VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Sänka Cyanursyra halten  (läst 37290 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SingingSailor

SV: Sänka Cyanursyra halten
« Svar #20 skrivet: juli 19, 2013, 21:35:55:55 »
Använd chockklor baserat på kalciumhypoklorit, eller flytande klor - natriumhypoklorit. Tyvärr namnförvirring, snabbklor, chockklor etc kan vara olika, läs på burken eller på tillverkarens hemsida.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Poolgiganten

Mats Olsson

  • Gäst
Mats Olsson
SV: Sänka Cyanursyra halten
« Svar #21 skrivet: juni 06, 2021, 16:44:23:23 »
Hej !

Har också fått höga värden av cyansyra. Skall gå över till klor utan risk för cyansyra. Är mycket dyrare men man kan köpa det på Amazon till ett kanon pris.
Mats

Utloggad PoolFool

SV: Sänka Cyanursyra halten
« Svar #22 skrivet: juni 06, 2021, 18:32:12:12 »
Hej !

Har också fått höga värden av cyansyra. Skall gå över till klor utan risk för cyansyra. Är mycket dyrare men man kan köpa det på Amazon till ett kanon pris.
Mats

Har du nån länk?
.
Elbtal sandfärgad liner
Renolit skyddsmatta
Betong i väggarna
Finja Skalblock upp till 1.5m
10 cm betong
10 cm cellplast
20 cm makadam 8-16
Pumpbrunn 3 m djup
5x12x1.8 m grävd grop

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Sänka Cyanursyra halten
« Svar #23 skrivet: juni 07, 2021, 17:51:24:24 »
Hej,

Tänker inte svara på någon fråga. Vill bara bolla till Rickard om CYA som bara diskuterats de senaste åren.

Det går att sänka CYA utan att byta vatten. Detta med enzymer eller bakterier. Skulle inte föreslå någon av dessa. Hade själv bakterier som bröt ner cya i min pool till noll cya. Har själv tittat på kommunala vatten och denna bakterie är nog vanligt förekommande.

Roger

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Sänka Cyanursyra halten
« Svar #24 skrivet: juni 09, 2021, 11:08:02:02 »
Helgen som gick var det varmt och soligt, 32-33 grader i poolen, och typ 10-12 som badade.
I söndags morgon var vattnet klart, men klor var låg ca 1-2 ppm, så jag tillsatte en extra puck eftersom jag visste att det skulle bli många i poolen hela söndagen.
Detta hjälpte inte utan ju längre dagen led desto tydligare började man se att vattnet blev lite "grådisigt".
På kvällen chockade jag poolen med ca 0.5 kg klorgranultan (troligen med CYA) och dagen efter var vattnet klart och fint.
Idag ligger klorhalten på 3.0 och vattnet är perfekt.
Troligen berodde "blommingen" på att vår CYA efter vattenbyte var allt för låg och solen käkade upp kloret snabbare än våra klortuber hann lösa upp sig. (Kör med CYA.fritt klor nu).
Tänker att jag kommer hamna på an bra CYA-nivå bara genom att chocka tidigt om det visar sig vara känsligt för solstrålning som käkar klor för snabbt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Sänka Cyanursyra halten
« Svar #25 skrivet: juni 09, 2021, 15:02:00:00 »
Roger

Hej Rickard. Tror du tolkat rätt.

1.Sol, värme och tid bryter ner fritt klor.
2.Bad och annat förbrukar klor. Bildar bundet klor.

CYA skyddar mot 1. Tyvärr inte mot 2.

Det finns en produkt som nästan ingen köper. Det är CYA. Tanken med denna är att tillsätta denna kanske en gång vid uppstart och sen använda; klorinator, natriumhypoklorit eller kalciumhypoklorit.

Fördelen med denna kombo är att CYA är ganska konstant. Lättare att förhålla sig till angående fritt klor.

Triklor eller diklor ökar alltid CYA. Vilket gör att det kan vara svårt att förhålla sig till detta värde som ökar med tiden och FC. Sen kommer riktlinjer. Här blir det fel efter ett tag.

Sen kommer CYA kräva mer klor vid chock för att bli av med bundet klor.
Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Sänka Cyanursyra halten
« Svar #26 skrivet: juni 09, 2021, 20:34:54:54 »
Hej,

Tycker man kan ta tiden att läsa hela tråden.
Det finns en person som hade koll 2013 på CYA och hur pH fördelar fritt klor. Ursprungliga beräkningar är från 1974 för CYA och fritt klor. CYA började användas i vatten på 50-talet. Fördelningen för fritt klor är mycket äldre.

Det finns flertalet personer långt innan jag blev medlem som försökt förmedla detta med CYA.

Så det är inget nytt påfund som kommit de senaste åren. Denna tråd var dock snäll i inläggen. Finns trådar som deltagarna inte var lika förstående mot varandra.

Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Sänka Cyanursyra halten
« Svar #27 skrivet: juni 10, 2021, 19:32:54:54 »
Hej,

Ett tillägg till mitt inlägg. Tycker alla svarade bra på detta inlägg från 2013.
Synd att personen som gav inläggen jag postumt gav gilla inte är aktiv på forumet längre.

Det behövs såna personer på ett forum.

Hoppas personen kanske kan återkomma och ge vägledning?

Om du Rickard läser detta kan du försöka nå personen?

Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Sänka Cyanursyra halten
« Svar #28 skrivet: juni 10, 2021, 19:59:07:07 »
Hej,
Sista inlägget på tråden.
Har tittat på alla inlägg från personen jag syftar på. Kunde ha varit jag 2013.
Så mycket rätt. Ändå försöker jag förklara samma sak idag?

Skulle verkligen önska att personen gav ett inlägg på forumet. Erfarenheten idag kanske är gigantisk?

Roger



Utloggad ktd

SV: Sänka Cyanursyra halten
« Svar #29 skrivet: juni 17, 2021, 20:05:28:28 »
Har inte riktig koll på CYA ännu. Första året med pool så jag försöker lära mig. Alla värden är bra men nu har CYA sakta börjat klättra. Ligger på 56 nu från ca: 46 förra veckan. Kör 1 st veckopuck där jag klippt två hörn i påsen. Tycker inte CYA borde gå upp så mycket.
Tänkte försöka späda ner CYA genom att köra waste ner till underkant skimmern och fylla på. Kommer säker behöva göra det ett par gånger.
Jag tänkte sluta med puck med CYA så länge och köra puck utan (innomhuspool).

Är det rätt väg eller rekommenderar ni som har mer erfarenhet en annan väg och har någon något förslag på puck utan CYA men med alla andra egenskaper som flock, alg osv.?

*EDIT*
Tänker nu också att det är onödigt med CYA i puckar. Varför inte bara tillsätta ”stabilator” typ som alka och sedan justera vid behov. Dra upp CYA i typ 40 och justera upp igen vid 30. Känns ju som man har mer koll då än att puckarna hela tiden putsar ut även om det inte behövs. Säkert en riktigt tankevurpa från min sida men jag är ju som sagt nybörjare. :)
« Senast ändrad: juni 17, 2021, 20:11:22:22 av ktd »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan