CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Kostnad av elinstallation  (läst 25712 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gaisaren

Kostnad av elinstallation
« skrivet: mars 28, 2011, 19:12:03:03 »
Jag planerar att köpa ett spabad från Denform som säljs på Bauhaus. Undrar vad elinstallationen kan tänkas att kosta. Information mottages tacksamt. Ny jordfelsbrytare måste installeras som jag förstår det. Arbetskostnad och materialkostnad är intressant att få information om.

Kan någon också säga vad som är bäst underlag för spat att stå på då det rymmer 1200 liter vatten. Att regla upp en plattform av kraftiga reglar(som går ihop med min gamla altan) eller att ställa den direkt på marken med något bra underlag.Tacksam för svar
. //johan

Poolgiganten

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: Kostnad av elinstallation
« Svar #1 skrivet: mars 30, 2011, 11:58:16:16 »
Jag betalade c:a 10.000 för elinstallationen inkl ny undercentral, jordfelsbrytare, extra strömbrytare utomhus och all kabel. Jag har 3-fas anslutning, vilket de flesta spa behöver, men jag tror att vissa klarar sig på 1-fas, beroende på hur det ser ut med pumpar, värmare, etc. Tog runt 5 timmar med håltagning, tätning mm eftersom elen togs från centralen som sitter inne i huset. Jag hade själv grävt ner alla tomrör från huset fram till spabadet. Men det är väl bara att ta in en offert på kalaset.

När det gäller underlag tror jag inte du behöver fundera så mycket, bara det är plant och hårdgjort om du sätter det direkt på marken. Viktigt är dock att det är bra dränerat. Jag har runt 20 cm makadam + kanske 5 cm stenmjöl. På det lade min leverantör av spabadet frigolitplattor av den hårda typen som används vid golvisolering. Fungerar perfekt, inga problem med vattenpölar och frigoliten ger kanske någon liten isoleringseffekt mot marken.

/Ziggy

Utloggad gaisaren

SV: Kostnad av elinstallation
« Svar #2 skrivet: mars 30, 2011, 18:47:15:15 »
Tackar för svaret. Köpte spat idag och skall vänta c:a 3 veckor innan jag börjar gräva för spat. Bahaus som jag köpte det av ringde direkt till deras återförsäljare och frågade om underlaget. Fick till svar att det bästa är att lägga den direkt på en grusbädd  som har packats av en padda. Tack för informationen om elinstallationen (hadde hoppats på ett pris på  6000) med vad skall man göra när man vill ha lite lyx. Vänliga hälsningar johan.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Kostnad av elinstallation
« Svar #3 skrivet: mars 31, 2011, 08:07:03:03 »
5000-6000 borde räcka om du inte behöver byta centralen, att sätta upp tre extra säkringar + jordfelbrytare borde inte kosta mer än så.
Krävs lång kabel kan det kosta lite mer, men det bör väl räcka med typ 10 meter kabel?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad gaisaren

SV: Kostnad av elinstallation
« Svar #4 skrivet: april 01, 2011, 00:52:13:13 »
5000-6000 borde räcka om du inte behöver byta centralen, att sätta upp tre extra säkringar + jordfelbrytare borde inte kosta mer än så.
Krävs lång kabel kan det kosta lite mer, men det bör väl räcka med typ 10 meter kabel?

Låter rimligt tycker jag. Hoppas att man kan utnyttja rotavdraget för installationen. Iså fall hamnar man ju på omkring 4000 tusen,(vilket är ett ganska bra pris).

Utloggad Leisti

SV: Kostnad av elinstallation
« Svar #5 skrivet: april 01, 2011, 07:25:45:45 »
Är själv elinstallatör
Rotavdrag medges ej till installation av utespa eller pool.
Ringde skatteverket och kollade

Utloggad gaisaren

SV: Kostnad av elinstallation
« Svar #6 skrivet: april 01, 2011, 12:26:37:37 »
Är själv elinstallatör
Rotavdrag medges ej till installation av utespa eller pool.
Ringde skatteverket och kollade
det var tråkigt att det inte gäller. Men det är bara att bita i det sura äpplet och betala,men det är värt varenda krona att ha ett spa på sin tomt.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Kostnad av elinstallation
« Svar #7 skrivet: april 01, 2011, 13:22:47:47 »
Hur skulle skattem. kunna kolla vilken typ av elutrustning som kopplats in och var?
Om Spat står inomhus gäller det väl, om jag inte är felunderrättad.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: Kostnad av elinstallation
« Svar #8 skrivet: april 02, 2011, 20:32:37:37 »
Hur skulle skattem. kunna kolla vilken typ av elutrustning som kopplats in och var?
Om Spat står inomhus gäller det väl, om jag inte är felunderrättad.

Skattemyndigheterna ser allt,hör allt, vet allt.. :( de kan ju t.ex. zooma in dig direkt från någon spionsatellit om du nu har ett utomhusspa (eller pool) ...

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Kostnad av elinstallation
« Svar #9 skrivet: april 03, 2011, 09:45:33:33 »
Skattemyndigheterna orkar ju inte ens sätta dit alla svarthandlare som agerar på blocket, att de skulle undersöka om ditt SPA står inne eller ute ser jag som helt uteslutet.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag