Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Från kristallklart till brunt på några timmar  (läst 11655 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad oinvigd

Från kristallklart till brunt på några timmar
« skrivet: juni 04, 2010, 21:24:17:17 »
Igår var vattnet kristallklart och 24.5 grader varmt i min Intexpool som jag kör med Bestways sandfilter samt Julas luftvärmepump Anslut. I morse kopplade jag in Intex saltvattengenerator och körde den 3 timmar med filtret och värmepumpen på. Vips var vattnet brunt. Vad gick snett och hur åtgärdar jag det?

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Från kristallklart till brunt på några timmar
« Svar #1 skrivet: juni 04, 2010, 21:33:20:20 »
Har du precis fyllt poolen ? I så fall kan det vara att järn har fällts ut når du börjat kembehandla vattnet. Vi råkade ut för det vid vår första uppstart och undrade mycket vad det var. Men det klarnade igen efter ca tre dagar. Det är nog ganska normalt, i varje fall om man har järnhaltigt vatten.

Utloggad oinvigd

SV: Från kristallklart till brunt på några timmar
« Svar #2 skrivet: juni 04, 2010, 21:43:05:05 »
Jag har haft vatten i poolen i 14 dagar men poolen har bara stått utan att vara använd. Nu har jag kört med poolvärmepumpen i två dagar och vattnet har stigit från 17 - 26 grader. I morse körde jag saltvattengeneratorn och fick en mindre chock då jag såg förändringen.
Vi har eget vatten som innehåller mycket järn och mangan men vi har filter som tar bort det men vi har slarvat med rengörningen av vårt vattenfilter. Vattnet som vi har inne i huset är klart och fint och det var vattnet i poolen också tills jag körde saltvattengeneratorn.
Jag var inne på din linje att det hade hänt något vid den kemiska processen men funderar på att byta ut vattnet. Det kanske är en dum idé om samma sak kommer att upprepas.

Utloggad Erica

SV: Från kristallklart till brunt på några timmar
« Svar #3 skrivet: juni 04, 2010, 21:58:08:08 »
Sannolikheten är nog stor att det hela upprepas, i vart fall om ni inte fixat till era vattenfilter innan ni tar mer vatten. Dessutom klarar väl kanske vattenfiltren av så mycket vatten på en gång. I vårt fall var vattnet också helt klart när vi fyllde upp poolen - ända tills vi klorerade poolen ! Då blev det brunt över natten, så mycket så man inte ens såg botten längre.

Jag skulle nog rekommendera att ni väntar några dagar, kör filtret dygnet runt och ser om inte det snart klarnar av sig självt.

Utloggad oinvigd

SV: Från kristallklart till brunt på några timmar
« Svar #4 skrivet: juni 04, 2010, 22:24:52:52 »
Tack för ditt svar. Jag får avvakta några dagar och de vad som händer. Om ert vatten klarnade får vi hoppas att vi har samma tur.  Frågan är om jag ska förtsätta att köra saltvattengeneratorn någon timma per dag. Har ni också saltvattengenataror?

Utloggad SingingSailor

SV: Från kristallklart till brunt på några timmar
« Svar #5 skrivet: juni 04, 2010, 22:42:08:08 »
Jag har samma problem i min Intex pool vid varje uppstart med nytt vatten, trots att det är kommunalt vatten. Jag tror också att det är järn som fälls ut när man klorerar.
Ett problem är att mycket av den bruna utfällningen passerar igenom Intex patronfilter. Efter ett par dagar utan badande och med pumpen avstängd på natten så sjunker det mesta till botten och kan dammsugas upp (skicka inte tillbaka vattnet i poolen).
Annars filtreras det bort efter några veckor, man får hålla på och göra rent filtret ofta i början bara.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Erica

SV: Från kristallklart till brunt på några timmar
« Svar #6 skrivet: juni 04, 2010, 22:51:58:58 »
Nej vi har inte saltvattensgenerator utan använder flytande klor i ett dosersystem, men jag tror inte det har så stor betydelse. Vattnet kloreras, antingen genom att klor genereras i generatorn eller genom att man tillsätter det, finns då järn i vattnet blir effekten likartad. Om du skall köra generatorn eller inte beror väl mera på vilka kemvärden du har i poolen. För utfällningen spelar det nog inte så stor roll, förr eller senare måste du ju ändå över "kloreringströskeln" för att få badbart vatten.

Utloggad oinvigd

SV: Från kristallklart till brunt på några timmar
« Svar #7 skrivet: juni 04, 2010, 23:03:14:14 »
Tack snälla ni för support. Tråkigt då barnbarnen skulle komma imorgon, de har verkligen sett fram emot ett bad. Den som vänar på något gott....

Utloggad Erica

SV: Från kristallklart till brunt på några timmar
« Svar #8 skrivet: juni 05, 2010, 00:34:45:45 »
Vattnet ser oaptitligt ut med järnutfällningar men farligt är det inte. Om dina kemvärden är ok och temperaturen vettig är det inte farligt att låta barnbarnen prova poolen. Men det så klart att poolen ser mindre inbjudande ut med brunaktigt vatten.

Utloggad oinvigd

SV: Från kristallklart till brunt på några timmar
« Svar #9 skrivet: juni 05, 2010, 20:50:02:02 »
Skööönt! Idag är vattnet klart igen - inte kristallklart men nästintill. Jag har kört sandfiltret hela dagen och backspolat 4 ggr. Jag tog en rejäl chansning och körde saltgenerator i en timma också.

Igår goolade jag och hittade en intressant tråd där man hade samma problem med järnhaltingt vatten som blev brunt vid klorering. Där tipsade de om olika metoder med både strumpor handdukar och lite annat hemmafix som jag testade, bl.a lade jag frottehandukar i poolen som slukade järnavlagringarna. http://www.finishing.com/149/95-3.shtml
Tack Erica och SinginSailor för att ni berättade hur ni hade gått till väga med erat bruna vatten. Utan er hjälp hade jag tömt poolen och börjat om på nytt och fått samma problem igen. Nu kunde jag bada med mitt barnbarn som jag ville.

Utloggad Erica

SV: Från kristallklart till brunt på några timmar
« Svar #10 skrivet: juni 05, 2010, 21:34:35:35 »
Kul att det löste sig! Jag läste lite på tråden du angav, men jag tvivlar på om sådana metoder ger någon egentlig hjälp om man redan har ett bra filter. Filtret har säkert betydligt högre kapacitet än vad sockor, handdukar m.m. har när det gäller att sila bort oönskat skräp. I en del fall kan man ju annars hjälpa filtret genom att tillsätta flockningsmedel som klumpar ihop de minsta partiklarna til lite större.

Kolla nu bara så att du får rätt värden och kör generatorn allt efter behov (klorvärde) så skall du säkert få en fin pool !

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Från kristallklart till brunt på några timmar
« Svar #11 skrivet: juni 06, 2010, 09:20:57:57 »
Mitt tipps är att åka en poolfackhandlare och köpa flockningsmedel
så tar det bort alla metaller i poolen.
// Jonas

Utloggad Fia

SV: Från kristallklart till brunt på några timmar
« Svar #12 skrivet: juni 06, 2010, 09:28:37:37 »
Köp då helst "Flocksticks", det är lättare att handskas med. Med det flytande måste man dammsuga upp flockarna från botten o med sticksen, som läggs i skimmerkorgen, så räcker det att backspola sandfiltret några timmar efter att man lagt i en i korgen.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad oinvigd

SV: Från kristallklart till brunt på några timmar
« Svar #13 skrivet: juni 06, 2010, 20:51:56:56 »
 Filtret och värmepumpen har gått hela natten och imorse var vattnet kristallklart och temperaturen 28 grader :) . Idag har jag inte backspolat filtert ens. Vi har badat nästan hela dagen med barnbarn och badsugna grannar.  Hääärligt!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag