CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Mjölkigt vatten i ny pool  (läst 1655 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad StinaH

Mjölkigt vatten i ny pool
« skrivet: juni 03, 2021, 16:42:42:42 »
Fyllde vår pool i helgen.  1.22 hög och 3.66 diameter.  Inget breddavlopp . Sandfilterpump. Justerade ph och chockklorerade. Sen blev vattnet mjölkigt och har inte blivit klart igen. Vad har hänt? Igår höjde jag ph till okej nivå enligt stickan för det hade gått ner och idag provade jag att chockklorera med snabbklor. Får avvakta och se om det hjälper med jag är tveksam.  Hur ska man annars göra för att få vattnet klart igen? Är sugen på att tömma o fylla igen men känns slösigt.

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Mjölkigt vatten i ny pool
« Svar #1 skrivet: juni 03, 2021, 17:38:35:35 »
Hur mäter du pH? Om man höjer pH så kan man få kalkutfällning och det gör vattnet mjölkigt.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Mjölkigt vatten i ny pool
« Svar #2 skrivet: juni 05, 2021, 23:08:53:53 »
Hej,

Erik har helt rätt i det han skriver.

Har man kalkrikt vatten och höjer pH så bildas fast kalk som gör vattnet mjölkigt.

Ditt klor som sänker pH kommer snart att lösa upp detta klor och det blir klart efter någon dag.

Sen går det att trixa med olika metoder och kemikalier för att bli av med problemet. Gissar på att du inte har poolen igång året runt?

Så i ditt fall gör det inget om pH inte ligger enligt råd. Vår hud har inget problem med för lågt pH i en pool.

Roger

Utloggad StinaH

SV: Mjölkigt vatten i ny pool
« Svar #3 skrivet: juni 06, 2021, 13:47:16:16 »
Provade med flytande flockningsmedel.  Men det blev bara små små små flockar  som knappt sandfilterpumpen tar. Stängde  pumpen och då sjunker en del. Provat damsuga upp det. Köpte  en Telsa  50 som enligt  folkpool  skulle ta de fina fina fina partiklarna.  Men den klarar inte det.  De bara " dammar" upp igen
  Funderar  på att ha i mer rejält  med flockningsmedel eller köpa en på hängningbar skimmer och koppla till poolen.  Eller ska jag klora utav bara satan? Vad rekommenderar  ni?
Tack för er hjälp!

Utloggad StinaH

SV: Mjölkigt vatten i ny pool
« Svar #4 skrivet: juni 07, 2021, 16:31:52:52 »
Har testat med sticka innan och då var ph lite lågt.  Köpte tabletter och då är ph jättehögt så som jag tolkar det

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Mjölkigt vatten i ny pool
« Svar #5 skrivet: juni 07, 2021, 21:37:54:54 »
Hej,

Bra att du testade med tabletter. Det visar mer sanna värden än stickor som ofta visar för låga värden.

Alltså har du troligen kalk i ditt vatten.

Här har du två alternativ beroende hur bra ditt sandfilter är?
Är det bra och du inte sänker pH kommer kalken samlas i sandfiltret. När vattnet är klart backspolar du ut kalken för att sen sänka pH. Kan ta 1-2 dagar.

Funkar inte detta kan man alltid sänka pH och kalken löses upp och vattnet blir klart. Då bör du undvika höj pH och höj kalk. Annars blir effekten samma igen.

Roger




Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Mjölkigt vatten i ny pool
« Svar #6 skrivet: juni 07, 2021, 21:46:30:30 »
Skrev alldeles nyss om ett sådant Biltema-kit.

Andra tabletter och bättre färgbeskrivning.

Roger

Utloggad StinaH

SV: Mjölkigt vatten i ny pool
« Svar #7 skrivet: juni 07, 2021, 21:50:08:08 »
Då får jag nog prova att sänka ph för än har inget hänt.  Provade med flockningsmedel ikväll igen. Kanske dumt.... Har köpt skimmer att hänga på så ska se om jag kan låna grannens damsugare i morgon och få upp lite av det först.
Sen sänka ph och mer klor då om jag förstått rätt?

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Mjölkigt vatten i ny pool
« Svar #8 skrivet: juni 07, 2021, 21:53:23:23 »
Hej,

Du behöver inte mer klor.

Du bör sänka pH med sänk pH eller Biltemas pH-. De är alla samma produkter. Sist jag jämförde var Biltema dyrare än poolbutik.

Så får du ner ditt pH så försvinner ditt mjölkiga/kalk-vatten.

Roger

Utloggad StinaH

SV: Mjölkigt vatten i ny pool
« Svar #9 skrivet: juni 07, 2021, 22:14:24:24 »
Tack. Då ska jag göra det i morgon 👌

Utloggad StinaH

SV: Mjölkigt vatten i ny pool
« Svar #10 skrivet: juni 11, 2021, 07:13:12:12 »
Hej igen. Villw bara säga tack för er hjälp.  Sänkte ph och lånade  även grannens damsugare som vi kopplade direkt  till pumpens utsug. Fick ut en del av det som flockat ihop.  Men troligen var det att jag sänkte ph som gjorde det mycket bättre.  Inte helt klart ännu men man ser botten 😊.  Sen pinsamt nog hade  mannen trott att pumpen skulle stå på cirkulation men då renas ju inte vattnet.... utan det passerar bara utan att renas 😅. Den ska stå på filter enligt  bruksanvisningen.  Nu kan det bara bli bättre  👍👌. Tack

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag