Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Diverse frågor om Bestway Fast set pool.  (läst 35256 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad larssonm

Diverse frågor om Bestway Fast set pool.
« skrivet: juni 09, 2008, 10:43:09:09 »
Hej!
Vi sätte upp våran pool häromdagen och fyllde den med vatten igår. Våran första pool :)
Bestway Fast set 15'x36" = 10,179L.
Köpte med den när vi köpte huset i slutet på förra året, gav 400:- för den, så verkar vara ett bra köp, den var aldrig använd.....

Men har lite funderingar...

Igår kväll hade poolen en temp på 16 grader.

1. Solen värmer ju upp den, men ska poolskyddet vara på eller av för att få bäst uppvärmning av solen ?

2. Hur ofta bör man köra pumpen ? stod 7-8timmar/dag i manualen, pumpar 2000l/timme.

3. Jag tyckte vi skulle sätta timer på pumpen så den kan gå på natten och lite under dagen, men min sambo tycker vi bara ska ha den i när vi är hemma och vakna, ifall nåt händer... Är det nåt som kan hända ?

4. Behöver man ha massa medel i poolen ? Vi la i en klorpuck som ska lösas upp sakta, räcker det med en sån eller ska man ha i nåt mer ?
Nu är det 10kubik vatten från kommunala vattnet och en puck i poolen. Klor har man väl i för att ta bort bakterier ?

5. Har läst lite om skimmer (ytrenare) Vart köper jag en sån som passar till min pool ? Ska man koppla en slang mellan skimmern och ingående vatten till pumpen ? Följer det med slang till det ? Vad kostar en bra skimmer ?
Hittade en skimmer för 98:- http://www.harald-nyborg.se/merinfo.asp?varenr=1377&Grp=319&n=30100
Tror ni en sån funkar bra till min pool ? Ingår det nåt filter till dom eller får man köpa till det ? Vore bra om det är finare filter så även pollen osv fastnar i det.

6. Det fanns inget repairkit med till våran pool, vart köper man sånt ?(kan vara bra att ha med 2 hundar o 3 katter)

7. Nåt annat man bör tänka på ?


Mvh Marcus


Poolgiganten

Utloggad davidjohansson

SV: Diverse frågor om Bestway Fast set pool.
« Svar #1 skrivet: juni 09, 2008, 19:20:03:03 »
hej!

Här kommer mina råd! rätt éller fel men det funkar för mig!

1. poolskyddet skall vara på när poolen inte används, dels för att värmen inte skall ånga av under natten, dels för att spara på klor, samt för att skydda så inte skräp faller ner. (eller människa/djur)

2. vattnet skall passera pumpen 3 ggr. per dygn.

3. det värsta som kan hända är att nån koppling läcker men det gör den vare sig pumpen är på eller av, Kör på timer och rena på natten så kan du stänga av elen till grejerna när barna härjar omkring. (tycker jag känns bra)

4. klorhalten mäter du med teststicka, köps på ex. harald-nyborg. där finns även ph. medel och algmedel. (köp stickor och inte instrumentet som finns för 98:-. det är värdelöst eftersom du ändå behöver en mätsticka för att kalibrera emot.)

5. skimmern som finns på harald är den enda typen som går att sätta på denna typ av pool. funkar säker ok. har själv aldrig testat den

6. rep kit finns på harald oxå

7. va noga med ph-värdet och klorvärdet. svårt att rena "mjölkigt" vatten med flockningsmedel när man kör med filterpatroner.


Lycka till! O0
3,6 m. ovanmark nedsänkt i altan
25kg. sandfilter, 3kW el-värme samt L/V Pump CTC ECOAIR 105

Utloggad davidjohansson

SV: Diverse frågor om Bestway Fast set pool.
« Svar #2 skrivet: juni 09, 2008, 19:26:43:43 »
hej igen!

förtydligande fråga 6.

Har du inget filter skall du satsa på sandfilter annars brukar det följa med patronfilter till dessa pooler.
Sandfilter är betydligt effektivare och sköter sig självt. (nästan)
Finns oxå på harald, funkar helt suveränt!!! kör själv med ett sånt nu.

Från ytrenare drar du en kort slang inne i poolen till utloppet (denna slang bör följa med ytrenaren) som sedan går till filtret, där efter tillbaka in i poolen. (dessa slangar följer med filtret)

3,6 m. ovanmark nedsänkt i altan
25kg. sandfilter, 3kW el-värme samt L/V Pump CTC ECOAIR 105

Utloggad larssonm

SV: Diverse frågor om Bestway Fast set pool.
« Svar #3 skrivet: juni 09, 2008, 20:54:34:34 »
Tack för svaret!

Vi har ett filter nu, som följde med till pumpen, alltså patronfilter.
Om allt vatten ska genom pumpen 3 gånger så ska alltså pumpen vara på minst 15timmar/dygn, pumpen pumpade 2000L/timme och poolen rymmer 10.179liter.

Vet du om någon webaffär som har pooltillbehör till bra pris?, såg nu att Haralds ej hade postorder, är 15-20mil till närmaste butik.

Behöver ju lite pulver och mätstickor och en skimmer. Ang medel så bästa vore nog att köpa ett sånt där startpaket som finns, eller ska jag köpa lite av varje ?

Utloggad davidjohansson

SV: Diverse frågor om Bestway Fast set pool.
« Svar #4 skrivet: juni 10, 2008, 18:55:42:42 »
hej igen!

används inte poolen så mycket kanske du kan dra ner reningstiden något men under hög belastning så blir nog 15 tim. bra.

kolla dessa sidor:

jf-fritid.se
primastar.nu

finns hur många som helst!

Startpaket är en bra ide. (köp även en "netskim", en typ av tygstrumpa som dras över skimmer som tar det grövsta skräpet, detta för att spara på filtret.


3,6 m. ovanmark nedsänkt i altan
25kg. sandfilter, 3kW el-värme samt L/V Pump CTC ECOAIR 105

Utloggad larssonm

SV: Diverse frågor om Bestway Fast set pool.
« Svar #5 skrivet: juni 12, 2008, 03:04:08:08 »
okej, då får jag göra så..
Har hittat allt utom skimmern på postorder.. Nån som har tips på vart jag hittar en skimmer till ovanmarkpool ?

Utloggad Fia

SV: Diverse frågor om Bestway Fast set pool.
« Svar #6 skrivet: juni 12, 2008, 19:50:25:25 »
Ring eller maila Intex o fråga vilka återförsäljare de har.

http://www.intexnordic.com/Default.aspx?ID=55&M=Shop&PID=114&ProductID=598
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad larssonm

SV: Diverse frågor om Bestway Fast set pool.
« Svar #7 skrivet: juni 12, 2008, 20:18:36:36 »
Den skimmern passar väl inte så bra till min pool ?
Den kräver en filterpump med en genomströmningseffekt på minst 5 678 l/t, står det. min pump pumpar 2000 l/t.
Deras gamla modell av skimmer krävde minst 3000l/t.

Eller tror du det kan funka ändå ?


Ring eller maila Intex o fråga vilka återförsäljare de har.

http://www.intexnordic.com/Default.aspx?ID=55&M=Shop&PID=114&ProductID=598

Utloggad Fia

SV: Diverse frågor om Bestway Fast set pool.
« Svar #8 skrivet: juni 12, 2008, 22:55:05:05 »
Det törs jag inte svara på med slå dem en signal så kan säker dom tala om vilken du bör ha.
Det är ju samma typ av pool som Intex.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad larssonm

SV: Diverse frågor om Bestway Fast set pool.
« Svar #9 skrivet: juni 13, 2008, 19:01:18:18 »
Har varit i kontakt med Intex nu och fick svaret:

Hej !
Den nya skimmer-modellen går att montera på såväl Easy Set-pooler och till rörpooler.
Däremot kräver den nya skimmern en pump som pumpar 5678 liter/timme.
Den gamla modellen är tyvärr helt slutsåld och har utgått ur Intex-sortiment.
Priset på den nya skimmern bör ute i handeln ligga på runt 300-350:-
Med vänlig hälsning
Pernilla Nielsen


Så den funkar inte till min pump på 2000L/timme.
Måste köpa ny pump isåfall och det kostar väl en del det oxå.
Fast pumpar den runt 5-6000L/timme så räcker det om den är på 6timmar/dag istället för 15timmar som nu om vattnet ska genom pumpen 3ggr/dag.

Mailade bestway oxå ang skimmer, om de hade nån sån och vad det kostade, fick till svar att man som konsument kan beställa på www.bestway-service.com, men där hittar jag ingen skimmer att beställa, finns det ingen skimmer i deras sortiment ?
De hade dålig kundtjänst, först så blev jag hänvisad till www.bestway.com som var en sida som handlade om resor, men efter påpekande om detta så fick jag rätta adressen (www.bestway-service.com) som jag redan kollat på utan att hitta någon skimmer....

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag