Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Saltsyra eller svavelsyra till sänkning av Ph?  (läst 4213 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Widarsilje

Saltsyra eller svavelsyra till sänkning av Ph?
« skrivet: juni 01, 2021, 23:21:47:47 »
Efter att ha haft igång min pool i knappt en vecka så upptäckte jag idag att den lilla dunken (2kg) till ph-sänk redan var slut.

Hade en till 2 kg dunk så det var bara att byta. Anledningen till att jag köpte två stycken 2 kilos dunkar var att folkpool i min kommun hade inga 25 kg på lager utan jag fick beställa och då köpte jag dessa 2 för att kunna starta upp poolen med.

Har läst en del av andras erfarenheter när det gäller åtgång av saltsyra och klor och uppfattningen är att det bör gå åt knappt en 25 kg dunk med saltsyra per säsong och ca 2-3 klordunkar. Självklart kan detta skilja sig åt hur mycket man badar, väder, poolskydd mm.

Men tyckte ändå att 2 kg på 5 dagar kändes mycket. Efter lite närmare efterforskning så visade det sig att jag inte ens använde mig av saltsyra utan svavelsyra.

När jag var inne i butiken så bad jag om att få köpa flytande saltsyra till en minimaster och blev då tilldelad dessa.

Tänkte inte på att läsa ordentligt på dunkarna mer än att det stod ph-sänk på etiketten 😊.

Har då några frågor som jag hoppas någon med erfarenhet kanske kan svara på.

Går det åt mer svavelsyra än saltsyra till att sänka ph i poolen?

Och bör jag byta ut svavelsyran mot saltsyra nästa gång jag handlar?

Läste på Pahlens hemsida att det går bra att använda både svavelsyra och saltsyra men frågan är om saltsyran är drygare och bättre?

Och är det någon skillnad för utrustningen och vattnet vad men använder sig av?

Mvh Emil


Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Saltsyra eller svavelsyra till sänkning av Ph?
« Svar #1 skrivet: juni 02, 2021, 01:13:30:30 »
Det normala är ju att använda saltsyra. De salter som då kan bildas blir ju bara vanligt koksalt. Svavelsyra borde rimligtvis kunna medföra risk för bildning av svavelföroreningar med tanka på att man tillför svavel och svavelföroreningar luktar ofta illa (typ sulfatfabrik eller liknande). Med tanke på detta skulle jag själv undvika svavelsyra. Vi har ett autodossystem, med natriumhypoklorit och saltsyra. Förbrukningen av saltsyra är mycket låg, en 25 kg dunk räcker för vår del 2-3 år. Klor går det år kanske 3 dunkar per år (vi har inomhuspool så vi kör hela året).

Utloggad Widarsilje

SV: Saltsyra eller svavelsyra till sänkning av Ph?
« Svar #2 skrivet: juni 02, 2021, 14:56:49:49 »
Det normala är ju att använda saltsyra. De salter som då kan bildas blir ju bara vanligt koksalt. Svavelsyra borde rimligtvis kunna medföra risk för bildning av svavelföroreningar med tanka på att man tillför svavel och svavelföroreningar luktar ofta illa (typ sulfatfabrik eller liknande). Med tanke på detta skulle jag själv undvika svavelsyra. Vi har ett autodossystem, med natriumhypoklorit och saltsyra. Förbrukningen av saltsyra är mycket låg, en 25 kg dunk räcker för vår del 2-3 år. Klor går det år kanske 3 dunkar per år (vi har inomhuspool så vi kör hela året).

Tack för svar.

Har beställt 5 kg saltsyra 30% idag på den lokala färgaffären och tänker att jag blandar ut den med 10 liter vatten så den blir runt 10% som de flesta poolbutiker säljer sina 20 kg dunkar har.

Verkar inte finnas några webbutiker som skickar saltsyra utan man tvingas hämta i butik och de flesta butiker ligger i storstäderna.


Utloggad Erica

SV: Saltsyra eller svavelsyra till sänkning av Ph?
« Svar #3 skrivet: juni 02, 2021, 22:04:59:59 »
Oj, du får vara väldigt försiktig med den syran ! Den som brukar säljas för poolbruk är 10 %-ig ! 30& är jobbig att hantera, den ryker kraftigt och röken är väldigt irriterande och hälsovådlig. Bu måste ha andningsskydd, skyddsglasögon, gummihandskar etc. Vi fick sådan syra en gång och det var jobbigt. Har du en större dunk så spä ut den till 10 %, men tänk då på att hälla syran i vattnet - gör man tvärt om finns risk för en explosiv reaktion.

Syrapumpen kan nog i sig själv hantera även den 30%-iga, men ett extra problem som man får är att rök från syran kan sprida sig i teknikrummet och få utrustning där att korrodera. 10%-ig syra ryker inte och är mycket enklare att hantera. När jag sa att vi köper saltsyra i 25 liters dunkar så är alltså detta 10%-ig syra.

Utloggad Widarsilje

SV: Saltsyra eller svavelsyra till sänkning av Ph?
« Svar #4 skrivet: juni 02, 2021, 22:36:53:53 »
Oj, du får vara väldigt försiktig med den syran ! Den som brukar säljas för poolbruk är 10 %-ig ! 30& är jobbig att hantera, den ryker kraftigt och röken är väldigt irriterande och hälsovådlig. Bu måste ha andningsskydd, skyddsglasögon, gummihandskar etc. Vi fick sådan syra en gång och det var jobbigt. Har du en större dunk så spä ut den till 10 %, men tänk då på att hälla syran i vattnet - gör man tvärt om finns risk för en explosiv reaktion.

Syrapumpen kan nog i sig själv hantera även den 30%-iga, men ett extra problem som man får är att rök från syran kan sprida sig i teknikrummet och få utrustning där att korrodera. 10%-ig syra ryker inte och är mycket enklare att hantera. När jag sa att vi köper saltsyra i 25 liters dunkar så är alltså detta 10%-ig syra.

Tack för all information, även om jag visste om att man ska blanda enligt SIV-regeln (Syra i vatten). Jobbar en hel del med kemikalier på jobbet, där använder vi oss av bland annat saltsyra till våra diskanläggningar som kommer via bulkbil men det är ett helt slutet system.

Skyddsutrustning kommer att användas vid blandning.

Skulle gärna köpt 10% saltsyra i 25 liters dunk om det fanns i närheten där jag bor.

Har hand om inköp av kemikalier till våra diskanläggningar på jobbet och jämför man priserna vi betalar mot vad våra poolbutiker tar så är det rätt stor skillnad.

Jag köper in 15% Natriumhypoklorit i 25 kg dunkar för ca 150 kr styck, på min lokala poolbutik kostar en lika stor dunk med 12,5% Natriumhypoklorit ca 800 kr  :o


Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Saltsyra eller svavelsyra till sänkning av Ph?
« Svar #5 skrivet: juni 04, 2021, 17:05:17:17 »
Efter att ha haft igång min pool i knappt en vecka så upptäckte jag idag att den lilla dunken (2kg) till ph-sänk redan var slut.

Hade en till 2 kg dunk så det var bara att byta. Anledningen till att jag köpte två stycken 2 kilos dunkar var att folkpool i min kommun hade inga 25 kg på lager utan jag fick beställa och då köpte jag dessa 2 för att kunna starta upp poolen med.

Har läst en del av andras erfarenheter när det gäller åtgång av saltsyra och klor och uppfattningen är att det bör gå åt knappt en 25 kg dunk med saltsyra per säsong och ca 2-3 klordunkar. Självklart kan detta skilja sig åt hur mycket man badar, väder, poolskydd mm.

Men tyckte ändå att 2 kg på 5 dagar kändes mycket. Efter lite närmare efterforskning så visade det sig att jag inte ens använde mig av saltsyra utan svavelsyra.

När jag var inne i butiken så bad jag om att få köpa flytande saltsyra till en minimaster och blev då tilldelad dessa.

Tänkte inte på att läsa ordentligt på dunkarna mer än att det stod ph-sänk på etiketten 😊.

Har då några frågor som jag hoppas någon med erfarenhet kanske kan svara på.

Går det åt mer svavelsyra än saltsyra till att sänka ph i poolen?

Och bör jag byta ut svavelsyran mot saltsyra nästa gång jag handlar?

Läste på Pahlens hemsida att det går bra att använda både svavelsyra och saltsyra men frågan är om saltsyran är drygare och bättre?

Och är det någon skillnad för utrustningen och vattnet vad men använder sig av?

Mvh Emil
[
Hej Emil,

Mängden förbrukad klor står i relation till behovet av att tillsätta syra.
Jag skiljer mellan förbrukat och sönderfallet klor. Den första orsakar att mer syra behöver tillsättas. När klor sönderfaller utan att ha reagerat med något så sänks pH. Det senare ger ett plus/minus noll resultat.

Ofta beror hög förbrukning på barn som gör det de inte får göra i poolen.
Barnen kommer aldrig erkänna det.

För detta har jag ett knep. Köp en fettabsorbator för spabad som liknar en lotusblomma. Ligg gärna på en klorhalt på 2-3ppm. Lägg denna i skimmern.
Blir den oljigt gul så har du orsaken. Då får man ta ett samtal med barnen.

Klor och syra ska inte doseras samtidigt. Finns en risk att klorgas bildas och sticker iväg till luften. Vilket betyder att både klor och syra behövs tillsättas mer. Så inställningarna är viktig.

Angående svavelsyra eller saltsyra så är svavelsyra mer effektiv att sänka pH än saltsyra.

Men har man metalldelar i sin pool som stege bör man undvika svavelsyra. Den kan orsaka mer korrosion än saltsyra.

Din leverantör Folkpool? brukar skriva om att lösa upp kemikalier i en hink innan tillsats. Nu har du automatik men tar upp det ändå.

Anledningen är när man tillsätter kemikalier så är koncentrationen hög vid blandningsstället. Kan vara så att felinställd automatik i kombination med kemikaliens koncentration kan ge fel effekt?

Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Saltsyra eller svavelsyra till sänkning av Ph?
« Svar #6 skrivet: juni 04, 2021, 17:44:52:52 »
Hej,

Gör ett tillägg eftersom du har koll på SIV-regeln.

Den gäller enbart för svavelsyra. Anledningen är när man späder en syra blir det varmt. Svavelsyra har en kokpunkt som ligger över vatten och matoljas kokpunkt.

Kör man VIS, alltså vatten i syra blir vattnet varmt fort och 100 grader. Det är som att ha vatten i en stekpanna med olja. Blandningen stänker.

Roger

Utloggad Widarsilje

SV: Saltsyra eller svavelsyra till sänkning av Ph?
« Svar #7 skrivet: juni 04, 2021, 18:25:38:38 »
Efter att ha haft igång min pool i knappt en vecka så upptäckte jag idag att den lilla dunken (2kg) till ph-sänk redan var slut.

Hade en till 2 kg dunk så det var bara att byta. Anledningen till att jag köpte två stycken 2 kilos dunkar var att folkpool i min kommun hade inga 25 kg på lager utan jag fick beställa och då köpte jag dessa 2 för att kunna starta upp poolen med.

Har läst en del av andras erfarenheter när det gäller åtgång av saltsyra och klor och uppfattningen är att det bör gå åt knappt en 25 kg dunk med saltsyra per säsong och ca 2-3 klordunkar. Självklart kan detta skilja sig åt hur mycket man badar, väder, poolskydd mm.

Men tyckte ändå att 2 kg på 5 dagar kändes mycket. Efter lite närmare efterforskning så visade det sig att jag inte ens använde mig av saltsyra utan svavelsyra.

När jag var inne i butiken så bad jag om att få köpa flytande saltsyra till en minimaster och blev då tilldelad dessa.

Tänkte inte på att läsa ordentligt på dunkarna mer än att det stod ph-sänk på etiketten 😊.

Har då några frågor som jag hoppas någon med erfarenhet kanske kan svara på.

Går det åt mer svavelsyra än saltsyra till att sänka ph i poolen?

Och bör jag byta ut svavelsyran mot saltsyra nästa gång jag handlar?

Läste på Pahlens hemsida att det går bra att använda både svavelsyra och saltsyra men frågan är om saltsyran är drygare och bättre?

Och är det någon skillnad för utrustningen och vattnet vad men använder sig av?

Mvh Emil
[
Hej Emil,

Mängden förbrukad klor står i relation till behovet av att tillsätta syra.
Jag skiljer mellan förbrukat och sönderfallet klor. Den första orsakar att mer syra behöver tillsättas. När klor sönderfaller utan att ha reagerat med något så sänks pH. Det senare ger ett plus/minus noll resultat.

Ofta beror hög förbrukning på barn som gör det de inte får göra i poolen.
Barnen kommer aldrig erkänna det.

För detta har jag ett knep. Köp en fettabsorbator för spabad som liknar en lotusblomma. Ligg gärna på en klorhalt på 2-3ppm. Lägg denna i skimmern.
Blir den oljigt gul så har du orsaken. Då får man ta ett samtal med barnen.

Klor och syra ska inte doseras samtidigt. Finns en risk att klorgas bildas och sticker iväg till luften. Vilket betyder att både klor och syra behövs tillsättas mer. Så inställningarna är viktig.

Angående svavelsyra eller saltsyra så är svavelsyra mer effektiv att sänka pH än saltsyra.

Men har man metalldelar i sin pool som stege bör man undvika svavelsyra. Den kan orsaka mer korrosion än saltsyra.

Din leverantör Folkpool? brukar skriva om att lösa upp kemikalier i en hink innan tillsats. Nu har du automatik men tar upp det ändå.

Anledningen är när man tillsätter kemikalier så är koncentrationen hög vid blandningsstället. Kan vara så att felinställd automatik i kombination med kemikaliens koncentration kan ge fel effekt?

Roger

Har bara haft igång poolen dryga veckan men har haft koll på Minimastern och den verkar fungera som den ska efter kalibrering.

Tycker den är väldigt stabil och man märker när pooltaket är av och alla badar att det går åt klor och då jobbar mimimastern, när målvärdet sjunker.

Försöker att läsa de flesta trådar här inne och vad som skrivs och svarar om jag känner att jag kan tillföra något eller vara till hjälp.

Läste i en tråd nu som är aktuell med en som har problem med mjölkigt vatten att du skrev att det är bra att ha en viss mängd cya för att kloret inte ska förbrukas för fort.

Som jag har uppfattat det så blir det ingen direkt cya när man använder sig av natriumhypoklorit och att det är bra att ha en viss cya för att kloret inte ska brytas ner av solens uv-strålar.

Frågan är då hur mycket cya är lagom att ligga på när man använder sig av en minimaster med natriumhypoklorit och syra dosering.

Nu kom cyan upp i ytterliggare en tråd 😊.

Hade inte tackat nej till en kurs inom just poolteknik och vattenkemi som jag vet var på tapeten i en annan tråd 🙂

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Saltsyra eller svavelsyra till sänkning av Ph?
« Svar #8 skrivet: juni 04, 2021, 21:32:02:02 »
Hej Emil,

Om du har pooltak som oftast är på hade jag inte brytt mig i CYA. Förbrukningen ökar då pooltaket är av detta gäller klor och inte syra.
Låt automatiken göra sitt.

Kan berätta att jag fick ta del av ett företags utbildningsprogram för personal.
Tänker inte berätta vilket företag det var. Jag hittade inga felaktigheter i detta. Var ganska bra faktiskt. Troligen det bästa jag läst från företag i branschen. Sen läser man om samma företag på forumet och enligt mig gett felaktiga råd till kunder uti från deras utbildningsprogram. Kunden har tappat förtroende för butiken.

Tror att man behöver fortbilda sin personal varje eller vart annat år?
Lätt att glömma om man inte repeterar?

Åker man till Rusta, Biltema osv. kan man aldrig räkna med att få svar från personal. Lite därför jag rekommenderar butik.

Om personalen är ny så kommer de att få erfarenhet att kunna förmedla.
Den byggs upp med tiden. Jag tycker man ska främja detta. Vem ska annars vägleda och ge information?

Vidare gäller det att hitta rätt ord och förklaringar som inte behöver kallas kemi.

Man kan inte kräva att alla säljare kan kemi.

Tyvärr angående kurs och utbildning är inget företag intresserad. Vidare kanske ett dussin personer.

ROGER
inte  kvalitetspooler








Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag