groll?

Man behöver inte alltid köra dubbel dos av klor.

Fungerar lika bra att hålla ett pH närmare 7. Med en högre klorhalt.

Om ditt chockklor är kalciumhypoklorit kommer det att höja ditt pH.
Kloret fungerar dåligt vid högt pH.

Därav att man bör sänka sitt pH vid problem.

Förstår Singinsailors kommentar. Är pH relativt konstant kanske du använt snabbklor.

Detta ökar tyvärr din CYA mycket fort. Vilket du inte tillsatt.

Har tidigare gett en länk till Troublefree pool om slam och chock. Tyvärr har de ändrat på filmklippet nu. Enligt mig till det sämre.

Enligt mig om du chockar ska du tillsätta klor som du gjort. För att kloret ska bli effektivt är det bättre om pH är lågt.

Alltså sänk pH efter din chock. Ditt klor fungerar mycket bättre då.

Tror ditt vatten är en kombination av kalk (som beror på att pH stigit pga. chochklor) och döda bakterier/alger.

Tyvärr är vissa filter dålig på att hantera kalk.

Kolla ditt pH.
Sänk vid behov.
Kloret fungerar bättre mot mikroorganismer om du borstar hela poolen.

Du skrev att vattnet började klarna. Vilket kanske betyder att ditt klor nu gör sitt jobb?
Med vänlig hälsning
Roger






Utloggad Joksi

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #64 skrivet: september 18, 2021, 01:29:16:16 »
På burken jag har stor det nitor chocklor, lätt ph höjande.jag hade 6,8ph I juli och nu har jag 7,4. Antagligen chockloret som gjort det då. Har väl slängt i 5-6 doser på 2 mån (pga återkommande alger varannan vecka typ...)

Jag borstade hela poolen senast, direkt efter jag la in två doser klor. Det hat gått ca 3 dygn. Förhoppningsvis fungerar det bättre denna gången, efter byte av halva vattnet.

Jag får vänta lite till och se då...

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Stora problem med vattnet
« Svar #65 skrivet: september 18, 2021, 11:51:08:08 »
Att vänta ar ett viktigt inslag i att sköta pool. Det är stora mängder vatten, och innan allt vatten hunnit reagera så kan man om man är otålig göra vattnet värre. Varje åtgärd tar sin tid.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Joksi

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #66 skrivet: september 25, 2021, 15:59:54:54 »
För denintresserade, nu har det gått ytterligare 1 v dvs 1,5v sen chockkloreringen. Vädret har ju varit dåligt, så den har varit övertäckt och idag mätte jag och kikade på vattnet. Fortfarande mörklila påstickan, och tyvärr gula hinnor syns på botten igen.

Jag ger upp, får ta nya tag till våren...! 🧐

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Stora problem med vattnet
« Svar #67 skrivet: september 25, 2021, 21:06:25:25 »
Hej,

Lider lite med dig nu.
Har själv upplevt detta.
Min erfarenhet av puckar med CYA och lite vattenutbyte triggar bakterier att bli mer motståndskraftiga mot klor. De bildar en tjockare biofilm som skydd mot klor. I mitt fall käkade de upp CYA också så detta blev noll efter en tid.

Läs gärna om tråden från början. Klura och fundera.

Tyvärr blir alla råd och riktlinjer om klor och värden helt fel då CYA-baserat klor används som du tidigare använt.

Tror jag skrev lite om det tidigare?
Klor, CYA och riktlinjer.

Mitt råd är att låta vattnet vara över vintern. Byt gärna allt vattnet när du startar poolen nästa år. Då är du på en nollnivå angående vatten och desinfektion.

Tänk om alla klorprodukter beskrev vad de gör och hur de påverkar vattnet? Allt skulle bli enklare då?

Tror du är kvar i en tanke utan cya? (vilket råd och riktlinjer påtalar) Du har hög klorhalt enligt stickor?
Läs tråden igen.

Poolföretagen har äntligen börjat ta hänsyn till CYA och vad som är verkligt fritt klor/desinfektion.

Vilket betyder att de inte följer riktlinjer och råd enligt Folkhälsomyndigheten.

De gör helt rätt. De har denna fulla rätt om detta.

Så ditt ursprungsproblem var att du använde CYA-baserat klor och din CYA steg.

Vilket medför att ditt klor inte fungerar som desinfektionsmedel.

MVH
Roger








Utloggad Joksi

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #68 skrivet: september 26, 2021, 11:00:18:18 »
Jag borde dock ha rimligt med cya nu, men men.
Får sänka det ännu mer till våren med ännu mer nytt vatten helt enkelt. Till slut borde jag väl få bukt på algerna...!

Ja, kommer låta allt vara nu.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Stora problem med vattnet
« Svar #69 skrivet: september 26, 2021, 20:01:02:02 »
Hej,

Du gör helt rätt med att vänta med ditt vatten till nästa år.
CYA är oftast ett måste för öppna pooler. Tyvärr påverkar de mycket annat också;
Desinfektion, Alkalinitet och hur mycket klor som behövs tillsättas för desinfektion eller chock.

I slutändan behöver man tillsätta mer kemikalier.

Som i ditt fall med 50 ppm CYA;
Vi tillämpar 7,5%-metoden som är en teoretisk beräkning av hur mycket som är fritt klor då CYA är närvarande.

50*0,075=3,75
Alltså din nollnivå för desinfektion vid 50 ppm CYA är 3,75 ppm fritt klor. Mycket lila i sin färg.

Men ligger du på ett uppmätt fritt klor på 3,75ppm har du ingen desinfektion. Färgen är mycket lila.

Om du ska chocka ditt vatten är också din nollnivå 3,75 ppm.
Detta klor sätter sig på CYA och resten är desinfektion. När det sitter på CYA är kloret mycket långlivat som du fått erfara med dina mätningar.

Tyvärr mäter DPD/fritt klor allt klor. Det som sitter på CYA och det som är verkligt fritt klor.

Ett till exempel;
Du har 50 ppm CYA och uppmäter 3,75 ppm fritt klor som är mycket lila i färgen. Då funkar inte ditt klor som desinfektion.

Så jag tror att du tror att du gör helt rätt som följer råd och rekommendationer.
Tror dina är fel. Har själv försökt ändrat detta via detta forum de senaste två åren. Det går trögt.

Men jag tror att råd, rekommendationer och riktlinjer kommer att ändras.
Allt blir mycket lättare då att hantera vatten.

Med vänlig hälsning
Roger

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan