VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Teknikrumsrördragning, placering av unioner  (läst 974 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad APR

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Västerås
  • Antal inlägg: 15
  • Total likes: 1
  • Pool till våren 2021!
    • Visa profil
Teknikrumsrördragning, placering av unioner
« skrivet: juni 05, 2021, 21:28:57:57 »
Hej. Har torrpassat cirkulationsflödet i teknikrummet nu med hårda rör och delar. Det slår mig att det kommer bli omöjligt att limma ihop detta utan att använda sig av unioner. Jag hade som tur var 3st hemma och tänker mig placera dem enl. röda streck i bild nedan. Är det för optimistiskt att tro att jag klarar mig på 3? Det är första gången jag limmar PVC.

Poolgiganten

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Teknikrumsrördragning, placering av unioner
« Svar #1 skrivet: juni 07, 2021, 12:07:24:24 »
Ser faktiskt inget behov av unioner om jag ska vara ärlig. Dock tycker jag du har lite dåligt klamrat på tilloppsledningen.
Jag hade nog bygget helt annorlunda vad du gjort får jag väl erkänna.

Det finns nästan lika många sätt att dra rören som det finns utövare så det är inte fel men jag hade gjort annorlunda.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad APR

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Västerås
  • Antal inlägg: 15
  • Total likes: 1
  • Pool till våren 2021!
    • Visa profil
SV: Teknikrumsrördragning, placering av unioner
« Svar #2 skrivet: juni 07, 2021, 12:42:20:20 »
Hej och tack för svar. Är tillvägagångssättet att man torrpassar hela systemet, markerar och sen limmar "på bänken" eller bygger man på vartefter när allt sitter klamrat? Det sistnämnda var min anledning till behov av unioner.

Citera
Dock tycker jag du har lite dåligt klamrat på tilloppsledningen.
Ja den rackaren hänger i luften nu men eftersom den kom så långt från vägg får den hänga i svep och gängstång från taket.

Citera
Jag hade nog bygget helt annorlunda vad du gjort får jag väl erkänna.
Ja, får man förmånen att bygga en pool en till gång kan ju placering av inkommande ledningar i teknikrummet studeras ytterligare. Jag var så inne på att slippa T:t på tilloppsledningen och därför blev det en slang på vardera sida om poolen. Sen flyttades placering av VP i sista stund. Enklast hade ju blivit om inkommande/utgående kom i samma "vägg" med filtret på motsatt sida.

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Teknikrumsrördragning, placering av unioner
« Svar #3 skrivet: juni 07, 2021, 14:45:24:24 »
Rören i sig behöver du egentligen inte  kunna plocka ner. viktigaste är ventilerna och att du kan tömma systemet inför vintern. om du nu kopplat allt och kapat alla bitar så det bara att limma det från koppling till koppling (ventil eller anslutning mot pump) antingen limmar du allt på plats eller så limmar ud i sektioner men absolut inga problem att limma allt. kopplingarna du har räcker dessutom för att kunna plocka ner alla rör som det ser ut. Och jag förutsätter att du fotat med fisheye för att få med hela teknikutrymmet och att den inte är så bulligt som det ser ut på bilden ;)

dock ska jag höja ett varningens finger, håll tungan rätt immun så du inte limmar in dig. då tråkigt att behöva kapa för att man limmat i fel ordning
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad APR

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Västerås
  • Antal inlägg: 15
  • Total likes: 1
  • Pool till våren 2021!
    • Visa profil
SV: Teknikrumsrördragning, placering av unioner
« Svar #4 skrivet: juni 16, 2021, 22:42:27:27 »
Ja nu är allt limmat och klart och precis som du nämner så kunde jag klarat detta utan unionerna. Jag monterade dock dem enl. markeringen i bilden och gjorde sektionerna "på backen". Man har ju bara någon bråkdel av en sekund på sig att vrida kopplingen rätt om det skulle behövas.

Jag fick förmånen att prova två olika limsorter då första burken tog slut. Jag tyckte Tangits genomskinliga lim med platt pensel i locket gav prydligast fogar och var lättast att applicera rätt. Andra burken var någon blå gegga med bollpensel i locket som jag tjatade till mig hos Foolkpool (tydligen brist på lim här lokalt i Västerås). Det gick fortare men blev väldigt slabbigt.

Återstår att se om allt blev tätt, började fylla i går.

Utloggad TommyC

SV: Teknikrumsrördragning, placering av unioner
« Svar #5 skrivet: juni 17, 2021, 15:46:03:03 »
Plocka som sagt in alla ventilerna i värmen över vintern så slipper du sånt här:
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=15850.0
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan