VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Cirkulationspumpen löser ut automatsäkring  (läst 2949 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mikeyboy123123

Cirkulationspumpen löser ut automatsäkring
« skrivet: juli 03, 2021, 10:04:58:58 »
Hej,

Igår började automatsäkringen för cirkulationspumpen till min markpool lösas ut hela tiden, misstänker för att vattennivån i poolen hade minskat till nedre delen av bräddavloppet. Jag har nu fyllt på vatten men automatsäkringen fortsätter att lösa ut konstant. Jag har kopplat ur alla kablar och slagit av övriga komponenter och så fort jag återställer automatsäkringen för cirkulationspumpen så löser den ut sig. Någon som har någon idé kring orsak och vad jag kan göra för att åtgärda problemet? Jag har haft poolen i fyra år och det här äär första gången jag haft detta problem.


Mvh
Michael

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Cirkulationspumpen löser ut automatsäkring
« Svar #1 skrivet: juli 03, 2021, 10:22:11:11 »
Haft samma problem dock inte i poolsammanhang men har det kommit nu och inga andra förändring eller inkopplningar gjorts på samma säkringen då år jag 100 på att säkringen är kass. Ersätt den
Automatsäkringar kan med tiden bli känsligare o utlösa under sin märkström

Utloggad mikeyboy123123

SV: Cirkulationspumpen löser ut automatsäkring
« Svar #2 skrivet: juli 03, 2021, 11:07:01:01 »
Tack för snabbt svar. Dum fråga kanske men hur byter jag automatsäkringen? Är det behörighetskrävande eller något jag kan göra själv?

Utloggad nyburjare

SV: Cirkulationspumpen löser ut automatsäkring
« Svar #3 skrivet: juli 03, 2021, 11:14:33:33 »
Behörig elektriker

Utloggad mikeyboy123123

SV: Cirkulationspumpen löser ut automatsäkring
« Svar #4 skrivet: juli 03, 2021, 12:45:02:02 »
Kan det vara så  att säkringen har gått för att vattennivån I poolen varit för låg? I så fall, är det så att cirkulationspumpen sannolikt gått sönder och behöver bytas och att därför automatsäkringennu löser ut konstant? Vill ju helst slippa ta hit elektriker för några tusenlappar för att byta automatsäkringen om det är så att det sannolikt inte är automatsäkringen som är trasig utan snarare cirkulationspumpen

Utloggad nyburjare

SV: Cirkulationspumpen löser ut automatsäkring
« Svar #5 skrivet: juli 03, 2021, 13:03:29:29 »
tveksamt, om pumpen gått torr, går först axeltätningen , att den skulle fått ett lindningskortslutning eller helt plötsligt dra mer ström är osannolikt.
Men det kan ju inte vara så svårt att prova ! ser att du bara har en säkring dvs 1-fas pump , bara lägg matningen till pumpen på annan fas/säkring , så har du svaret

Utloggad mikeyboy123123

SV: Cirkulationspumpen löser ut automatsäkring
« Svar #6 skrivet: juli 03, 2021, 13:55:46:46 »
Tack för förslaget. Jag har nu testat och lagt matningen till en ny automatsäkring som var ledig. Även den nya automatsäkringen löser ut så problemet kvarstår. Det innebär väl att det inte är automatsäkringen som är problemet utan sannolikt något som pajat i själva cirkulationspumpen?

Utloggad mikeyboy123123

SV: Cirkulationspumpen löser ut automatsäkring
« Svar #7 skrivet: juli 03, 2021, 13:57:00:00 »
Eller rättare sagt, det är inte själva automatsäkringen som löser ut utan jordfelsbrytaren som löser ut. Men om jag slår av automatsäkringen som går till cirkulationspumpen så löser inte jordfelbrytaren ut. Ändrar det något i vad du tror kan ha orsakat felet?

Utloggad nyburjare

SV: Cirkulationspumpen löser ut automatsäkring
« Svar #8 skrivet: juli 03, 2021, 14:07:36:36 »
Ja de är ju en jäkla skillnad :) gäller o hålla isär begreppen om du skall få rätt tips.

OK, då är det ingen kortis eller fel på säkringen , du förlorar ström dvs läckage av ström till jord.

Var där vatten under locket eller gick den helt torr när jordfelsbrytaren löste första gången ?

hur ser pumpen ut nu ? är den blött/fuktig ? kan du skruva av eldosan o se så den är torr.

Låt alla lock vara av o låt den torka ut ordentligt , kanske påskynda o komma åt i alla skrymslen med en varmluftsfön.

Troligen har du fukt nånstans som överför 220 v till jord.

Men var försiktigt det betyder att den har ett späningsfel och det kan vara krypströmar utanpå


på bilden är autosäkringen dock av , men det är väl du som slått av den för att testa jordfelsbrytaren ?

fast även på din första bild är det säkringen som slått av , är du säker på att du vet vads som är säkring och jordfelsbrytare ??



« Senast ändrad: juli 03, 2021, 14:11:08:08 av nyburjare »

Utloggad mikeyboy123123

SV: Cirkulationspumpen löser ut automatsäkring
« Svar #9 skrivet: juli 03, 2021, 14:30:18:18 »
Tack för överseende med mina bristfälliga elkunskaper. Ja, precis, det är jag som slått av automatsäkringen för att testa jordfelsbrytaren. Så det är definitivt jordfelsbrytaren som löser ut.

Jag är osäker på om det varr vatten under locket eller om den gick helt torr när jordfelsbrytaren löste första eftersom jag märkte det först efter några timmar.

Bifogar en bild på hur pumpen ser ut nu. Vad exakt är det jag ska skruva av för att se så det är torrt? Är det det svarta "locket" längst till vänster eller det svarta med blixten?

Tack för all hjälp


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan