VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Finns intresse för ett spafilter som återanvänds?  (läst 809 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JonasPersson

Finns intresse för ett spafilter som återanvänds?
« skrivet: juni 06, 2021, 11:41:58:58 »
Ja, det kanske var en lite kryptisk överskrift. Tanken är alltså att byta ut "det som blir skitigt" och återanvända skalet.

Jag har haft ett spabad sedan 2012 och alltid bekymrat mig för filtret. Det är ett pappersfilter som måste bytas med ganska jämna mellanrum och det är inte helt gratis. Jag har dessutom haft problem att hitta rätt dimension på gängen. Stället jag köpte badet hos tror jag har gått i konkurs eftersom de inte svarar på mail sedan några år.

Vad tycker jag är dåligt med filtret?
Dels så håller det inte speciellt länge - kanske 3-6 månader beroende på hur ofta vi badat. Dels börjar badet att lukta knepigt efter ett tag (vilket indikerar att det nog borde behövt bytas filter tidigare).

Vad har jag för lösning?
Jag har designat ett filter som jag kan återanvända genom att byta ut innehållet. Det rör sig INTE om pappersfilter utan om en väldigt vanlig filterlösning som kan köpas på exempelvis Rusta, ÖoB och så vidare. Jag har använt filtret nu sedan 9 april utan att behöva byta innehållet, och vattenkvalitén är väldigt mycket bättre än när jag använt pappersfilter. Testperioden är alltså endast 2 månader men eftersom jag tycker att det fungerar över förväntan funderar jag på om detta är något som kan säljas till andra som är less på sina filter.
Det jobbiga är att varenda jäkla spabad har olika gängor och vissa har invändig gänga. Detta har jag löst med att det ska gå att montera olika gängor på samma filter. Man köper alltså själva filtret och väljer den gänga som passar sitt bad.

Vad tror ni?
Skulle detta vara intressant för övriga badfantaster? Är det någon ni skulle vilja testa? Vad skulle ett kit med filter + gänga vara värt att betala för? Jag söker nu först era funderingar och frågor och i ett senare skede - om intresse finns - låta några testpersoner få ett kit (prototypen) och som gengäld berätta vad de tycker om lösningen.

Ställ frågor och kom med synpunkter!
Se bifogad bild på en av prototyperna.

Vänligen,
Jonas Persson


Poolgiganten

Utloggad JonasPersson

SV: Finns intresse för ett spafilter som återanvänds?
« Svar #1 skrivet: juni 16, 2021, 20:19:23:23 »
Är det så att alla är nöjda med sina filter? Eller är jag på fel ställe? Jag är lite förvånad över det svala intresset.

Filtret fortsätter att fungera utan problem för mig och jag har fortfarande inte gjort något åt innehållet. Kommer lägga ut trevare på utländska forum också och se om intresset är starkare där.

Om du känner att du är intresserad av att testa ett filter så är det bara att höra av sig till mig på jonas.persson@teknikbolaget.com

Ha en skön sommar!
/Jonas

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Finns intresse för ett spafilter som återanvänds?
« Svar #2 skrivet: juni 17, 2021, 08:45:30:30 »
Det där verkar väl vara en bra ide, men det känns som att man skulle behöva göra mätningar på hur bra filtret renar jämfört med ett "vanligt veckat filter" för att med någon säkerhet våga sälja det till allmänheten. (Skulle inte förvåna mig om det finns långtgående krav på godkännanden om du verkligen börjar kolla upp det där på allvar)
Jag funderar också över själva designen, jag skulle nog gjord "nedre delen" av den utvändiga cylindern tät, och de övre 2/3-delarna med öppningar för vattnet - på det sättet garanterar du att vattnet passerar mer filterduk än om du har yttre plasthöljet perforerat hela vägen ned mot "utloppet".
Ide'n i övrigt är väl helt OK, och som jag tolkar det så liknar det väl i viss mån den funktion man kan få med filterbollar https://www.spadealers.se/product/936-filterhallare-ss-d-130-340-med-filterbollar
(Noterar för övrigt att de designat "röret" som jag föreslår, för att få vattnet att passera mer filteryta innan det lämnar filtret.)

Vårt spabad har inga gängor alls för filtret, men trycker bara på det på en lätt konisk hals längst ned i filterbehållaren.
Jag har två filter som jag växlar mellan (rengör mellan varven) och de har vi använt i över 10 år, så det finns nog skillnader på kvalitet när det gäller filter.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan