Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: HJÄLP! Barnen tjatar mig till döds - behöver era tips om en enkel pool!  (läst 1950 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Conny N

  • Gäst
Conny N
HJÄLP! Barnen tjatar mig till döds - behöver era tips om en enkel pool!
« skrivet: juni 13, 2021, 10:49:50:50 »
"Kan vi inte bada?", "Vi vill ha en pool!", "Kan vi gå över till grannarna och bada?" Barnens tjat tar... aldrig... SLUT!

Nu har jag och frun kapitulerat och insett att vi behöver fixa något själva. Det håller inte att förlita sig på barnfria grannars välvillighet för att våra barn skall få svalka sig. Vi måste ha något eget. Och jag vet inte var jag skall börja någonstans! Så.. snälla, hjälp. Vad kan jag som desperat familjefar smälla ihop för skapliga pengar, något som kan hålla några säsonger? ALLA tips uppskattas väldigt mycket! Vad behöver jag?

  • En pool. Gärna rektangulär så att de kan simma lite.
  • Någon slags pump, med filter. Är det separat filter eller vad skall man ha?
  • Värmepump känner jag är ett måste, annars kommer de nog bli frusna snabbt - eller?
  • Jag har sett modeller med tak. Verkar praktiskt. Eller onödigt?

Här är en variant som verkar trevlig, lite "allt-i-ett": https://www.exittoys.se/exit-wood-pool-400x200x100cm-med-tak-och-sandfilter-och-varmepump-brun-30-57-42-10
Men så funderar jag, räcker effekten? Är det för dyrt? Kan jag pussla ihop något själv för mindre pengar? Biltema, Rusta och Jula har ju en hel del grejer som verkar billiga, för mig som total amatör. Många sajter verkar ha slut på allt, eller få in leveranser när sommaren nästan är slut.

Hjälp!  :o <help> <dontkn> <hmm>

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

Alla har vi varit där o varit nybörjare, pool kan till en början vara rena grekiskan, man fattar inte av hur allt hänger ihop eller hur det skall skötas .

Din fråga är dock som "hur långt är ett snöre"  man kan köpa en "pool" för några 100 o blåsa upp, våra barn var helt lyriska med en sån, till att installera en pool och utrustning för 500.000 kr,

Din fråga går inte att besvara, utbudet är för stort, du måste först sätta en budget .

Vanligt är ju att man börjar med en ovanmark där Intex nog är det största o billigaste samt att det finns resevdelar, köper man ett sånt blir inte sällan nästa steg att ersätta patronfiltret med sandfilter , om man vill ha rent vattten , kanske bubbelplast för att få upp värmen lite o nästa sten en lite luftvärmepump.

Dock är det som du säger, det mesta är nog slutsålt för säsongen .

Denna finns kanske
https://rorfokus.se/produkt/pool-intex-prism-frame-26716-gra-366x99-cm-komplett-poolpaket-17-delar/

Conny N

  • Gäst
Conny N
SV: HJÄLP! Barnen tjatar mig till döds - behöver era tips om en enkel pool!
« Svar #2 skrivet: juni 13, 2021, 14:46:22:22 »
Stort tack för svaret!

Ja, om jag skriver så här då.

Under 10 000 är trevligt, men under 20 000 är också okej. Pool, filter och någon värmare. Saken är att vi skall flytta om fyra år, och kan ju lika gärna investera i en skaplig värmare nu som vi kan ta med oss senare.

Så med ett tak på 20k, vad kan man ihop då tro?

Utloggad nyburjare

då får det nog blir en lågbudget ovan mark om du uppgraderar en sådan med nytt filter ev kombinerad med motor med motor eller bättre separat filter /motor samt en luftvärmepump för den aktuella vattenmängden .

Tak vet jag inte ens om det finns för ovanmarkpool, och om du tänker dig tak över en något större nedgrävd pool får du nog räkna med 50-60.000 kr för bara taket om det är lågbudget tak annars 150.000 kr .

Värmare o filter/pump kan man ju visst ta med sig , om man tänker använda dem igen till samma vattenvolym.

Köp du en rund Intex modell större , den går bra för barn att simma runt i , men räkna inte med att den vara i flera år, den kan göra om man sköter den . plockat ner, rengör låter torka osv , men det går ganska lätt revor i linern, man får vad man betalar för , men det är en snabb o bra start till att lära sig mera

Conny N

  • Gäst
Conny N
SV: HJÄLP! Barnen tjatar mig till döds - behöver era tips om en enkel pool!
« Svar #4 skrivet: juni 13, 2021, 22:30:06:06 »
Tack igen, bra svar!

Ovan mark, ja absolut. Det är precis vad jag är ute efter.

Är det någon som kan tipsa om något/några produkter som kan vara lämpliga på en maxbudget på 20 000 (för pool, pump/filter och värmare)?

Utloggad nyburjare

Förutom länken jag gav dig ovan .... bara till att börja Googla , alltid hittar du något

https://www.eurotoys.se/site/Intex.asp?site=665&v3=Badebassin%20og%20pool

Conny N

  • Gäst
Conny N
SV: HJÄLP! Barnen tjatar mig till döds - behöver era tips om en enkel pool!
« Svar #6 skrivet: juni 14, 2021, 09:41:29:29 »
Tack!

Jo, alltså googlat har jag. Men jag vänder mig hit eftersom jag inte vet vad jag egentligen behöver, vilka grejer som är bra och vilka grejer som är skräp.

Är det lönt att lägga pengar på ett stort filter, eller räcker det med ett litet som finns till tusenkronorspoolerna? Vilken värmare är bra, och vilken är värdelös? Det är sånt jag hoppades få lite hjälp med här.

Utloggad nyburjare

OK, det finns ju så enormt mkt på marknaden , då får du nog hitta produkten i fråga o sen ställa frågan om just den poolen , filtret eller pumpen .

Å andra sidan brukar produkter i denna prisklass vara väldigt likvärdiga, det är lågbudget , man kan inte förvänta sig en produktlivstid på 5-10 år , kanske några säsonger.
Samt att reservdelstillgången brukar vara begränsad

Utloggad lillebrormats

  • Pool är livet!
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Världsmetropoolen Sjöbo
  • Antal inlägg: 37
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Bad i Juni, 2020. Inomhuspool 5,5 x 2,6M.
    • Visa profil
Vår första pool när barnen var små blev en Storpool 6,1x3,6m från J&F Fritid, vi var helnöjda med den lösningen i några år. Sen blev ungarna större och intresset föll på annat, då skruva vi ner hela härligheten och kastade allt. Så skall ni flytta om fyra år så kan ett sådant paket vara lösningen.

https://www.jf-fritid.se/storpool/storpool-6-1x3-6m-1.html

Men som du själv skriver, det är slut lite varstans och det är dessutom utan en poolvärmepump.
Platsbyggd inomhuspool med grå & blå mosaik, gaveltrappa och skvalpränna.
Baddjup på 1,5M, vattenfall och djupblå poolbelysning.
Sandfilter, 75W UV-Ljus och solcelldriven saltklorinator.
Värmer med Hydro-Pro 13 vp och solfångare.

Utloggad Bjorn_82

Jag köpte nyligen en JF Fritid storpool 7,3x3,6 som står ovan mark. Det är inte priset på poolen som varit den stora kostnaden. Markarbete (grävmaskin), grus, sand, dräneringsrör, XPS-skivor, värmepump, trall, snickare, pool-kemikalier, elektriker för inkoppling av värmepump osv tillkommer. Poolen satte jag ihop själv med hjälp av svärfar bland annat (tog flera dagar).

Poolen med tillbehör kostade 25.000kr, inte så farligt. Men har redan lagt över 100.000kr totalt. Snickarna håller på med trallen. Hur mycket allt kostar runt i kring beror så klart på hur mycket man gör själv och vad materialen kostar att få levererade där man bor och hur stor trall man ska ha etc.

Så mitt tips är att titta mer på runt-om kostnaderna än poolen i sig. Har flera vänner med JF-fritid pooler som är 10+ år och fungerat utan problem. Därför valde jag att köpa av dem.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan