CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Skräp på solfolien  (läst 3903 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SingingSailor

Skräp på solfolien
« skrivet: augusti 06, 2006, 22:29:17:17 »
Solfolie är kanon för att hålla poolen varm och go.

Men, hur gör man för att inte allt skräp som hamnar ovanpå skall komma ner i poolen? Skräpet sköljs av eller ramlar ner i poolen när jag tar av folien. Det som ev. blir kvar på folien hamnar så småningom ändå i poolen när jag lägger på folien igen... Nån som har bra tips?
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Poolgiganten

Utloggad Mica

SV: Skräp på solfolien
« Svar #1 skrivet: augusti 06, 2006, 23:03:22:22 »
Förstår inte riktigt hur du menar....

Min solfolie är ganska skitig nu med altanbygge, björkfrön och annat skit, men det ligger bara torrt ovanpå folien, det kommer aldrig ner i poolen när jag viker av folien.

Iofs så tar jag av folien på följande sätt:
- viker den dubbel på längden
- drar upp långsideskanten på sargkanten (så att skräpet inte ska åka ner i vattnet och för att folien ska hålla sig kvar på den sidan och inte glida iväg när jag fortsätter vika) - kan detta vara knepet?  ::)
- sen viker jag den ytterligare en gg på längden, så slutligen ligger det alltså 1/4 dels solfolie på ena långsidessargen

Detta är i väntan på en sjysst upprullare.....
« Senast ändrad: augusti 07, 2006, 09:48:23:23 av Mica »
Folkpool Octavia 6.6 x 3.6 x 1.44.
Uppvärmning: 15 kvm solfångarpaneler + Folkpools värmeväxlare 75 kW som är kopplad till IVT Optima 500 (luft/vattenvärmepump) http://goto.glocalnet.net/tradgardsprojektet/

Mats_61

  • Gäst
Mats_61
SV: Skräp på solfolien
« Svar #2 skrivet: augusti 06, 2006, 23:31:27:27 »
Jag låter det mesta falla ner i poolen, möjligen plockar jag bort större skräp typ löv när jag rullar upp den på upprullaren.
Det mesta av skiten faller när den sista decimetern av solfolien lämnar vattenytan, men i mitt fall så är skimmern på samma sida så den suger upp rätt snabbt det flytande skräpet, sen brukar jag ha håven i beredskap och ta det versta av det övriga.

Mats_61

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: Skräp på solfolien
« Svar #3 skrivet: augusti 07, 2006, 08:11:12:12 »
Ha en ytvattenshåv beredd när du rullat upp folien......

Utloggad aromata

SV: Skräp på solfolien
« Svar #4 skrivet: augusti 07, 2006, 11:59:27:27 »
Jag rullar upp min solfolie och har lite av samma problem. Men mitt bräddavlopp finns vid samma gavel och det tar inte lång stund innan skräpet har har sugits in dit. Så en första åtgärd kan ju vara att låta skiten hamna där skimmern är - om man nu inte har det så.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag