VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Saltgenerator från Intex  (läst 121778 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
SV: Saltgenerator från Intex
« Svar #10 skrivet: juli 02, 2008, 13:42:16:16 »
Vet inte om detaljerna men både fru och barn är naturliga blondiner och speciellt mellantjejen är väldigt ljus. Efter4-5 dagar i pappas pool i Spanien så fanns där en klar grönton och frun hade som barn mycket mer men det var iofs länge sedan med andra förutsättningar.

Samtidigt är det bara en av mina anledningar till att inte använda klor. Mera klorets inverkan på kroppen... Men det är bara mina personliga åsikter och eftersom det ändå finns alternativ så varför inte ;-)
Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Poolgiganten

Utloggad Stroker

SV: Saltgenerator från Intex
« Svar #11 skrivet: juli 02, 2008, 19:20:36:36 »
Vad skönt att någon "vågar" försöka och stort grattis att det funkar så bra <antman>

Jag vågade inte handla av alla de skäl man kan tro sig ha att något i en leksaksaffär ska funka men till skillnad från många kom jag ändå ganska billigt undan trots allt för "värstingen" jag köpte. Jag gav tullat, momsat och klart 7.350 kronor och sen tog de iofs sju dagar från beställning till hämtning på ICA från Australien..

Skulle den paja av nån anledning får man väl pallra sig till leksaksaffären  ::) Hade varit intressant men lite kontinuerlig rapport om den till synes förträffliga klorgeneratorn.
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Utloggad Nicodemuz

SV: Saltgenerator från Intex
« Svar #12 skrivet: juli 02, 2008, 22:40:55:55 »
Jag importerade också från Australien för knappt den kostnaden och är mycket nöjd, 6:e sommaren nu. Jag har hållit pH nära 7,0 (mellan 7,0 och 7,2) och det har fungerat jättebra att hålla klorhalten mellan 0,3 och 0,6.

Angående salthalten skall den vara mellan 0,3 till 0,5 viktprocent för de flesta saltgeneratorerna, dvs 3-5 kg salt per kubikmeter vatten.

Denna mängd salthalt gör också att det inte gör ont i ögonen när man tittar under vatten.

Men om man inte duschar efteråt så får man en tunn salthinna på hud och hår.

Detta är första gången jag hör talas om Intex saltklorinator. Är det någon av dem på deras hemsida som säljs av leksaksaffärn så låter 12 timmars full drift väldigt mycket. Iallafall dagar då det inte är någon badbelastning. Min klorinator producerar ca 16g/h, pumpen går ca 12h/dygn men klorinatorn går bara 30% av den tiden och jag har alldeles lagom klorhalt. Men då är poolen övertäckt så fort ingen badar vilekt avsevärt minskar nedbrytningen av kloret.

Rund pool på 6mx1.5m
Bräckt vatten och saltklorinator
Fjärrvärme via titanvärmeväxlare
50mm isolering i botten
Platonmatta och betong (1del cement/10 delar sand) runtom

Utloggad ddt

SV: Saltgenerator från Intex
« Svar #13 skrivet: juli 02, 2008, 23:23:44:44 »
Hej!

Saltgeneratorn från Intex fungerar fortfarande förträffligt, jag har naturligtvis inte heller den på 12 timmar per dygn. När vi inte använder poolen (= för dåligt väder) låter jag pump o saltgenerator gå någon natt i veckan. Jag har en badbalja på 47 m2 och det tog en natt med saltgeneratorn för att få ett klart vatten efter påfyllnaden med kommunens "grönaktiga" vatten. Eftersom det inte har varit någon värmebölja på ett tag så vet jag inte hur mycket som den behöver köras, med maximal belastning av badvattnet

Med tanke på att principen för en saltgenerator är mycket enkel är det väl snarare så att priset i leksaksaffären är det som är rimligt, allt annat är antagligen överpris, tror inte heller att min "leksaks" saltgenrator har sämre kapacitet än andra tillverkares. Ska maila till Intexnordic o fråga om de har koll på vilken kapacitet som deras saltgeneratorn har.

Varför är det inte fler som testar denna saltgenerator? kostar inte ens 2.000:- kr, en ganska liten summa i dessa sammanhang. Det är viktigt att köpa rätt modell, det ska vara den där man har salt i badbaljan och inte den där man har salt i en behållare (den modellen har funktionsproblem och Intex har slutat sälja den).

MVH Eva

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Saltgenerator från Intex
« Svar #14 skrivet: juli 02, 2008, 23:26:46:46 »
hej ddt och ni andra
mycket intressant att läsa denna tråden har själv varit inne på salt.
påverkar saltet linern eller är det något annat att tänka på filter etc.
mvh carlos <sol>

tillägg:
kan man få lite länkar till var och vad du köpt, jätteintressant!!
carlos
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad ddt

SV: Saltgenerator från Intex
« Svar #15 skrivet: juli 02, 2008, 23:47:48:48 »
Hej Carlos!

Jag gissar att det är de australensiska saltgeneratorerna som du vill ha länkar till och inte till den från Intex.

http://www.intexnordic.com/Default.aspx?ID=55&M=Shop&PID=114&ProductID=140

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Saltgenerator från Intex
« Svar #16 skrivet: juli 03, 2008, 07:29:41:41 »
hej ddt
klart som korvspad att ja vill ha länkarna till vad du har köpt
tackar på förhand //carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Saltgenerator från Intex
« Svar #17 skrivet: juli 03, 2008, 23:13:51:51 »
hej igen ddt
om man läser Intex beskrivning om frågor och svar:
fråga från kund:
Kan man simma i poolen samtidigt som saltvattenspoolsystemet är igång?
svar från intex:
Som huvudregel bör saltvattenspoolsystemet inte vara igång när poolen används.

har ytterligare 2 frågor till dig
hur gör man för att passa in detta, badar du fast saltmaskinen är igång?

kan man köra den i 24 timmars drift och använda egen timer i vägguttaget?

hoppas du kan besvara frågorna åt mig

mvh carlos <sol>

Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad ddt

SV: Saltgenerator från Intex
« Svar #18 skrivet: juli 04, 2008, 13:34:24:24 »
HEj!

Klart att man kan bada fast saltgeneratorn är igång, det är samma varning som alla utländska företag har för att försäkra sig om att inte bli stämda, (det värsta jag har läst att man måste damma vägguttagen innan man ansluter maskien).

Jag brukar köra pump o saltgenerator 12 timmar några gånger i veckan, ibland dagtid o ibland nattetid, eg. ofta när jag ska bada, så att ytvattnent blandar sig med det kallare vattnet längre ner, då passar jag på att köra saltgeneratorn samtidigt.

Du kan ställa saltgeneratorn på 1-12 timmars drift och den går då igång en gång per dygn, så länge du inte bryter strömen.

OBS!!! var noga med att inte köpa den saltgeneratorn som har en behållare för salt, det ska vara den som man har salt i badbaljan, (se mina bilder högre upp på den här sida).

MVH Eva

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Saltgenerator från Intex
« Svar #19 skrivet: juli 04, 2008, 14:05:06:06 »
hej igen
har helt klart för mig vilken saltgenerator det gäller, men har ytterligare frågor:
Hur känslig är flödessensorn och vad händer om den slår av går den på automatiskt igen när flödet återkommer så fungerar det på en Värmepump.

Jag har ju värmepump samt solfångare, när vattnet går via solfångarna så kommer det alltid lite luftbubblor först eftersom returslangen töms varje gång från dessa när solfångarens ventil slår om hur tror du det påverkar flödeskontrollen?
Har du jordfelsbrytare, är det inte svagström närmast vattnet?

Annars tycker jag allt verkar kanon blir nog ett köp
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan