VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: ORP omöjligt att hålla uppe på tillräcklig nivå  (läst 2742 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rusty

ORP omöjligt att hålla uppe på tillräcklig nivå
« skrivet: juni 18, 2021, 06:43:21:21 »
Jag har en "ICO mätstation" guppandes i min pool.
Den uppdaterar alla mätvärden en gång i timmen såsom PH, Temperatur, Salt och ORP
Problemet då, dels så svänger mitt Ph värde mellan 6-7,4 upp och ner varje dag (detta skulle kunna vara en kalibreringsgrej med ICO)
MEN, ORP får jag inte upp till rekommenderad nivå 650-750 mV

Jag har hällt i totalt flera kilo chockklorering i poolen (Folkpool classic 8*4m, ca 40m3 antar jag) och när jag kör granulat av chockklor så höjs ORP till runt 650 och stannar där ett par timmar.
Tillsaken hör att jag har en Softclean saltklorinator som producerar klor.
Men den verkar inte orka hålla uppe nivån av klor eftersom ORP dalar sakta men säkert neråt några timmar efter chockkloreringen.

Styrningen till saltklorinatorn verkar stämma då den visar att jag inte kommit upp i de 750mV som jag ställt in den på att den ska producera.
Är det en teknisk kalibreringsfråga eller är detta en vattenkemisk fråga?
Vet inte vad jag ska göra :/

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: ORP omöjligt att hålla uppe på tillräcklig nivå
« Svar #1 skrivet: juni 18, 2021, 07:18:19:19 »
Det som känns troligt är väl att saltkolorinatorn är defekt, eller att du har för lite salt så den inte kan producera tillräckligt med klor.
Har du koll på dessa två saker?
Ser vattnet bra ut eller har du algblommning?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad rusty

SV: ORP omöjligt att hålla uppe på tillräcklig nivå
« Svar #2 skrivet: juni 18, 2021, 07:26:20:20 »
Det som känns troligt är väl att saltkolorinatorn är defekt, eller att du har för lite salt så den inte kan producera tillräckligt med klor.
Har du koll på dessa två saker?
Ser vattnet bra ut eller har du algblommning?

Vattnet ser jättebra ut så det är ju inte problem på det sättet

Men hur håller jag upp ORP manuellt och tillfälligt då? Klorpuckar eller vad?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: ORP omöjligt att hålla uppe på tillräcklig nivå
« Svar #3 skrivet: juni 18, 2021, 08:16:01:01 »
Om du har låg alkalinitet så kan Ph bli väldigt instabilt, så du kanske skulle kolla det?
Med klorpuckar ökar CYA-halten och då måste du ha ett högre klorvärde för att hålla vattnet fräscht, chocka hellre med nåt preparat utan CYA som t.ex. folkpools dagsklor som påstås vara utan CYA (20 gr tabletter) - men det blir ju dyrt...
Kan man mäta salthalten, och på något sätt kontrollera saltklorinatorns funktion?

Om inte annat borde du ju kunna styra om inkommande vatten till poolen till en hink och mäta klorhalten direkt på insprutningsvattnet. (Sätt en slang mot insprutarna och låt vattenflödet som det skapar i slangen fylla en hink du har ovan vattenlinjen, t.ex på altanen.
Mät klorhalten där, så borde den ju var mätbart högre än i poolen om klorinatorn fungerar som den ska.

Det finns ju också något som kallas klorblockering, då klorhalten är så hög att mätutrustningen inte längre klarar att mäta för att värdet är FÖR högt.
Det kan man verifiera eller förkasta genom att mäta klorhalten i ett prov som är utspätt med 5 - 10 gånger så mycket klorfritt vatten.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: ORP omöjligt att hålla uppe på tillräcklig nivå
« Svar #4 skrivet: juni 20, 2021, 17:58:38:38 »
Hej,

Plums hade alla rätt 2016. Lägger till att varje kg snabbklor i din pool ökar det CYA med 13 ppm.

https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=12621.0


Tror att ditt problem kan vara detta snabbklor som höjer din CYA.

Du måste göra manuella mätningar. Även de kan ibland mäta fel.
ORP, Fritt klor, pH och CYA beror av varandra. CYA sänker kraftigt din ORP.

Svängningarna i pH är lite svårförklarade. Ser själv inte i kemikaliernas dynamik hur de kan orsaka så stor svängning. 

Men tror ditt huvudproblem är din tillsats av snabbklor som genererar i höjd CYA-halt som påverkar din klorinator.

MVH
Roger


Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: ORP omöjligt att hålla uppe på tillräcklig nivå
« Svar #5 skrivet: juni 20, 2021, 19:00:15:15 »
Hej,

Kolla upp vilket klor du chockat med?
Är det inte snabbklor de brukar skicka med får man klura vidare på problemet.

Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: ORP omöjligt att hålla uppe på tillräcklig nivå
« Svar #6 skrivet: juni 20, 2021, 19:17:11:11 »
Vidare hur hög är din salthalt i poolen? Låg salthalt ger dåligt med fritt klor som ökar din ORP.

Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: ORP omöjligt att hålla uppe på tillräcklig nivå
« Svar #7 skrivet: juni 20, 2021, 19:28:46:46 »
Din klorinator har olika program för tillverkning av fritt klor från 1 till 6?
Har du rätt program inställt? 1= lite klor.

Roger

Utloggad matbl

SV: ORP omöjligt att hålla uppe på tillräcklig nivå
« Svar #8 skrivet: juni 30, 2021, 10:43:42:42 »
Mina tips:
1. Mät cya med teststickor. Kolla på grafen i tråden som Roger länkade till ovan. Om cya är över 60 så kommer du aldrig att få upp ORP. Även över 40 så blir det svårt.
Tror inte man kan sänka cya utan att byta vatten men man kan ju byta lite i taget så man spär ut det.

2. Kalibrera din mätare. Den borde ha en sådan funktion. Både pH och ORP.
Min blueconnect visade ca 70 mV för lågt på ORP innan kalibrering.

3. Sluta chocklorera. Behövs inte med saltklorinator. Inte någonsin.

4. Kolla salthalten så den är rätt. Annars funkar inte saltklorinatorn. Om din mätare inte mäter salt så använd speciella saltmätningsstickor.

5. Kolla total alkalinitet. Lite lagom (typ 40-80 ppm) stabiliserar pH.

6. Justera pH.
Om din mätare fortfarande efter kalibrering svänger stort så skulle jag kolla med andra bra mätare (obs inga teststickor).

7. Om du nu dessutom fått ner cya så bör din saltklorinator nu börja få upp ORP.



Förutom 1 som jag aldrig behövt så har de här stegen funkat väldigt bra gör mig.
Förutom ett misstag första året så är jag nu inne på 6:e säsongen med saltklorinator som enda klorkälla. Ingen ckocklorering alls sen dess.
0 i cya.
ORP är just nu ca 780 med klorhalt under 1 ppm.
Aldrig bytt vatten mer än fyllt på pga backspolning och avdunstning.
Vattenkvaliteten uppmätt av labb som godkänt som dricksvatten.
Det end som stör mig är ett pH på ca 7.9 som jag inte får ner.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan