CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vatten nivå  (läst 13036 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad khorn

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm (värmdö)
  • Antal inlägg: 10
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Vatten nivå
« skrivet: november 16, 2011, 18:23:58:58 »
Har nu haft mitt spabad i ca 3 veckor och har märkt att vattnet minskar ganska bra.. Tror inte den läcker någonstans för jag ser inte någon läcka under men däremot droppar det som satan ut under thermo locket samt så lär det försvinna en del när man går ur.

Har under 3 veckor fyllt på vatten en gång efter jag fyllde badet.. Hur är det med era bad? Får ni fylla på ca 2 cm vatten på 3 veckor? Och nu när det börjar bli kallt så droppar det bra mycket mer än förut, funderar på att montera på en extra tätlist på thermolocket runt spakanten.

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Vatten nivå
« Svar #1 skrivet: november 17, 2011, 21:33:20:20 »
Vattenförlusten genom avdunstning blir helt beroende av vattentemperaturen jämfört med lufttemperaturen ovanför. Om du är säker på att det inte finns någon läcka så finns det bara två sätt att bli av med vatten: 1. avdunstning 2. att vatten läcker genom filterventilen direkt till avlopp. Detta fel har vi en gång råkat ut för på vår pool och det är lömskt för man märker ingenting - vattnet försvinner ju ner i avloppet genom backspolningsslangen. Men om det droppar våldsamt från locket och vattnet inte droppar ned i vattnet under så lär du ju förlora en hel del där. Hur pass välisolerat är locket ? Ett dåligt isolerat lock eller luftläckage runt kanten så att kall uteluft tränger in kan säkert ge en hel del kondens. Är det välisolerat och dragtätt så blir luften ovanför vattenytan nästan lika varm som vattnet och avdunstningen blir liten.

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: Vatten nivå
« Svar #2 skrivet: november 17, 2011, 21:53:56:56 »
Hej,

2 cm vatten på 3 veckor är inte avdunstning. Jag förutsätter att du har locket på när du inte badar. Mellan mina vattenbyten var 3 eller var 4 månad, så ibland kan jag behöva pytsa i en spann eller två, men ibland inget alls. Vi badar minst 3 ggr per vecka, ibland oftare.

Om du inte skvätter ut stora mängder eller på annat sätt rent fysiskt får ut vattnet via bad, textilier eller annat, så bör du noggrant kontrollera att du inte har några läckor.

/Ziggy

Utloggad Erica

SV: Vatten nivå
« Svar #3 skrivet: november 17, 2011, 22:08:29:29 »
Citera
2 cm vatten på 3 veckor är inte avdunstning.
Är locket rejält otätt så kan man nog komma upp i sådana siffor. En vanlig pool, som ju trots allt inte är så varm alls som ett spa, kan dunsta upp till 5 mm/dygn under ogynnsamma förhållanden om den inte är övertäckt. Saknas mera vatten än så brukar det handla om läckor. På ett spa borde eventuella läckor vara ganska lätta att hitta, det handlar ju inte om stora ytor nedsänkta i marken eller så.

Utloggad khorn

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm (värmdö)
  • Antal inlägg: 10
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Vatten nivå
« Svar #4 skrivet: november 18, 2011, 06:15:24:24 »
ok. Själva locket är nog bra isolerat men det jag inte har monterat ännu är dessa "clip" som man ska låsa locket i själva badet med.. Och det gör att locket inte riktigt ligger emot på kanterna. Är nu nästan 100 på att det är droppet som gör vattenförlusten, plaskblött runt badet.. Måste fixa dedär.

Utloggad Nilking

SV: Vatten nivå
« Svar #5 skrivet: november 18, 2011, 14:49:51:51 »
Jag kan nog tappa en cm på par tre veckor. Tror man får med sig en del vatten när man går ur via badkläderna. Sen står mitt bad utan lock minst en timme varje vecka då jag chockar.
Plus när man badar då också  ::)

Utloggad khorn

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm (värmdö)
  • Antal inlägg: 10
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Vatten nivå
« Svar #6 skrivet: november 18, 2011, 15:55:47:47 »
Ska locket vara av när man chockar?? Har låtit mitt vara på.. Har jag tabbat mig nu?

Utloggad Erica

SV: Vatten nivå
« Svar #7 skrivet: november 18, 2011, 16:12:06:06 »
Citera
Plus när man badar då också 

Ja att bada med locket på skulle nog kännas lite instängt...   ;D

Om locket ligger löst på och inte tätar runt kanten för att clipsen saknas så kommer det nog att dra rejält med kall tjuvluft den vägen, vilket säkert bidrager till vattenförlusterna.

Vad skulle vitsen vara med att ha locket av vid chockklorering ? För att skona plastlocket ? Efter en chockning så är ju klorhalten hög relativt länge så skulle man ha det öppet hela den tiden så är nog risken stor att man får i löv m.m. om det står utomhus, resp. problem med fukt i huset från avdunstning om det står inomhus.

Utloggad Nilking

SV: Vatten nivå
« Svar #8 skrivet: november 20, 2011, 18:39:37:37 »
Det står i manualen att man ska låta locket vara av en 40 minuter efter chock och då har jag följt det rådet. Gissar att det är för att skona locket...

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: Vatten nivå
« Svar #9 skrivet: november 21, 2011, 15:18:30:30 »
Badkläder??? OK om man använder sådana och de kanske tom är torra när man hoppar i så kan det ju försvinna en del vatten med dem...

Ang chockklorering, så tror jag absolut att du skall ha locket öppet 30-60 minuter efter klorering. Jag brukar ha locket uppvikt, dvs halva öppningen. Det är framförallt gaserna som behöver luftas ut och jag inbillar mig att värmeförlusten kanske ändå blir något mindre på det sättet + att löven har 50% chans att hamna på locket (fast Murphy säger väl att det inte spelar någon roll....). Om jag sedan är riktigt duktig och det funkar med tiden, så öpnar jag locket med någon/några timmars intervaller efter kloreringen igen. När jag gör det så brukar det komma ett rejält klorgasmoln från spat, så visst finns det klorgaser under locket som jag tror det är bra att vädra ut...

/Ziggy

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag