Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Ovanmarkpool i altan  (läst 2068 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HBaeck

Ovanmarkpool i altan
« skrivet: juni 10, 2021, 22:56:06:06 »
Hej

Tar gärna råd från nån som kan.

Jag funderar på att skaffa en pool och sätta den i vår befintliga altan. En liten 3 meters. Rund förmodligen. Ska inte stå helt i höjd med trall men sticka upp en bit.

Hur viktigt är det med padda makadam och stenmjöl? S
Läst att vissa pooler är lämpliga att ha på sand eller grus.

Behöver den fästas i altanen på nåt sätt?

Om man ska ha värmepump vart sätter man den?

Tacksam för alla svar.

Poolgiganten

Utloggad henrik79

SV: Ovanmarkpool i altan
« Svar #1 skrivet: juni 11, 2021, 09:42:05:05 »
Hej!

Ett stabilt underlag är A och O. Jag rekommenderar ett paddat bärlager av makadam och sen några cm stenmjöl ovanpå det, även det paddat. Sen kan man ju lägga altanmatta på det om man vill. Se till att gropen (om det nu blir en grop) är ordentligt dränerad så poolen inte står i vatten om det ösregnar.

Sand eller grus (om du menar vanligt sandlådegrus) vet jag inte om jag hade rekommenderat. Myror brukar älska sånt. Kör stenmjöl istället.

En sån pool rekommenderar jag inte att du fäster i något. Risken är att den vid kraftiga skvalp belastas på ett onaturligt sätt om konstruktionen inte är byggd för. Den kommer inte röra sig mer än nån cm ändå...

Värmepump kan ju vara trevligt, ju mindre pool du har desto snabbare kyls den om natten. Är den dessutom inbyggd i altanen kommer solen att ha svårare att värma upp vattnet. Sätt värmepumpen någonstans där den inte stör dig eller dina grannar, dock inte inbyggd på något sätt. Se även till att vattenpumpen ger ett vettigt flöde även med en värmepump inkopplad.

För mindre pooler kan ju solvärme vara ett alternativ. Vi gillar varmt vatten oavsett väderlek och har kört med en poolvärmepunp.

/H


Utloggad HBaeck

SV: Ovanmarkpool i altan
« Svar #2 skrivet: juni 11, 2021, 16:36:51:51 »
Hej!

Ett stabilt underlag är A och O. Jag rekommenderar ett paddat bärlager av makadam och sen några cm stenmjöl ovanpå det, även det paddat. Sen kan man ju lägga altanmatta på det om man vill. Se till att gropen (om det nu blir en grop) är ordentligt dränerad så poolen inte står i vatten om det ösregnar.

Sand eller grus (om du menar vanligt sandlådegrus) vet jag inte om jag hade rekommenderat. Myror brukar älska sånt. Kör stenmjöl istället.

En sån pool rekommenderar jag inte att du fäster i något. Risken är att den vid kraftiga skvalp belastas på ett onaturligt sätt om konstruktionen inte är byggd för. Den kommer inte röra sig mer än nån cm ändå...

Värmepump kan ju vara trevligt, ju mindre pool du har desto snabbare kyls den om natten. Är den dessutom inbyggd i altanen kommer solen att ha svårare att värma upp vattnet. Sätt värmepumpen någonstans där den inte stör dig eller dina grannar, dock inte inbyggd på något sätt. Se även till att vattenpumpen ger ett vettigt flöde även med en värmepump inkopplad.

För mindre pooler kan ju solvärme vara ett alternativ. Vi gillar varmt vatten oavsett väderlek och har kört med en poolvärmepunp.

/H

Tack för svaren!

Det är utgrävt en hel del under altanen så jag tänker att isf gör jag så det är en liten platå av makadam och mjöl.. Borde vara bättre än en grop va? Hur mycket makadam och sånt tror du man behöver för en pool som är 3 i diameter? Om man tänker kubik eller nåt sånt mått.

Altanduk? Vad är det?  :)

Vad utgör botten i en sån pool? Liner? Eller är det nån hård del som är botten? Fattar inte det riktigt  ;D

Vattenpumpen kopplas ihop med värmepump alltså?

Utloggad popeye65

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 25
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Ingenting är omöjligt
    • Visa profil
SV: Ovanmarkpool i altan
« Svar #3 skrivet: juni 13, 2021, 21:28:46:46 »
Altanduk hittar du på Bauhaus eller någon annan byggfirma, se bild.
Den skall vara plan, ej med "knottror" på undersidan.

Utloggad Bjorn_82

SV: Ovanmarkpool i altan
« Svar #4 skrivet: juni 15, 2021, 08:29:52:52 »
Om du gör en platå så se till att den är ganska mycket större än poolens diameter.

Botten i poolen är bara linern. Man kan lägga XPS skivor på sanden och ha som botten om man vill. Bra att lägga en nålfiltsmatta från Bauhaus oavsett: https://www.bauhaus.se/konstgras-u-dranering-17237

Värmepump kopplas in efter pumpen och sandfilter. Pump och handfilter kan man ha under altanen. Värmepump måste stå fritt för att ha en bra luftflöde.

Utloggad Fiffi79

SV: Ovanmarkpool i altan
« Svar #5 skrivet: juni 24, 2021, 13:00:21:21 »
Oh jag följer denna tråd då jag köpt en likadan pool fast en oval och också tänkt bygga in i altan.

Jag köpte till en markduk, räcker inte det? Vi har gräs där den ska stå idag. Marken är platt annars. Man skulle gräva ner stolparna lite i marken står det.

När ni skriver att värmepumpen ska stå fritt. hur fritt menar man då och hur långt från poolen kan man sätta den? är ju inte supersnyggt med en värmepump stående mitt i alltihopa. Jag hade tänkt ha den under kortsidan av poolen där jag vill bygga altan ca 1,5 meter ut efter poolen så det blir ju som ett tomrum under där. Funkar det om man lämnar det öppet från marken och höjden av värmepumpen? Det blir ju ett ganska stort utrymme men då tak ovantill o sen är tänker jag mig ribbor som är som staketet i övrigt på sidorna.

Sen annan fråga. Hur gör du med stege ner i poolen tänker du när du bygger in den? Jag tänkte göra steg i altan upp till poolen men sen ner i poolen är det även bra med en stege. Och vad har du för överdrag till poolen? Några bra tips på enkelt att dra på och av som är bra?

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Fiffi79

SV: Ovanmarkpool i altan
« Svar #7 skrivet: juni 24, 2021, 18:25:01:01 »
Googla:

https://www.google.com/search?q=site%3Apoolforum.se+v%C3%A4rmepump+under+altan

Jag har googlat massor. Men inte hittat ändå exakt vad jag undrar. Dels om man kan täcka den med bar tak över men öppet fram. Halvöppen etc.

Sen undrar jag hur ni som ställer den långt bort från poolen gör med alla slangar o så? Skulle kunna sätta den bakom förrådet men är rätt långt dit. Många meter.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan