Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Bygga solfångare  (läst 15792 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad achilleos

Bygga solfångare
« skrivet: juni 26, 2006, 14:55:06:06 »
Jag har precis rivit ner ett överskåp i köket med glasluckor. Fick då en idé om att bygga en egen solfångare genom att helt enkelt måla skåpet svart och dra en massa trädgårdsslang genom det. Sedan skickar man igenom vatten mha en enkel trädgårdspump. Är det nån som testat detta? Är det värt mödan?

Poolgiganten

Utloggad johanna

SV: Bygga solfångare
« Svar #1 skrivet: juni 26, 2006, 19:50:53:53 »
Vi har köpt två jordvärmeelement. De är 1*1,5 m stora och rymmer tillsammans 80 m svart slang som är 40 mm i diameter. Lätta att lägga upp på ett tak för att koppla pump och termostat till. Vi har inte provat än men kanske ett bra alt. för dig.

Utloggad achilleos

SV: Bygga solfångare
« Svar #2 skrivet: juni 27, 2006, 11:47:01:01 »
Jo, precis, detta med skåpen är ju bara en "prototyp" eller vad man ska kalla det. Funkar det bra så finns ju alla möjligheter att utveckla konceptet.

Utloggad fogsvans

SV: Bygga solfångare
« Svar #3 skrivet: juni 27, 2006, 15:39:38:38 »
Varför inte försöka snacka till sig ett par gamla vattenradiatorer från någon fastighetsrenovering, måla dem svarta och sedan bulta på poolen?
Borde vara absolut enklaste, billigaste och krångelfria lösningen.
/Mats

Utloggad achilleos

SV: Bygga solfångare
« Svar #4 skrivet: juni 27, 2006, 16:10:43:43 »
Jo...det finns många sätt... Nu har jag ju skåpen, som är skrot, och slang, och färg så allt som krävs är ett par timmars jobb. Får se om jag hinner till slutet av veckan när det vankas sol. Har haft fullt upp med att jaga delar till ett läckande element idag.

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: Bygga solfångare
« Svar #5 skrivet: juni 28, 2006, 07:41:18:18 »
Hur ska du göra för att se till så all slang får direkt sol på sig ?

Utloggad Poolnicke

SV: Bygga solfångare
« Svar #6 skrivet: juni 28, 2006, 08:56:08:08 »
Varför inte försöka snacka till sig ett par gamla vattenradiatorer från någon fastighetsrenovering, måla dem svarta och sedan bulta på poolen?
Borde vara absolut enklaste, billigaste och krångelfria lösningen.
/Mats

Poolvatten är för de som använder klor en ganska så aggressiv produkt. Dina element kommer nog att rosta ganska omgående och missfärga poolen.

Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad achilleos

SV: Bygga solfångare
« Svar #7 skrivet: juni 28, 2006, 09:35:19:19 »
Hur ska du göra för att se till så all slang får direkt sol på sig ?

Jag har som sagt ett dubbelt överskåp, med glasdörrar på bägge sidorna. Inledningsvis tänkte jag ta ur hyllorna, såga av skåpet på längden så att jag får två grunda skåp. Därefter sätter jag hyllorna och lite annat jag har liggande på baksidan så jag får en botten i den nu grunda lådan och målar allt svart. Därefter borrar jag ett hål i ena hörnet där jag trär in slangen och lindar den sedan i en allt mindre cirkel/oval på botten i skåpet. Fäster slangen med montageband så att den inte bara ramlar ihop i en hög längst ner. Sedan gör jag ett hål till i motsatt hörn och fortsätter in i nästa skåpshalva där jag gör samma sak. Därefter sätter jag dit de gamla skåpsdörrarna med glas på framsidan för att skapa växthuseffekten i skåpen. Slutligen monterar jag två slangkopplingar så att man lätt kan koppla på fram och retur-slang till och från poolen. Sen är det väl bara att luta upp skåpen mot söder, koppla på en pump (som jag också redan har) och invänta solen.

Som sagt...jag har inga förhoppningar om att detta skall bli nån lösning på världens energiproblem, det är mest en kul grej. Gillar att experimentera med sånt här  ::)

Utloggad aromata

SV: Bygga solfångare
« Svar #8 skrivet: juni 28, 2006, 12:24:38:38 »
Ditt experiment kommer att funka men ...

... det blir kanske inte så stor solfångande yta. Den får gärna vara 50% av poolens yta, säga det.

... glasen kommer att stoppa en del instrålning (speciellt om de blir skitiga). Det är solens strålar som ger det stora värmetillskottet. Den varma luften som du får av växthuseffekten ger inte speciellt mycket. Därför är det kanske väl så bra att köra utan glas mitt på sommaren. Höst och vår, när luften är svalare, kan du få nytta av glasen. Likaså om solfångaren placeras i blåsigt läge.

Jag kör oglasat och har lagt slangen i spiral som du beskriver. Vid solsken känns vattnet klart varmare vid inloppet. Men min solfångaryta är bara kanske 12-13% av poolytan och det är i för lite.

Utloggad achilleos

SV: Bygga solfångare
« Svar #9 skrivet: juni 28, 2006, 22:24:19:19 »

... glasen kommer att stoppa en del instrålning (speciellt om de blir skitiga). Det är solens strålar som ger det stora värmetillskottet. Den varma luften som du får av växthuseffekten ger inte speciellt mycket. Därför är det kanske väl så bra att köra utan glas mitt på sommaren. Höst och vår, när luften är svalare, kan du få nytta av glasen. Likaså om solfångaren placeras i blåsigt läge.

Ahh...det var intressant. Ska ju bli soligt i helgen så jag får väl testa mig fram till den bästa lösningen =)


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan