CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Knackig start på poolprojekt  (läst 1100 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad makiv

Knackig start på poolprojekt
« skrivet: januari 21, 2021, 22:55:40:40 »
Hej!

Glad i hågen satt igång poolprojektet över julledigheten. Grävde 7*4*1,9m grop med minigrävare. Resultatet är en poolgrop som faller samman långsamt på sidorna och botten är lerig delux med flytande goja.

Det är matjord översta 50 cm sedan är det lera.

Så nu blir det att rensa upp i gropen, lägga bärlager och makadam på botten samt ordna dränering och brunn.

Underskattade även volymen av 'småfix' i väggarna så har ganska mycket lera som ska upp. Gjorde en improviserad ramp för skottkärra som blev sisådär. Någon som löst problemet med att få upp våt lera ur en grop?

Nu har man inte så mycket nytta av en minigrävare längre då jag bara kommer åt gropen från ena kortsidan om jag inte kör ner i den. Känns som en minigrävare skulle fasta direkt. Senaste iden är att göra ner en lätt minidumper med en ramp för att kunna transportera upp massorna.

Frågan är även, hur lång tid har man på sig att göra detta klart i för att inte resultatet ska bli en 'sumpig botten'? Har sett siffror på att man bara har två dagar på sig att fixa botten. Tanken är att gjuta en grund till en thermopool.

Kan man lägga bärlager och makadam i en gyttjegrop och sedan padda det stabilt?

Förresten någon mer som känt att det var lite mer komplicerat att gräva ett hål än man tänkt sig?

Senaste motgången var igår när jag dränerade ut vatten från gropen ut på gräsmattan. Marken var frusen så istället för att vattnet sjönk ner i gräsmattan som tanken var, pumpades det ner i källaren istället via ett källarfönster. Blev trevlig syssla runt midnatt att åtgära det :)

//Martti

Poolgiganten

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 540
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Knackig start på poolprojekt
« Svar #1 skrivet: januari 24, 2021, 19:05:05:05 »
Förresten någon mer som känt att det var lite mer komplicerat att gräva ett hål än man tänkt sig?

Ja, körde också fast med minigrävaren mitt i poolgropen sent en kall höstkväll. Hela undervagnen satt nersjunken i leran så fram med spade och återfylla snabbt med bergkross. Ringde sen grannen som fick ta min Bobcat och dra upp grävaren från gyttjan. Inte kul.... :P

Byggde sen en riktig väg ner i gropen med fiberduk, samt paddad bergkross 0-16 ovanpå.



Kämpa på :)
« Senast ändrad: januari 24, 2021, 19:13:41:41 av ByggaNytt »
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

https://familjenlindstrom.se/

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag