VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Blir inte klok på pH  (läst 945 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Poolös_85

Blir inte klok på pH
« skrivet: juni 10, 2021, 23:38:16:16 »
Ny med pool, skulle sänka pH och följde folkpools kalkylator, tog till och med lite mindre. pH sjönk från 8.3 till 6.8 tänkte då att jag skulle höja, konsulterade kalkylatorn igen, tog i underkant, 8.9 landade det på..

Lät det gå ca. 3h mellan - det kanske var för kort tid? Hur ska man hantera detta? Hur lite ska man ha i?

Stämmer instuktionerna att 100 g / 10 m3 sänker pH med 0.1? Jag har ca 20m2 vatten (tror jag) så när jag skulle höja till 7.5 från 6.8 tog jag 700 g höj pH, för att inte överdosera, men det rusade väldigt högt direkt.

Poolgiganten

Utloggad Moana

SV: Blir inte klok på pH
« Svar #1 skrivet: juni 11, 2021, 06:43:51:51 »
3 timmar är för kort tid, vänta ett dygn eller så. Jag brukar inte ens mäta efter att jag fixat pH.
Och det räcker att man höjer till ok värde, som 7,2 i ditt fall.
Thermopool 7 x 3,5 m från Österlens Poolcenter
Murad helgaveltrappa
Persian Grey fabrikssvetsad mosaikliner
1 LED-lampa
Värmepump Gullberg & Jansson Q20 Inverter
Filter Cantabric 500 med glaskross
Cirkulationspump Kripsol 0,5 HK
Frekvensomvandlare
Solfolie Geobubble Sol+Guard 500 micro

Byggsida:
https://www.worldofmarie.com/blogg/pool20.html
https://facebook.com/MarieeBergqvist/albums/10157044175922951/?ref=bookmarks

Utloggad Poolös_85

SV: Blir inte klok på pH
« Svar #2 skrivet: juni 11, 2021, 06:50:54:54 »
Ok. Tack. Hur länge är det ”okej” att ligga för högt innan det går ner?

Jag har saltklorinator med automatisk styrning men den är inte inkopplad än, så jag får köra manuellt ett tag

Utloggad Poolös_85

SV: Blir inte klok på pH
« Svar #3 skrivet: juni 11, 2021, 08:54:12:12 »
Men jag fattar inte matten riktigt.

Det står 100 g / 10m3 för att justera 0.1 grad.

Så om jag har 20m3 och vill sänka från 8.8 till 7.5 så i mitt huvud får jag det till att det ska sänkas 1.3 alltså 1300 g per kubik och då 2600 i mitt fall.

Men det känns ju jättemycket. Tänker jg helt fel här?

Utloggad PeeWee

SV: Blir inte klok på pH
« Svar #4 skrivet: juni 15, 2021, 14:51:43:43 »
Strunta i den där kalkylatorn skulle jag säga, jag upplevde den som grymt överdoserande. Jag började lite som dig, upp och ner, fram och tillbaka  ::) Ta i mycket mindre än rekommendationerna och som någon annan skrev, vänta ett dygn innan du agerar igen. Så lär du dig rätt snabbt vad lämplig mängd är för din pool/vatten. 400gr pH sänk tar min pool (40kubik) från ungefär pH 7,9 till 7,4 tex. Enligt burk så skulle det behövas mer. Med saltklorinator så kryper sedan pH sakta upp igen på några dagar.

Utloggad Poolös_85

SV: Blir inte klok på pH
« Svar #5 skrivet: juni 15, 2021, 22:51:15:15 »
Strunta i den där kalkylatorn skulle jag säga, jag upplevde den som grymt överdoserande. Jag började lite som dig, upp och ner, fram och tillbaka  ::) Ta i mycket mindre än rekommendationerna och som någon annan skrev, vänta ett dygn innan du agerar igen. Så lär du dig rätt snabbt vad lämplig mängd är för din pool/vatten. 400gr pH sänk tar min pool (40kubik) från ungefär pH 7,9 till 7,4 tex. Enligt burk så skulle det behövas mer. Med saltklorinator så kryper sedan pH sakta upp igen på några dagar.

Jag fick snurr på det till slut. Hade väldigt låg alkalinitet, så jag såg till att den om upp lite i omgångar och sedan kröp pH till en bra nivå.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan