CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Intexpool på trädäck  (läst 20018 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stixy

Intexpool på trädäck
« skrivet: juni 07, 2011, 20:33:49:49 »
Hej!

Skall bygga ett trädäck på ca 70m2 direkt på gräs som skall kunna stå emot trycket från en rektangulär Intex pool (den gråa) med 17m3 vatten, eller rättare sagt ca 1,2 ton/m2 trall (15m2 av de 70m2 är alltså för poolen). Min fråga är hur jag smidigast går till väga? Däcket är inte i angränsning till husen utan helt friliggande på tomten.
Min plan har hittils varit att gräva bort 20 cm jord för att kunna platta till jorden och därefter lägga ut betongplattor (har väldigt många överblivna sådana från en gammal altan). Grävningen är i övrigt redan gjord så där finns ingen återvändo (se bild). Där poolen skall vara kan jag drösa ut med betongplattor, avjämnade med grus, för att därefter ställa bärlinor och reglar (med korta cc avstånd typ cc30) på 45 X 145, alt 45 x 195 direkt på plattorna (allt på fiberduk såklart). Verkar detta som en bra idê eller komer däcket att sätta sig iallafall när 17m3 vatten kommer i poolen? Eller bör jag istället fylla utgärvningen med 20cm makadam för att därefter lägga reglar direkt på det? Vill helst slippa makdamet då det drar iväg vad gäller jobb och kostnad. Tar hellre och reglar extra under poolen samt öser med betongplattor som stöd under den.

Tacksam för alla tips om hur detta bör göras på enklast sätt, bara resultaet blir stabilt.

P.S. Anledningen till att vi inte vill ha poolen direkt på mark är att kunna använda trädäcket till annat under tiden poolen inte är uppsatt. Samt att med tiden, då poolen kanske har gjort sitt, även ha ett komplett trädäck och slippa då lappa igen ett hål efter poolen.

Poolgiganten

Utloggad c_olsson

SV: Intexpool på trädäck
« Svar #1 skrivet: juni 07, 2011, 21:08:53:53 »
1,2 ton mer m2 motsvarar ungefär det tryck som uppstår om man står på en trallbräda med 1 meter mellan reglarna, och en 28 mm brukar hålla bra för det. Med 60 cc så blir det inte särskilt mycket svikt om vikten är jämnt fördelad.

Har du reglarna direkt på marken så spelar deras dimension inte så stor roll. Det är markens sammansättning som är viktig för stabiliteten. Det får inte vara så att regn och poolvatten dränerar bort jorden under plattorna. Det är viktigt att fiberduken täcker och att det inte kan rinna vatten in under altanen. Dräneringen är viktigast här. Är det rätt dränerat så är packad jord inget problem så länge den är torr.

Betongplattor är i regel inte armerade och tål inte så värst högt punkttryck. Det är viktigt att regeln ligger jämnt på plattan och att man fyllt ut och komprimerat ordentligt under plattan.

Utloggad kajsa

SV: Intexpool på trädäck
« Svar #2 skrivet: juni 08, 2011, 06:35:06:06 »
Vi byggde ett trädäck åt vår Intex förra sommaren. Den är på drygt 16 kubik, ca 3,66 i diam.
Först chaktade vi av gräset och la på singel blandat med stenmjöl. Detta paddades och vägdes in. Sedan på med fiberduk. Ram och reglar byggdes sedan, 60 cc mellan reglarna. Sedan fyllde vi allt med sand som packades ordentligt innan trallen skruvades dit. Det har hållt jättebra. Däcket är ca 5x5 m.

Lycka till med bygget!
/Kajsa

Utloggad Stixy

SV: Intexpool på trädäck
« Svar #3 skrivet: juni 08, 2011, 21:19:14:14 »
Jag har ju alternativet att ta och gräva ner plintar, om det nu ger ett bättre resultat än betongplattor på mark. Man hur tätt skall jag då ha plintarna under poolen. Jag utgår ifrån att 2 meter mellan plintarna är inte tillräckligt under poolen utan där får det snarare vara 1 meter imellan, eller kanske ännu mindre? Poolen är 5,5m x 2,7 så skulle det t.ex räcka med 6x3 plintar under? Eller är det att ta i?

Utloggad Stixy

SV: Intexpool på trädäck
« Svar #4 skrivet: juni 12, 2011, 10:24:16:16 »
Har nu tänkt om lite och det lutar att jag istället går och gräver plintar (70 cm). Det kommer att bli 1.25m mellan plintarna under poolen, sammalagt 35 plintar. Det innbär i runda svängar svängar 500kg per plint. Frågan jag har nu istället är: Är det ok med 500kg/plint eller är det för mycket?

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Intexpool på trädäck
« Svar #5 skrivet: juni 12, 2011, 17:43:12:12 »
Har nu tänkt om lite och det lutar att jag istället går och gräver plintar (70 cm). Det kommer att bli 1.25m mellan plintarna under poolen, sammalagt 35 plintar. Det innbär i runda svängar svängar 500kg per plint. Frågan jag har nu istället är: Är det ok med 500kg/plint eller är det för mycket?

I första inlägget skriver du att du inte vill att det ska dra iväg med tid o kostnad.... O så kommer du med 35 plintar.... :D

Det billigaste, snabbaste o bästa är naturligtvis typ en dm makadam.


Utloggad Holton

SV: Intexpool på trädäck
« Svar #6 skrivet: augusti 03, 2011, 23:54:18:18 »
Vi hade en familj i byn som stälde sin pool på altanen, normal altan, typ 28 mm trall och cc 60, ja hur som så slutade det med totalt haveri i alla fall, både altan, pool och den omkringliggande rabatten förstördes totalt, så ta i ordentligt, eller hellre som Benjamin (baklänges) här över skriver, lägg reglarna på makadam, ligger de direkt på backen så kan du istället gå ner i dimension och ha dessa tätare. 17 ton skvalpande vatten är inte att leka med.
Har nu trallat in vår J&F 3,6x7,3
Värms med Brillix100

Utloggad Liemannen

SV: Intexpool på trädäck
« Svar #7 skrivet: augusti 07, 2011, 00:08:47:47 »
Du inser att det kommer vara annan färg på altanen där poolen stått eller? När poolen gjort sitt lär du ändå få lägga om all trall om du vill att se ska se bra ut.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag