VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: "Mjölkigt" vatten  (läst 6595 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jjoohhann

"Mjölkigt" vatten
« skrivet: maj 05, 2011, 13:08:24:24 »
Hej!

Har haft igång  poolen nu i ett par veckor och den började som en grön sörja men är nu bara som många säger grumlig eller "mjölkig".
Poolen är 5x10 och har funkat utan några problem i tre år nu. Köpte säsongen till ära en aquacheck vattentestare då jag var trött på att gissa färgen som aldrig stämde är då inte intresserad av att höra hur jag kunde köpt den billigare från USA eller hur jag skall använda tabletter när jag nu som sagt investerat i denna pryl. Tillbaka till vattnet har läst att grumligt vatten kan bero på högt ph och hög alkalinitet men har haft högt ph och väldigt låg alkalinitet. nu ligger ph perfekt men alkaliniteten är inte ok alls. har försökt att höja den utan resultat det som gav resultat senare var när jag damsög poolen då fick jag ett värde på alkalinitet runt 90 för att sedan dagen efter vara på 60. Har även flockat poolen vilket gav lite bättre vatten men långt ifrån bra. Som ni kanske ser så är jag desperat i mina försök att fixa detta innan det blir badväder.

Mina senaste mätningar:
cl 3.4 (dagen efter chockklor)
ph 7.4
alk 56
Dagen innan:
cl 0.4
ph7.3
alk 43
Dagen före det med damsugning:
cl 0.9
ph7.3
alk 91

Poolgiganten

Utloggad TeeOne

SV: "Mjölkigt" vatten
« Svar #1 skrivet: maj 05, 2011, 15:21:10:10 »
Ramlade just över den här sidan, och kom då ihåg ditt inlägg här, om det kan vara till hjälp:
http://www.pahlen.se/poolguiden/total-alkalinitet-kalciumhardhet/

Hoppas du får bukt med vattnet...

Du får gärna berätta mer om vattentestaren,  gadgar som underlättar är alltid intressanta att höra mer om!



Edit; gadgar??? Gadgets, gadgetar eller kanske hellre prylar  ;D
Och som Erica så trevligt säger nedan; Välkommen!
« Senast ändrad: maj 06, 2011, 00:39:17:17 av TeeOne »

Utloggad Erica

SV: "Mjölkigt" vatten
« Svar #2 skrivet: maj 05, 2011, 22:29:10:10 »
Välkommen hit till forumet förresten, ser att det är första gången du postar här !  Här diskuteras alla möjliga (och omöjliga) pooler :)

Jag undrar lite vad du har för slags vatten från början ? Vi har en inomhuspool där vi inte har haft särskilt mycket vattenproblem men där lite lätt mjölkighet kan uppträda ibland. Detta har vi kommit fram till beror på vårt brunnsvatten, som innehåller både kalk och järn. Man kan då ibland få lite utfällning av sådant som är för fint för att filtret skall ta det. Flockning brukar hjälpa hyffsat men är ingen 100-procentig lösning heller.

Nu vet jag inte vad du menar med mjölkigt vatten; om det är rejält mjölkigt eller grumligt (typ att du inte ser botten) så måste det nog vara något annat. Så kraftiga utfällningar har i alla fall vi aldrig haft, utom när poolen har varit tömd och fyllts med nytt brunnsvatten. Då uppstår en kraftig utfällning, som försvinner efter ett par dagar.

Utloggad psau

SV: "Mjölkigt" vatten
« Svar #3 skrivet: maj 06, 2011, 09:29:51:51 »
Hellu,
Jag hade mjölkigt vatten ett par veckor efter jag hade haft en grön sörja i bassängen, det som funkade för mig var klor, flockning och rening på 24/7.
Om jag förstått det rätt så var det i mitt fall de rester av döda alger som var för små för filtret som gjorde mjölkigheten...
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad jjoohhann

SV: "Mjölkigt" vatten
« Svar #4 skrivet: maj 06, 2011, 09:48:01:01 »
Tackar för svaren!

Den vattentestare som jag införskaffat är egentligen strips som du sätter i en dosa som sedan ger dig digitala värden så du slipper vara färgskådare. Vet inte hur pass tillförlitlig den är men pratade med folkpool och de sa i vart fall att den var bra. Du hittar den på: http://www.folkpool.se/poolkemi-poolvard/vattentest-utrustning/digital-vattentestare-true-test---cl-ph-alc-5050300

Tack Erica verkar vara ett bra forum. Jag tog hjälp av brandkåren och fick vatten från en brandpost. Sedan har jag fyllt på med vanligt kommunalt vatten. Från början kunde jag inte se långt ner alls men har blivit något bättre men kan inte säga att jag kan urskilja botten.

Sandfiltret står på alltid under säsongen och har chock klorat tre gånger nu. Använde flockmedel och det blev bättre men jag vet inte om det var flockningsmedlet eller någon annan åtgärd som jag har hållit på med. Det är ingen som har testat Net skim? http://www.folkpool.se/pool-produkter/poolkemi-och-poolvard/poolvardsutrustning/net-skim-filterpase-for-braddavloppet-4900125

Utloggad Zaphod

SV: "Mjölkigt" vatten
« Svar #5 skrivet: maj 06, 2011, 17:22:27:27 »
Hej.

Brottades själv med väldigt varierande värden efter uppstart, investerade då oxå i en TruTest och fick ett alka-värde på mellan 30-70. Då matade jag in mina värden här: http://www.folkpool.se/support/pool-kemikalkylatorn

Resultatet blev: upp med alkalinitet.
Jag gick då och köpte "Alka-plus", löste upp ca. 1,5kg i varmt vatten (beräknat på volymen i min pool) hällde i och lät cirkulationen gå några timmar.

Innan Alka-plus: cl:1 pH 6,7 Alka 71
Efter Alka-plus: cl:1 pH 7,3 Alka 121

Alkaliniteten måste vara stabilt mellan 80-120 för att de andra värdena skall vara tillfölitliga.

//
Lars

ps. TruTest: fantastisk liten apparat, mycket enklare än stickor/tabletter men jag har kvar mina tabletter (just in case)
Uddevalla baserad 4,5m Storpool som värms med en HeatForce M45.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5650.0

Utloggad Erica

SV: "Mjölkigt" vatten
« Svar #6 skrivet: maj 06, 2011, 18:55:24:24 »
Nja, skulle verkligen viss alkalinitet vara en förutsättning för att övriga värden skall vara tillförlitliga ? Det är väl snarare så att med fel alkalinitet så är det mycket svårare att hålla korrekt pH, men det som man mäter vid en viss tidpunkt är väl ändå fullt giltigt vid den tidpunkten.

I vår pool har vi aldrig mätt eller brytt oss om alkaliniteten, eftersom vi har ett automatsystem för pH och klor och pH ligger stabilt som en klippa. Om sedan stabiliteten beror på att vi råkar ha bra alkalinitet eller helt enkelt är ett resultat av att automatiksystemet gör ett sådant bra jobb det vet man ju inte. Men det verkar lite overkill att bekymra sig över fel alkalinitet och tänkbara pH-svängningar när pH ändå ligger på samma värde månad efter månad, år efter år.

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: "Mjölkigt" vatten
« Svar #7 skrivet: maj 08, 2011, 10:20:20:20 »
Hej! Skulle nog vilja påstå att alkanitet är viktig!
Inomhuspooler har nog inget problem m regnvatten t.ex.
för det råkade jag ut för 2 år sen,
vi hade en regnig sommar o jag problem m phvärde hade legat
stabilt förut. Går inte justera ph riktigt innan alka ligger rätt för
du slår i justering o plötligt far värdena åt andra hållet beror
på buffertförmågan försvinner i vattnet. Och att justera klor innan du
har ordning på ph är inte mkt lönt heller.
Roland 8)
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan