VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Betongpool vs PP pool  (läst 7937 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Poolteam.se

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Malmö - Sverige
  • Antal inlägg: 92
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Poolteam.se
    • Visa profil
    • Poolteam.se
Betongpool vs PP pool
« skrivet: december 28, 2015, 09:32:09:09 »
Vi har fått en hel del fråga om skillnad mellan betongpool och PP pool. Lite upplysning:

Isolering
Den som bygger stabila betongpooler av lecablock skapar en pool som blir onödigt dyr att värma upp ☝. Betong har bättre värmeledningsförmåga än vatten och alltså måste man värma upp pool väggen först i samband med att värma vattnet.

PP Pool består av Thermoplast längst in mot vattnet alltså blir besparingar och mer ekonomiskt.

Material
Betongpooler be kläs med PVC liner och alla känner till PVC.

PP pool består av miljövänliga polypropylen.

Fler frågor kan ni kontakta oss direkt info@poolteam.se
Med vänlig hälsning

Mark Toth

Generalagent för Idealcover, Brilix, Luxlama, Leisure Pools, Fonteyn Spas

Poolgiganten

Utloggad Vattentätt

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Norra Skåne
  • Antal inlägg: 53
  • Total likes: 13
  • Kön: Man
  • Baddare
    • Visa profil
SV: Betongpool vs PP pool
« Svar #1 skrivet: december 28, 2015, 11:02:25:25 »
Vart är frågorna?

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Betongpool vs PP pool
« Svar #2 skrivet: december 29, 2015, 11:51:59:59 »
Jag tror dock att de flesta avser "termopool" idag när man pratar om betongpool, alternativt en "elementpool" men även de är med isolerade block så där faller ert argument...


En betongpool i "riktig" betong bygger man bara om man ska kakla och det är inte många som ger sig på det i Sverige/Norden p.g.a. vårt klimat.


Sen undrar jag lite över ert påstående "och alla känner till PVC"... Menar ni då riskerna med Bisfenol-A (BPA) eller hormonstörande ämnen, eller?
Jag tog reda på lite runt vår liner när vi skaffade poolen och den har inte någon BPA, bara DEHP som anses skadligt för hälsan. Dock endast om man får det i sig. Nu kanske ni vill hävda att DEHP kommer ut i vattnet men det gör det inte, eller i alla fall inte i mätbara mängder eftersom DEHP inte släpps från plast av vatten, bara av olja eller fett.


Nu är ju inte Polypropylen (PP) guds bästa barn det heller, det må vara mer miljövänligt än PVC vid tillverkning men har i nyare studier visat sig läcka många kemikalier, bland annat olika bensenderivat. Bensenderivat, en ämnesgrupp som återfinns i bensin och som anses vara cancerframkallande och de släpps ur PP som gas vilket jag då får i mig... Speciellt om man har ett pooltak på och simmar under det så lär ju koncentrationen av gas bli ännu större med större risk...


Ska jag välja av de två så väljer jag hellre min PVC liner som då bara är farlig om jag äter den än er PP pool som gör att jag andas bensinångor!


Nu är jag inte någon miljö- eller hälsofantiker och skulle simma, och låta mina barn simma, i vilket som men lite mer fakta och tanke kanske innan ni postar era reklaminlägg kanske inte skulle skada? ;)


Mvh,
Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad MathiasS

SV: Betongpool vs PP pool
« Svar #3 skrivet: december 29, 2015, 22:03:18:18 »
Ärligt talat förstår jag inte varför Mark tillåts sprida sina hittepåhistorier via forumet?

Och varför vill någon handla av någon som medvetet vilseleder potentiella kunder på detta sätt, i inlägg efter inlägg?

Det mest ekonomiskt riskabla man kan göra som poolköpare är att lägga alla ägg i samma korg på detta vis. En enskild byggnadsdel som är så dyr som en poolkopp i glasfiber eller pp är oerhört riskabelt för kunden.

Det är nästan omöjligt för kunden att avgöra kvaliteten på produkten (du är helt utelämnad till säljarens sagor om kvalitet, läs tex marks nästa inlägg i denna tråd som antagligen handlar om hur förträffligt bra deras egen tillverkning är)

För den leverantör som inte tillverkar lokalt, ja, även för dom faktiskt, är det väldigt svårt att göra rätt för sig när en produkt är defekt, pga de enorma fraktkostnaderna för att få en ny balja till kunden.

7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Steffe

SV: Betongpool vs PP pool
« Svar #4 skrivet: december 30, 2015, 21:53:21:21 »
Vi har fått en hel del fråga om skillnad mellan betongpool och PP pool. Lite upplysning:

Isolering
Den som bygger stabila betongpooler av lecablock skapar en pool som blir onödigt dyr att värma upp ☝. Betong har bättre värmeledningsförmåga än vatten och alltså måste man värma upp pool väggen först i samband med att värma vattnet.

PP Pool består av Thermoplast längst in mot vattnet alltså blir besparingar och mer ekonomiskt.

Material
Betongpooler be kläs med PVC liner och alla känner till PVC.

PP pool består av miljövänliga polypropylen.

Fler frågor kan ni kontakta oss direkt info@poolteam.se


Vad har en 8 mm PP-pool för U-värde?

Jag kan informera dig om att de största energiförlusterna i en pool härrör från avdunstningen, inte från transmissionsförlusterna. Har du en pool i thermoblock så är transmissionsförlusterna via väggarna marginell.

Vad jag kan läsa mig till via Internet så ligger isolerade lecablock på ett U-värde på 0,19 W/m² (se länk nedan), oisolerade 0,70 W/m². Det jag kunde hitta angående PP-plast var 8 mm PP plast hade ett U-värde på 1,60 W/m² (länk nr 2 nedan). Det låter som att du vilseleder dina potentiella kunder med din okunskap (inte deras).

http://www.poolar.se/produkter/poolstomme/pool-av-lecablock/
http://www.inteplast.com/worldpak/IntePro/Technical%20Properties%20of%20PP%20IntePro.pdf


Utloggad Erica

SV: Betongpool vs PP pool
« Svar #5 skrivet: januari 01, 2016, 16:11:41:41 »
Isolering av en pool är inte bundet till en viss konstruktion. Du kan isolera din pool så bra eller dåligt som du vill. Vi har en betongpool (gjuten) och isolering med 20 cm frigolit både runt väggarna och under botten. Vi har alltså en pool utan liner, men en murad pool med liner i skulle gå att tilläggsisolera på precis samma sätt. Det stämmer att de mesta värmeförlusterna sker uppåt, men om man täcker poolen när det inte badas så sjunker ytförlusterna till en bråkdel. Är poolen sedan inomhus i ett uppvärmt poolrum som i vårt fall så blir ytförlusterna mycket små. Då är isoleringen viktig, annars kommer väggförlusterna att dominera bilden.

Håller med om att inlägget verkar vara ren reklam. Men jag håller inte med om att pp-pooler eller glasfiber borde utslutas som val heller, även om det kan finnas problem med plastkonstruktioner ibland. I en konstruktion inomhus skulle jag nog idag fundera över glasfiber eller pp-pool som alternativ till betong, även om betong känns tryggast. Utomhus finns nog större risker med glasfiber om kvalitén inte är på topp, t.ex. att man får blåsor när inträngt vatten fryser eller att solljuset kan bryta ned plasten. Inomhus så fryser ju poolen aldrig, de problemen behöver man inte tänka på. Samma sak med risken för ev. lossnade kakelplattor om man väljer en kaklad pool - det problemet är mest ett utomhusproblem. Men väljer man att kakla måste man ju veta att poolen skaöö vara tät innan kaklingen. Kakel fungerar aldrig som tätskikt i längden.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan