VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Fristående pooltrappa  (läst 7270 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sukram

Fristående pooltrappa
« skrivet: september 07, 2012, 09:17:50:50 »
Hej alla proffsbadare.

Det här fantastiska forumet har kostat mig massor utav tid och nu sitter vi dessutom och planerar ett thermopoolbygge där poolen kommer att vara fristående (nedfälld i altan).

Vi ville först ha trappa i gaveln (s.k. roman) men börjar mer luta mot en fristående trappa, dels för att slippa hålla på med fyllnadsmassor och dels för att kunna använda en standardliner. Hittade en tråd där ett hemmapul av sådan trappa diskuteras.

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=3312.0

Ett par funderingar kring lösningen, samlas det mycket skräp bakom trappan, kan inte vara helt lätt att få tätt emot linern, och hur är det med nötskador på linern?

Någon som kan dela med sig utav erfarenheter?


Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Fristående pooltrappa
« Svar #1 skrivet: september 07, 2012, 19:56:14:14 »
Hej o välkommen.  :)

Kan berätta att vi aldrig kom till skott o byggde själva utan det blev denna fristående trappa nu i vår.
Det samlas lite smuts bakom med det är enkelt att flytta trappan o dammsuga bakom. Inuti trappan finns en avsats där man kan ställa en stor, ex. plastback med lock, full med grus, den behövs för att hålla trappan på plats annars så flyttar den på sig när man använder den.
Vad vi kan se så är det inga nötskador på linern nu men vi har bara haft den sen maj månad.
 
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7703.msg56591#msg56591
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad sukram

SV: Fristående pooltrappa
« Svar #2 skrivet: september 10, 2012, 14:35:57:57 »
Tack för det!

Va dålig man är på söka... >ohno> borde hittat det på forumet!

Kostnaden för trappan blir ju avsevärt lägre jämfört att få trappan "inbyggd" med svetsad liner! Fungera verkar det ju också göra

Vi får se men eftersom jag plastat lite förut så kanske jag ändå försöker mig på ett eget projekt. Tack.



Utloggad MathiasS

SV: Fristående pooltrappa
« Svar #3 skrivet: september 11, 2012, 06:22:12:12 »

Vi ville först ha trappa i gaveln (s.k. roman) men börjar mer luta mot en fristående trappa, dels för att slippa hålla på med fyllnadsmassor och dels för att kunna använda en standardliner.

"Standardliner" kan du ju använda även till gaveltrappor i den meningen att du inte behöver ha en platssvetsad liner.

Vad säger monteringsanvisningen om du har en fristående pool med trappa - måste du verkligen motfylla bakom trappan. Tycker det borde gå att hitta lösningar där du slipper det. Tex:

1. Använd en trappa med färre steg (som då får djupare steg också, bra tycker jag) så att du bygger väggliv under trappan, blir 50cm ungefär

3. Är poolen bredare än trappan kanske man ska avsluta med kontreforer precis som man gör när man har en hörntrappa.

5. Vanliga stöd under stegen kompletteras med snedsträvor fixerade med järn i bottenplattan.

Vad säger poolaffären om montaget?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad sukram

SV: Fristående pooltrappa
« Svar #4 skrivet: september 12, 2012, 12:35:12:12 »
När jag skrev att jag ville slippa ha fyllnadsmassor så menade jag inte bara under trappan utan runt hela polen då thermopoolen enl. uppgift ska klara av att stå fristående. Att skära hål i gavelväggen för en trappa blir snyggare men då behövs ju massorna runt polen ändå.

Vad gäller  instruktioner om montage så har vi inga än då vi överväger en import men ännu inte valt leverantör.

En gördetsjälv trappa är en trist kompromiss när man ändå bygger en ny pool men polen kommer att byggas i samma veva som vi sätter upp ett fritidshus så timmar och kronor kommer att bli bristvara.


Utloggad MathiasS

SV: Fristående pooltrappa
« Svar #5 skrivet: september 12, 2012, 17:55:38:38 »
Jag förstår att du vill slippa fyllnadsmassor runt om. Jag känner mig dock inte övertygad om att en punkterad gavel automatiskt betyder att du måste ha fyllnadsmassor? Det borde gå att hantera med kontreforer och armering. Bäst är nog att ringa Dorocell för att få detta klart för sig.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Steffe

SV: Fristående pooltrappa
« Svar #6 skrivet: september 12, 2012, 18:17:36:36 »
Vad sägs om att mura lecablock under trappan; både helt i framkant och under alla stegen (för att stötta upp ordentligt). Muren i framkanten förses med kontriforer (en på höger och en på vänster sida. Eventuellt också mura en ram runt trappen som återfylls med någon drygare betongblandning (räcker nog med att ramen är lika hög som den raka nederdelen på trappan). Dvs. du gör en ovanmarkskonstruktion för själva trappan. På så sätt slipper du återfyllnadsmassor.

Utloggad Forme

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 8
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Fristående pooltrappa
« Svar #7 skrivet: september 12, 2012, 20:27:28:28 »
Jag har en kollega på jobbet som byggt sin Thermopool helt ovan mark och de har en Roman trappa i kortsidan på poolen. Jag tror att de precis som Steffe skrivit byggt en ram i samma block som poolen runt trappan och sedan fyllt utrymmet mellan trappa och ram med singel. Har för mig att han byggde "ramen" typ 30 cm lägre än själva djupet på poolen. Men som sagt kolla med Dorocell, Pool Store eller någon av dem som säljer Thermopoolen kring detta tycker jag.
Planerar för pool, men frågorna är många

Utloggad sukram

SV: Fristående pooltrappa
« Svar #8 skrivet: september 14, 2012, 19:35:59:59 »
Jaha, se där! flera bra förslag, tackar!

Kollade med Poolstore ang. varianten Forme beskriver och dom har själva gjort en sådan pool... det man skulle tänka på var att göra "lådan" minst 50cm större än trappan då det behövs svängrum för att få in singel eller det man nu vill ha.

Bara att rita in och börja gjuta... :)


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag