VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Dräneringsbrunn  (läst 12185 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tomba1

Dräneringsbrunn
« skrivet: maj 16, 2011, 22:55:44:44 »
Hej!
Är ny på forumet och håller som bäst på att traska runt i lervällingen i gropen för den kommande poolen. Grävde hål för dräneringsbrunnen i helgen och får upp grundvatten på ca 160 cm djup, hålet är drygt 200 cm. (Poolen kommer att ligga ca 70 cm nedanför marknivå när 20 cm makadam, 20 cm stenmjöl och isolering är på plats. Har införskaffat en brunn från Byggmax dit jag drar dräneringsrören och pumpar upp. Min fråga gäller brunnen, som har botten. Hur gör jag för att den inte ska "pluppa" upp / flyta upp när grundvattnet tränger på. I och med att den blir som en luftbehållare borde ju den sträva uppåt och försöka flyta? Botten bör ju vara kvar för att pumpen ska kunna stå på den. Bör den förankras eller tyngas ner med något i botten? Tacksam för all vägledning jag kan få.

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Dräneringsbrunn
« Svar #1 skrivet: maj 16, 2011, 23:47:04:04 »
Hej !

Välkommen hit till forumet !

Skall du försöka sänka grundvattennivån genom ständig pumpning ? Om du har ett hål i brunnen så kommer ju vattennivåerna på in- coh utsida att bli lika och du för ingen flytkraft i brunnen. Att sänka grundvattennivån som sådan fodrar ofta massvis med pumpning och blir därför dyrbart i längden. Om vattnet från din dränering rinner ut till grundvattnet, rinner det undan då eller stiger nivån ?


Utloggad Tomba1

SV: Dräneringsbrunn
« Svar #2 skrivet: maj 17, 2011, 08:26:02:02 »
Hej Erika!
Tack för ditt svar och frågor. Min ambition är att brunnen endast ska ta hand om dräneringen från poolen och en snutt av tomten, där det finns en befintlig markdränering då tomthörnet blir lite vattensjukt vid snösmältning. Grundvattnet hoppades jag på att marken själv reglerade :) Jag har en förhoppning om att när brunnen ligger i marken och allt är återfyllt (ev förankrar jag brunnen med armeringsjärn eller något annat) att den ligger still och att grundvattnet söker sig naturliga vägar (dvs att återfyllningen återställer vattenvägarna som de var innan jag grävde hålet). Vet inte vilket tryck uppåt vatten har men i och med att röret är korrugerat så borde det stå emot ganska ordentligt? Som det ser ut nu ligger grundvattnet runt 70 cm djupare än vad poolbotten så pooldräneringen borde ju klara av ev stigning under "blötperioder". Men som sagt det vore tungt om brunnen får för sig att sträva uppåt :).

Utloggad cg_joh

SV: Dräneringsbrunn
« Svar #3 skrivet: maj 17, 2011, 09:00:55:55 »
Hej!
Är ny på forumet och håller som bäst på att traska runt i lervällingen i gropen för den kommande poolen. Grävde hål för dräneringsbrunnen i helgen och får upp grundvatten på ca 160 cm djup, hålet är drygt 200 cm. (Poolen kommer att ligga ca 70 cm nedanför marknivå när 20 cm makadam, 20 cm stenmjöl och isolering är på plats. Har införskaffat en brunn från Byggmax dit jag drar dräneringsrören och pumpar upp. Min fråga gäller brunnen, som har botten. Hur gör jag för att den inte ska "pluppa" upp / flyta upp när grundvattnet tränger på. I och med att den blir som en luftbehållare borde ju den sträva uppåt och försöka flyta? Botten bör ju vara kvar för att pumpen ska kunna stå på den. Bör den förankras eller tyngas ner med något i botten? Tacksam för all vägledning jag kan få.

Vi har också dräneringsrör och pumpar bort regn- och smältvatten. Dräneringsröret skall vara öppet nedtill. I botten där du sätter ner röret skall du lägga singel som dräneringsbrunnen och pumpen står på.
Jag kan rekommendera en pump som jag köpte på Granngården med inbyggd flottör, suveränt bra.

MVH

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Dräneringsbrunn
« Svar #4 skrivet: maj 17, 2011, 20:14:33:33 »
Hej! En poolare till vad kul!! O0.
Jag är inte expert men min dräneringsbrunn
som är av cement och  den har botten, bara dräneringsrör
som är inkommande. Den är installerad av en
gräventreprenör, undrar om det verkligen skall
vara öppet i botten täpps det inte igen då så småningom.
Roland
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad swanthe

SV: Dräneringsbrunn
« Svar #5 skrivet: maj 21, 2011, 14:57:47:47 »
Även jag har lock i botten på brunnen. Annars kommer du få grundvatten som stiger upp i brunnen underifrån istället för "bara" det vatten som rinner till via dräneringsrören.
4x8m med plåtstomme från Svenska poolfabriken, Minimaster med klor och pH-reglering (kolsyra).
Tidigare: 4x8m med polyetenstomme från Poolkungen, romersk trappa, stensarg, Zodiac Tri18Ph saltklorinator med pH-reglering, vattenjet, klasik C excellence pooltak, Vortex3 poolrobot

Utloggad Erica

SV: Dräneringsbrunn
« Svar #6 skrivet: maj 21, 2011, 20:47:43:43 »
Öppet eller stängt ger ju olika effekt. Om den är öppen pumpar du ned grundvattnet OM det stiger upp för högt. Om inte så behöver du inte pumpa, dräneringsvattnet rinner undan ändå. Men behöver du pumpa så blir det mycket pumpning. Är brunnen stängd nedtill så rinner bara dräneringens vatten in, MEN då dåste grundvattnets bortdränering vara fixat på annat sätt. Stiger det upp så högt att du tror det blir problem så måste du ju ändå pumpa undan det.

Risken att en pumpgrop som är nedgrävd i packad mark skall flyta upp är nog rätt liten även om du väljer att ha stängd botten. Men har du högtstigande grundvatten så får du ju ett problem hur du än gör. Marken runt en pool bör ju inte vara översvämmad.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag