Polarpumpen Supertyst poolvärmepump! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Svenska apotek med tillstånd

Författare Ämne: pH och klorautomatik - desinfektionsvärde - Hur reglera på det?  (läst 351 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roger.

SV: pH och klorautomatik - desinfektionsvärde - Hur reglera på det?
« Svar #10 skrivet: juni 09, 2021, 15:57:03:03 »
Tror du missuppfattade mig lite, jag kanske var otydlig.

Som det är idag så har jag en "dum" saltklorinator som inte mäter någonting, den producerar klor i en inställd takt (min anges i gram klor/timme) oavsett hur mycket som egentligen behövs. Det jag är på vippen att investera i är tilläggsmodulerna som gör klorinatorn smartare. Se denna länk,
https://www.folkpool.se/produkter/pool/poolvard/saltklorinatorer/saltklorinator-hayward-aquarite.html

Med dessa så får jag klor och pH automatik, i teorin iaf. Det jag försöker bilda mig en uppfattning om är kanske framförallt klorstyrningen som ställs in i Redox (mV), hur bra mätetal det är och om det faktiskt blir stabila klorvärden i slutändan?

Att ICOn bara mäter helt fristående är ju självklart, hur bra den är vet jag dock inte. Det mäter bla redox men det är just det värdet som gör mig rätt fundersam kring redox kopplat till FC. Jag blir iaf inte klok på det värdet och struntar normalt i det och litar på Poollab.

Att styra pH med svavel eller saltsyra känns mer rätt fram, kommer säkert testa svavelsyra då det är det som Folkpool säljer.
Hej,

Du har inte varit otydlig. Vi pratar runt varandra och svarar i ett inlägg på flera trådar?

Du har helt rätt om klorinator som är dum utan automatik.
Sen är det olyckligt att dessa klorvärden den producerar är i gram. Tar inte hänsyn till vad det bildade kloret bildar och feldefinitionen av DPD.
Här blir det förvirrande för användaren. Det senaste har nog ingen koll på?

Din ICO gör det den ska. Vidare behöver du din Pool-lab-1.0 för att få mer rätt värden.

Vill du ha korrekta värden behöver din automation mäta fritt klor (inte ORP) och pH.

Roger

Marknadsledande inom Pooler.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Energisparprodukter

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons för Pooltorget
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Bästa pris på poolsvampen.
Pooler, spa bad!
Pooler, spa bad och mycket mer!
Supertyst poolvärmepump! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Svenska apotek med tillstånd