CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Utjämningstank  (läst 4467 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad runar

Utjämningstank
« skrivet: juni 03, 2009, 21:00:44:44 »
Hej!
Jag behöver lite hjälp med poolens utjämningstank. Vet någon hur stor den bör vara? 48kubik är poolen och max 10 vuxna badar samtidigt. Skall jag platsgjuta den eller skall jag köpa någon gammal mjölktank?

Poolgiganten

Utloggad Ferro94

SV: Utjämningstank
« Svar #1 skrivet: juni 03, 2009, 21:27:54:54 »
Que?
Folkpool 8x4 med Roman End-trappa. Värmer med luftvärmepump Powerline 110. Dubbla poollampor samt LED-belysning nedfälld i däcket runt poolen. Trädäck på 150 kvm. Poolägare sedan 2009.

Utloggad Fia

SV: Utjämningstank
« Svar #2 skrivet: juni 03, 2009, 22:26:09:09 »
Hej o välkommen.  :)

Vad är utjämningstank o vad används den till?
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Dumpdidump

SV: Utjämningstank
« Svar #3 skrivet: juni 04, 2009, 01:15:47:47 »
Ska du ha skvalpränna på poolen som offentliga bad ofta har?  ??? annars krävs ju ingen utjämningstank.

Normalpoolen med skimmer klarar ju själva volymökning trots 10 fullvuxna badande samtidigt.

Nu är jag antagligen ute på hal is men min (o)logiska   :P beräkning på min kommande pool borde kunna se ut som så här; 31 m2 (badyta enligt spec) = 3,1 m3 vatten för varje dm som fylls på.
En människokropp har vad jag kommer ihåg ungefär samma densitet som vatten. Detta innebär att en 100 kg-kille följaktligen  motsvarar 0,1 m3. 10 vuxna a´ 100 kg  >rulla< = 1 m3.

10 stadiga vuxna på 100 kg (som alla befinner sig med hela kroppen under vattnet) = 1 m3, borde i min pool resultera i en höjning av vattennivån med dryga 3 cm.

Är jag helt fel ute  <dontkn>

Folkpool Classic 4x8 m, med värmepump Powerline 88, 8,8 kW

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Utjämningstank
« Svar #4 skrivet: juni 07, 2009, 20:03:00:00 »
Hej Dumpdidump!

Du verkar inte vara så dumdidum.

Jag håller med dig om din beräkning.

Dacke
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad Dumpdidump

SV: Utjämningstank
« Svar #5 skrivet: juni 17, 2009, 21:36:38:38 »
 O0 Vad bra att jag får medhåll. Med just den stora risken att få smeknamnet dumdidum  ;D   >rulla< var jag i valet och kvalet att våga posta det tidigare inlägget.
Folkpool Classic 4x8 m, med värmepump Powerline 88, 8,8 kW

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag